Poslední várka prvních dojmů z filmů
letošního karlovarského festivalu zahrnuje, stejně jako předchozí dvě várky
(TADY je první a ZDE je druhá) i reakce na filmy, které vstoupí v následujících
měsících i do běžné distribuce. Pochopitelně v ní ale již nezmiňuji starší
filmy, které jsem ve Varech viděl, jako třeba Bílý ráj z roku 1924, Cizince
ve vlaku od Alfreda Hitchcocka nebo Vykoupení
z věznice Shawshank, protože komentáře k nim by se těžko daly
brát jako první dojmy. Nejlepšími filmy z těch, které jsem zhlédl, jsou
nakonec čínské drama Sedící slon a
americký western Nepřátelé. Osobně jsem
si nejvíc užil krvavý grindhouse film o odplatě Mandy s Nicolasem Cagem, maniakální taneční horor Gaspara
Noého Climax a dokument o Robinu
Williamsovi Robin Williams: Mysl na dlani.
Robin Williams: Mysl na dlani – Komediální génius Robin Williams si
nemohl zasloužit lepší filmový portrét, překvapivě obsáhlý, ucelený a věnující
se jeho pracovním i soukromým činnostem napříč celým jeho životem. Vynikající
střihová práce, dělaná zcela evidentně s láskou a úctou, doprovázená dobře
vybranými Williamsovými kolegy, přáteli i rodinnými příslušníky. Místy film
sice stojí příliš dlouho na místě a zbytečně nahání čas ukazováním dalších a
dalších fotografií s Robinovým sympatickým obličejem, na druhou stranu záznamy
z jeho komediálních vystoupení a filmů se prakticky nemají jak omrzet (a místy
jde o vskutku unikátní záběry). Na konci se režisérka pochopitelně neubránila
troše smutku, ale i tak pojala závěr velmi citlivě a bez tlačení na pilu.
Málokdy se stává, abych se u dokumentu tak často smál nahlas. Věčná škoda
velkého Herce. (80%)
Zdroj fotek: Film Servis Festival Karlovy Vary |
Utop se, nebo plav – Mírně
úsměvná nenáročná francouzská komedie, jejímž hlavním nepřítelem je málo humoru
a přehnaná délka. Příběh o skupině životních ztroskotanců, kteří navštěvují kurzy
synchronizovaného plavání pro muže a rozhodnou se vylepšit svou situaci účastí
v mistrovství světa v této disciplíně, je bazénovou variací na Do naha s
poselstvím, že sportovní úspěch vyřeší všechny vaše problémy, akorát tedy
podstatně hůř napsanou a režírovanou. Úvodní hodinová expozice (než se začne
pořádně trénovat) je hrozně úmorná a tvůrci používané metafory točící se kolem
koleček a čtverců jdou zcela mimo. Efektních závěrečných 15 minut je docela
uspokojivým vykoupením za tu bídu předtím, ale zas je divné, že plavci
předvádějí nacvičenou choreografii, kterou jste je nikdy předtím neviděli
trénovat. (40%)
Tina a Vore – Poctivý
festivalový bizár, kombinující temnou skandinávskou krimi a bestiální romanci s
fantasy mytologií, která je navzdory řadě WTF momentů jednoznačně zakořeněná v
naší realitě a opřená o mnohovrstevné motivy reflektující současné dění ve
světě, hlavně co se týče otázky pohlavní a sexuální identity a vztahu
společnosti k menšinám. Jeho hlavní hrdinkou je ošklivá zaměstnankyně letištní
ostrahy Tina, jíž nedostatky ve fyzickém vzhledu vynahradil osud jinak –
dokonalým čichem, díky němuž dokáže vycítit i lidské emoce. Pak se ale seznámí
s mužem jménem Vore, který je jí podezřele podobný a Tina v něm vycítí
něco, co ještě nikdy předtím necítila. Pevnou rukou režírovanému žánrovému mixu
by místy slušelo svižnější tempo, nicméně originalita, odvaha a jinakost se
rozhodně cení. A také skvělé masky a herecké výkony obou titulních
představitelů. (80%)
Muzeum – Takhle by možná
vypadali Dannyho parťáci,
kdyby se Soderbergh vykašlal na komerci a rozhodl se zůstat artový. Hlavní
hrdina (Gael García Bernal), plánující vykradení Národního muzea, je dlouze
představován včetně své komplexní rodinné a sociální situace a avizovaná loupež
se nevýrazně odbude v první polovině příběhu během patnácti minut, aby se pak
mohly ve zbytku snímku řešit různé existenciální otázky a krize identity
zoufalých a do poslední chvíle váhajících hlavních postav. Vyprávění
inspirované skutečnou loupeží z roku 1985 je doprovázeno množstvím
originálních a až magických motivů a scén záměrně natáčených navzdory žánrovým
předpokladům, celé to ale nemá skoro vůbec tah a všechno to směřuje jen k
cílenému boření diváckých očekávání. (60%)
Všichni to vědí –
Španělský snímek je prvním evropským filmem oscarového iránského režiséra
Asghara Farhadiho (Rozchod Nadera a Simin, Klient). Jeho příběh se točí kolem
početné španělské rodiny, jejíž členové se sjedou do rodné vesnice na velkolepou
svatbu a navazující pořádnou oslavu – nálada nicméně opadne ve chvíli, kdy je během
oslav unesena dcera hlavní hrdinky (Penélope Cruz) a neznámí únosci se začnou
dožadovat výkupného. První půlhodina se zdlouhavou svatbou selhává v
představení všech zhruba patnácti zásadních postav a vztahů mezi nimi (které
vám začnou pomalu docházet až v pozdějším průběhu) a pak rozehrává děj, který
připomíná nějakou detektivku od Agathy Christie, ale bez detektiva. Ve zbytku
filmu se spíš řeší rodinné vazby a dávné křivdy než aby se vyšetřovalo, avšak
neznalost totožnosti únosců do toho alespoň přináší prvek napětí a nejistoty.
