Thriller Plán útěku z roku
2013 byl poměrně slušnou akční jednohubkou, v níž se Sylvester Stallone a
Arnold Schwarzenegger pokoušeli utéct ze super-zabezpečeného vězení, ze kterého
údajně utéct nešlo. Byla to blbost s pitomým scénářem, ale bylo to zručně
natočené, místy i poměrně nápadité, slušně zahrané, Arnold trousil vtipné
hlášky a mělo to celkem svižné tempo i vtahující atmosféru, těžící hlavně
z nostalgie po starších filmech obou stárnoucích akčních hvězd. Nyní ovšem
přichází do kin pokračování, které nemá nic z toho. Jediné, co zbylo, je
vězeňské prostředí, rapper 50 Cent v roličce hackera a Sylvester Stallone, jenž
byl nicméně odsunut do pouhé vedlejší role. A je to totální katastrofa.
Příznačné pro Plán útěku 2 je, že
v USA se ani nenamáhali cpát ho do kin a raději jej vydali rovnou na DVD a
dalších platformách. Oproti prvnímu Plánu
útěku měl méně než poloviční rozpočet (místo padesáti milionů jen dvacet) a
natočil jej režisér Steven C. Miller, který za celou svou kariéru nebyl schopen
natočit nic, co by kvalitativně dosáhlo alespoň na horší průměr. A protože
první Plán útěku v Americe finančně
propadl, ale dobře si vedl v Číně, tak druhý díl vznikl v čínské
koprodukci (a jeho hlavní hrdina je Číňan).
Zápletka je o tom, že jeden člen Stalloneova akčního týmu jménem Shu
(Xiaoming Huang) je lapen a zavřen do podzemního vězení řízeného umělou
inteligencí, odkud je útěk nemožný. Zatímco se Shu seznamuje s vnitřním
chodem nového prostředí a ostatními spoluvězni, tak jeho tajemný věznitel
postupně odchytává i ostatní Stalloneovy zaměstnance, a tak si Silvester zavolá
na pomoc dávného kamaráda (Dave Bautista), aby se spolu pokusili ono vězení
lokalizovat a najít jeho slabiny.
Samozřejmě se nikdo nepozastavuje nad tím, odkud Stallone ví, že se jeho
lidé nacházejí zrovna v tomhle vězení, které je tak tajné, že nikdo nezná
jeho polohu, a které navíc všichni doposud považovali jen za nereálný mýtus.
Přesto se Stalloneův hacker dokáže přes počítač úplně bez problému nabourat do jeho
bezpečnostního systému, čemuž se také nikdo nepodivuje. A hlavní záporák
samozřejmě vymyslel draze vypadající vězení, které je zcela izolováno od zbytku
světa, ale i tak v něm po vzoru Vykoupení
z věznice Shawshank vystupuje postava vězně, který je schopen ostatním
vězňům ledacos obstarat (aniž by bylo vysvětleno, jak se mu podařilo
k tomu dostat). A z vězení se samozřejmě nedá utéct, ale jen do
chvíle, než naleznete první dveře a za nimi starou dobrou větrací šachtu (půlku
filmu se sice operuje s tím, že budova mění každý den svou strukturu, ale
to ve výsledku není vůbec nijak využito).
Vůbec v celém filmu dá docela práci orientovat se v jeho ději,
který je přitom mimořádně prostý, avšak je realizován natolik mizerně, že věci
jako motivace postav a jejich uvažování nebo zákonitosti fungování tajného vězení
jsou dokonale zastřené mlhou nesrozumitelnosti. Stejně tak je mnohdy těžké
dešifrovat, co se zrovna ve filmu děje a proč se to děje, případně co hrdinové
filmu v některých scénách dělají a z jakého důvodu to dělají (proč si
třeba posílají tajné zprávy v jídle, když by si to mezi sebou mohli říct
úplně normálně?). Režie je pochopitelně zoufale bídná, děj dementní a
nesmyslný, dialogy postav nudné a klišovité a technické zpracování hrozné, od tragického
střihu až po digitální triky ze čtvrté cenové. Navíc ve filmu není ani žádný
humor (záměrný ani nezáměrný), možná vyjma dvou až tří nejapných pokusů o
tvrďácký vtip.
Herecké výkony jsou bohužel také z kategorie „rovnou na video“, ať už
se jedná o nevýrazné a necharismatické záporáky, úděsné okrajové role (50 Cent
předvádí nejkoženější výkon roku), čím dál tím zchátralejšího a oteklejšího
Sylvestera Stalloneho (který se ani moc nesnaží něco předvádět) nebo zcela dřevěného
Davea Bautistu, jemuž nelze uvěřit ani skládání Rubickovy kostky. Hlavní hrdina
v podání Xiaominga Huanga z nich ještě nakonec vychází nejlépe, ale
i tak není o co stát. Nezachraňují to ani akční scény, které jsou až na
prvních patnáct minut do příběhu vnášeny uměle, a to prostřednictvím vězeňských
soubojů, jež se pravidelně pořádají každý druhý den, ale kterým chybí jakákoli
choreografie, výraznější kamera nebo alespoň trocha nápaditosti.
Ze začátku to vypadá ještě snesitelně, ale jakmile se po úvodní čtvrthodině
rozjede hlavní zápletka, rozpadnou se spolu s ní i ty poslední naděje.
Z béčkového námětu se mnohdy dá vykřesat dobrá zábava, ale to by ho
nesměli zabít céčkovým zpracováním tvůrci postrádající schopnosti, talent i
soudnost. Plán útěku 2 má navíc tu
drzost mít otevřený konec a lákat na další díl, který je bohužel nevyhnutelný. Plán útěku 3 je totiž v tuto chvíli
již natočen a nachází se ve fázi post-produkce…
Žádné komentáře:
Okomentovat