Sedmnáctiletý středoškolák Simon je gay, ale zatím o tom nikomu neřekl, ani
své rodině, ani přátelům. Pouze si anonymně dopisuje s jedním ze spolužáků,
kterého zná jen pod přezdívkou „Blue“, a který svou homosexuální orientaci také
na veřejnosti skrývá. Pak se však jeho elektronická korespondence dostane do
rukou spolužáka Martina, který začne Simona vydírat. Když mu Simon nepomůže
získat srdce své kamarádky Abby, tak Martin zveřejní jeho tajné emaily před
celou školou…
Zatímco nedávný snímek Dej mi své jméno se zabýval mužskou homosexuální tematikou na bázi výsostně umělecké a
intelektuální formy, tak film Já, Simon
zpracovává stejný motiv pro mnohem méně náročné diváky, a vytváří tím pro jemné
artové oscarové drama hollywoodsky mainstreamový protipól. Příběh o dospívajícím
klukovi, váhajícím jak a kdy prezentovat svou orientaci před ostatními, je
adaptací románu Becky Albertalli Probuzení
Simona Spiera, a jeho filmové zpracování nese znaky typické pro
americké indie filmy z prostředí střední školy.
Zároveň je Já, Simon film o
coming outu, o toleranci a o síle skutečných přátelství. K jednotlivým motivům
přistupuje citlivě, s pochopením i nadhledem a smotává je do příjemné a
místy i dojemné směsi dramatu a komedie. Neříká rozhodně nic nového a ani
formálně není nijak objevný, ale je hrozně milý a optimistický, což
pravděpodobně osloví cílové publikum i samo o sobě, ale hlavně je to ostře v kontrastu
s oněmi umělečtějšími filmy, které se snaží přistupovat ke gay tematice hodně
realisticky, komplexně a psychologicky a nebojí se ani chmurných, pesimistických
vyznění (kromě Dej mi své jméno i 120 BPM, Na konci světa, Moonlight, A Single Man
či Zkrocená hora), a vedle nichž se Já, Simon jeví jako růžový idealistický obláček
z továrny na sny. Což ještě neznamená, že to je špatně, když to navíc zjevně
plní svůj účel – předat divákům pozitivní sdělení, nabídnout feel-good zábavu
a zanechat hřejivé pocity.
Možná by to bylo ještě hřejivější, kdyby se značná část zápletky netočila
kolem toho, že vydíraný Simon začne lhát svým nejlepším kamarádům a brutálně
jimi manipulovat, a kdyby divák nemusel trnout v očekávání okamžiku, kdy
bude jeho počínání prokouknuto. Jistou pachuť v sobě zanechávají čistě
komediální postavy, vyznívající však v některých případech spíš trapně
(zástupce ředitele, na tebe se dívám), a slabost řady hrdinů pro rozmáchlá
gesta a teatrálnost (vyznání lásky na fotbalovém stadionu, závěr na ruském
kole), z nichž vyplývá, že Já, Simon
není úplně potravou pro cyniky. Zároveň je vidět, že film vznikl podle knižní
předlohy, neb v něm zůstalo několik věcí, které bylo tvůrcům patrně líto
úplně vystřihnout, ale zároveň je nedokázali do děje pořádně zapracovat
(příběhem se prolíná nacvičování studentů na školní vystoupení, čemuž jsou
věnovány tak tři minuty celkem, a poměrně zbytečná je i Simonova mladší sestra,
která až na vaření snídaní nemá žádnou další úlohu).
Na druhou stranu je to moc hezky natočené (spíše televizním režisérem Gregem
Berlantim), na pár místech i dost vtipné a hlavně věrohodně a přirozeně zahrané
– zejména Nick Robinson je v hlavní roli velmi sympatický, stejně tak i
jeho rodiče v podání Joshe Duhamela a Jennifer Garner. Humor nepředstavuje
nic sofistikovaného, ale občas se i trefně strefuje do homosexuálních stereotypů
(a přitom obsahuje jako zdroj humoru i vedlejší postavu totálně stereotypního
vykrouceného gaye, což je dost bizarní).
Já, Simon je vřelý a nenáročný film, na který se nesmírně příjemně
dívá, když zrovna běží, ale po jeho skončení ten pocit moc dlouho ve výsledku nepřetrvá.
Možná i proto, že sice poskytuje odvahu jít s pravdou ven těm, kdo ji
stále tají ve svém nitru, leč činí tak prostřednictvím optimisticky
stylizovaného světa, v němž se všichni chovají ideálně a maximálně
chápavě, tudíž v něm ten coming out nepředstavuje zas až takovou výzvu.
Na jednu stranu je tak film Já, Simon pohodářskou vizí světa, v němž se za všech okolností fandí lásce bez ohledu na rasové, náboženské a homosexuální předsudky (a kdo nefandí, je potrestán), což má rozhodně své kouzlo, nicméně je to vize nahlížená přes naivně pohádkové růžové brýle (ale zas není úplně odtržená od současné reality, viz narážky na Donalda Trumpa či všudypřítomnost mobilů). Na stranu druhou je to nadějný příslib toho, že by svět takový mohl jednou být i ve skutečnosti, aby v něm nikdo nemusel svou orientaci skrývat v obavách z reakcí okolí. Jde o velmi snadno stravitelnou odpočinkovou jednohubku s pozitivním vyzněním, u níž si lze i pobrečet, ale kdo už má za sebou nějaká náročnější dramata na toto téma, bude mu možná připadat až příliš jednoduchá a povrchní.
Na jednu stranu je tak film Já, Simon pohodářskou vizí světa, v němž se za všech okolností fandí lásce bez ohledu na rasové, náboženské a homosexuální předsudky (a kdo nefandí, je potrestán), což má rozhodně své kouzlo, nicméně je to vize nahlížená přes naivně pohádkové růžové brýle (ale zas není úplně odtržená od současné reality, viz narážky na Donalda Trumpa či všudypřítomnost mobilů). Na stranu druhou je to nadějný příslib toho, že by svět takový mohl jednou být i ve skutečnosti, aby v něm nikdo nemusel svou orientaci skrývat v obavách z reakcí okolí. Jde o velmi snadno stravitelnou odpočinkovou jednohubku s pozitivním vyzněním, u níž si lze i pobrečet, ale kdo už má za sebou nějaká náročnější dramata na toto téma, bude mu možná připadat až příliš jednoduchá a povrchní.
Žádné komentáře:
Okomentovat