Dánský thriller Tísňové volání se
celý odehrává výhradně v prostorách budovy, kde pracují policejní operátoři
tísňové linky, jejichž pracovní náplní je vyslechnout volajícího a poslat za
ním policejní jednotku či sanitku v závislosti na tom, kvůli čemu volá.
Hlavním hrdinou je jeden z dispečerů jménem Asger, jenž ke konci směny
přijme hovor od unesené ženy, která mluví schválně tak, aby její únosce
nepoznal, že zavolala na tísňovou linku (a myslel si místo toho, že mluví se
svou dcerkou). Podaří se ženu zachránit?
Formálně Tísňové volání připomíná
třeba snímek Locke, který byl celý o
tom, že v něm Tom Hardy jel autem a telefonoval různým lidem – a kromě něj
už nikdo další ve filmu nevystupoval. V Tísňovém volání jsou sice k vidění i jiné postavy, ale jde
prakticky jen o řadové dispečery, kteří sdílejí s hlavním hrdinou pracovnu,
a na zápletce se nijak nepodílejí a nijak tím pádem nenarušují one man show
herce Jakoba Cedergrena (Ukrutně šťastni),
který se zhostil hlavní role.
Když se rozhodnete pojmout film takhle extrémně komorně, lacině a bez
jakékoli výraznější obrazové stylizace, tak pochopitelně potřebujete dva silné
trumfy v podobě mimořádně dobře napsaného, chytrého a promyšleného scénáře
a kvalitního herce, který váš příběh dokáže věrohodně prodat, protože jinak se nemáte
o co opřít. Film Locke měl obojí. A Tísňové volání má naštěstí také obojí. Jakob
Cadergren hraje dokonale civilně a bez jediného náznaku přehrávání a děj je
založen na postupném rozkrývání dvou věcí – že případ unesené ženy je ve
skutečnosti zapeklitější, než by se na první pohled zdálo, a že i hlavní hrdina
má nějaké vlastní problémy, které ho trápí.
Ze začátku snímku trošku trvá, než příběh nabere obrátky, nicméně pak v napětí
nepoleví až do konce a navíc dokáže šokovat i překvapovat zvraty i nečekaným
vývojem událostí, aniž by přitom kamera příliš opouštěla obličej hlavního hrdiny.
Vizuálně je snímek tudíž velice strohý, avšak není pravda, že by obraz nebyl
důležitou složkou – jelikož určitá část příběhu spočívá i v odhalování Asgerovy
minulosti, tak na výrazu v jeho tváři a v jeho reakcích na konkrétní
situace nesmírně záleží.
Velkým tématem je kromě toho i náhled do světa operátorů tísňových linek,
jejichž pravomoc končí u odpovídání na hovory a delegace bezpečnostních a
zdravotnických sil, ale kromě toho nemohou volajícím lidem v nouzi pomoct jinak
než terapeuticky po telefonu, neb jiným typem angažovanosti by překročili své
kompetence. Tohle Asgera z pozice policisty hodně trápí, protože by rád
sám nějak pomohl, leč musí jen sedět, brát telefony a nechat jiné policisty a
doktory, aby situaci vyřešili sami – přičemž z té nejistoty, zda to s volajícím
nakonec dobře dopadne, plyne značné množství stresu – a tahle nejistota a
napětí jsou pak zdařile přenášeny i na diváka.
Snímek tak vlastně odkrývá ještě třetí věc – psychickou náročnost práce operátorů
krizových linek, kteří tráví hodiny mluvením s oběťmi různých neštěstí či vážných
zločinů a ještě jim jejich práci narušují idioti, kteří si přejí zavolat záchranku
třeba jen kvůli odřenému kolenu po pádu z kola, nebo vulgární opilci,
které vyhazovač vyhodil z diskotéky. Kromě toho je příběh navíc obohacen i
tím, že se Asger přeci jen rozhodne do případu angažovat víc, než by oficiálně
měl, protože sice uvažuje chytře a racionálně, ale zároveň se občas nechá unést
svými emocemi a prostě mu to nedá. Pořád přitom ale neopustí své pracoviště.
Z hlediska „telefonních“ thrillerů se kromě zmíněného filmu Locke nabízí srovnání ještě třeba s filmem Pohřben zaživa, v němž se hlavní hrdina snaží dovolat nějaké pomoci zevnitř hluboko v zemi zakopané rakve, nebo Telefonní budka, kde ale oproti Tísňovému volání mnohem víc záleželo na
tom, co všechno se dělo v prostředí kolem hlavního hrdiny, a některé
vedlejší postavy měly zásadnější než jen okrajovou roli. O trošku podobnější je
thriller Tísňová linka, který se ale zas
nevydržel odehrávat na jednom místě – nejen že v něm byly i prostřihy na
počínání unesené oběti, ale hlavně se v něm hlavní hrdinka, též telefonní operátorka,
nakonec vydala řešit případ na vlastní pěst do terénu, čímž se závěr filmu
překlopil do přihlouplého béčka. Oproti tomu je Tísňové volání chytré a konzistentní ve všech směrech, je nesmírně
atmosférické, nabízí silný a úderný zážitek a zároveň je ideálním příkladem
toho, jak moc muziky jde vykouzlit za použití minimálních prostředků.
Žádné komentáře:
Okomentovat