Díky kvalitním hercům (mimo jiné i Javier Bardem či Ricardo Darín) to není
špatné, ale kvalitativně je to na úplně jiné úrovni než režisérovy předchozí
íránské filmy. (60%)
Svědkové Putinovi – Dokument
věnující se zvolení a prvnímu roku vlády Vladimíra Putina ve funkci ruského
prezidenta je zajímavým pohledem do zákulisí zejména Putinovy kandidatury a
průběhu voleb a do soukromí Borise Jelcina, samotné záznamy z období prvního
roku Putinovy vlády totiž už nejsou tak výmluvné a hlavně jsou zdrženlivě mělké
- včetně momentů, kdy se Putin baví s režisérem a mluví přitom přímo na kameru.
Dokument se od začátku prezentuje jako protiputinovský, stejně se v něm ale
pochopitelně objevuje jen to, co Putin dovolil filmařům natáčet. (60%)
Geula – Izraelské drama
vypráví o muži, jenž je sám na výchovu osmileté dcerky Geuly, která má rakovinu
a potřebuje nákladné chemoterapie. Nedostatek peněz dovede věřícího zaměstnance
supermarketu k obvolání dávných kamarádů, s nimiž měl kdysi rockovou
skupinu, s plánem dát kapelu po letech znovu dohromady a přivydělat si
hraním na svatbách. I přes dojemný námět je děj tohoto hřejivého a sladkobolného
lidského dramatu se skvělou izraelskou hudbou ve výsledku poněkud, nevzrušivý,
takřka bezkonfliktní a pomalu plynoucí, leč oživují jej neobvyklé lokální
motivy, jako třeba otázka ortodoxního náboženství a téma společenských poměrů v Izraeli.
A také hodně pomáhá, že je to opravdu moc dobře zahrané a natočené. (70%)
Cesta do Florianópolisu –
Argentinská rodinka vyrazí na dovolenou do Brazílie a tam... se nic nestane.
Tedy, trošku se tam začne míchat se vztahy (oba rodiče mají volné manželství,
takže maminku začne balit brazilský pan domácí, jeho ex-manželka zase omámí
tatínka, dcera si začne se synem pana domácího a syn na polovinu filmu zmizí,
aby nedělal zbytečně křoví), ale na konci je stejně zachován status quo. Byla
by to příjemná oddechovka, kdyby v ní kromě toho moře a prosluněných pláží byl
i nějaký zajímavější děj, vyhrocenější konflikty nebo aspoň humor. Bohužel tam
není nic z toho. (30%)
Miriam lže – Drama natočené
v Dominikánské republice se točí kolem dominikánské dívky Miriam, která se
spolu s celou rodinou připravuje na velkou oslavu svých patnáctých
narozenin. Tam ji má během tanečku doprovázet její přítel s francouzským jménem
(což je ideální, protože v Dominikánské republice preferují sňatky s cizinci),
s nímž se seznámila na internetu. Když se s ním ale pak náhodně potká
a zjistí, že jde také o Dominikánce, začne o něm před zbytkem rodiny lhát. Miriam lže je banálním filmem o dospívání,
jehož jediná zápletka je založená na zveličování úplné prkotiny. V náznacích pak
lze z filmu vyčíst i reflexi společenských poměrů v Dominikánské republice,
všechno ostatní je ale bohužel hrozně nevýrazné a podprůměrné. (20%)
Skokan – Ruské koprodukční
drama vypráví o mladém chlapci s neobvyklou nemocí, díky níž necítí
fyzickou bolest. S několika známými a se svou matkou, která ho odvedla z dětského
ústavu mnoho let poté, co ho jako batole nechala v baby boxu, pak
využívají tuto schopnost k vydělávání peněz – mladík vždy skočí pod nějaké
předem vytipované auto a bohatého řidiče pak ostatní oškubou na úplatcích nebo
u soudu. Pozoruhodný námět zní velice slibně a první půlhodina filmu utíká
překvapivě svižně, pak se ale děj zcela zastaví, začne se motat v kruhu a
hlavně přestane k čemukoli směřovat, snad jen kromě nevzrušivé snahy hlavního
hrdiny vymanit se z podvodnické rutiny, do níž ho jeho okolí zatáhlo, což lze
považovat za uspokojivý vývoj zápletky jen těžko. Jeden dobrý nápad roztažený na
devadesát minut a bez pointy. (50%)
Žádné komentáře:
Okomentovat