Baron Johann Salmon de Caus se někdy kolem roku 1830 vrací po mnoha letech
z cest po světě do jakési české vesnice, kde měli jeho předkové zámek. Dá
však přednost ubytování ve skromné chalupě poblíž rybníků, které jeho rod
vybudoval, aby mohl dohlížet na jejich revitalizaci. Ve vesnici se zakouká do
podstatně mladší rychtářovy dcery Katynky, která mezi ostatními vesničany vyniká
svou živelnou nespoutaností a sečtělostí. Katynka zas vidí v galantním,
tajemném a světaznalém baronovi únik ze svazující domoviny a příslib lepšího
života. Komplikace spočívá v tom, že baron je zároveň hastrman. Takový ten,
co umí dýchat pod vodou a má sbírku hrníčků s dušičkami. A vesnice o tom pochopitelně
neví (a možná to neví ani baronův věrný sluha).
Snímek Hastrman je na poli
hraného celovečerního filmu režijním a scenáristickým debutem swingového
zpěváka a herce Ondřeje Havelky, který doposud natáčel pouze dokumenty a videoklipy
a také režíroval na divadle. Jde o adaptaci stejnojmenného románu Miloše Urbana,
skládajícího se ze dvou odlišných částí. První část je znepokojivým romantickým
příběhem o spalující vášni vodníka ke sličné dívce zasazeným do 19. století a
druhá je ekologicko-politickým thrillerem odehrávajícím se v současnosti,
přičemž obě části spojuje titulní postava hastrmana a zásadní téma osudového
vztahu člověka a krajiny. Film Hastrman
je adaptací jen oné první části, ovšem s myšlenkovým přesahem do části
druhé.
Věc se má tak, že Hastrman vyniká
nad ostatními českými filmy poslední doby atraktivním námětem, jasnou koncepcí,
výraznou atmosférou a obecně vysokou kvalitou celkového uchopení, velmi
zdařilého v naprosté většině rovin realizace od hereckých výkonů po
kameru, hudbu a kostýmy. A Ondřej Havelka roli režiséra skvěle zvládl a
z filmu je jasně patrné, že měl každý záběr pevně v ruce a u každé
scény přesně věděl, co dělá, byť pohromadě ty jednotlivé scény místy už tak
dobře nesedí. Zároveň je však jeho režie i způsob filmového vyjadřování
mimořádně nemoderní a omšelá a Hastrman
tím pádem působí z hlediska filmového jazyka dost zastarale, ne-li přímo
archaicky. Nelze říct jednoznačně, zdali jen pan Havelka nesledoval vývoj
kinematografie v posledních několika desetiletích nebo jestli jde o stylizovaný
záměr, protože je v té archaičnosti poměrně důsledný a konzistentní a je
nutno poznamenat, že to není na škodu, neb to má své kouzlo, hodí se to ke
zvolenému tématu a pomáhá to utvářet svéráznou atmosféru filmu. Formálně Hastrman připomíná něco mezi Devátým srdcem Juraje Herze a Kyticí F. A. Brabce, když si odmyslíte
scény natáčené pomocí dronů.
Motivy převzaté z románové předlohy bohužel působí v mnoha případech
značně ohlodaně, zkratkovitě a zmateně. Finální vyústění má bez znalosti druhé
části románu úplně jiný význam a navíc i dost nesmyslný, smysl závěrečného
epilogu je spíš diskutabilní než zřejmý, konzistence v chování, motivacích
a uvažování některých postav se s přibývajícím časem rozpadá a řada dějových
zvratů přichází náhle a bez potřebné gradace. Jiné knižní pozůstatky, např.
řazení filmu do kapitol nebo občasný vypravěčský komentář hlavního hrdiny, zas
působí nadbytečně a slouží spíš jen jako vypravěčské berličky. Komplikovaný
žánr filmu je nejčastěji popisován jako romantický thriller, což je ale u poetického
milostného příběhu s pohádkovými a hororovými prvky a důrazem na výrazové
prostředky romantismu a lidové tvorby poněkud zjednodušené a zavádějící
označení. S onou archaičností se navíc pojí i jistá přepjatost zejména
v dramatických a emocionálně vyhrocených scénách filmu, které svou
výstředností působí na pár místech nechtěně směšně (viz scéna s pokusem o
znásilnění v dešti nebo pasáž, v níž Katynka vábí barona přes zeď
zvuky předstírané koupele a vášnivými vzdechy).
Herci jsou výborní všichni. Karel Dobrý je v hlavní roli vyloženě
dokonalý, správně démonický, černohumorně ironický a charismatický a bravurně
zvládá náročné ztvárnění vnitřních běsů, které v něm probudila zapovězená
láska. Simona Zmrzlá je coby Katynka také nesmírně přesvědčivá, přestože její
postava nekonzistentně balancuje mezi přirozeně sebevědomou, ráznou a silnou
ženskou osobností, která si omotává muže ve vesnici kolem prstu, a snílkovskou
a nerozhodnou naivkou, kterou naopak manipulují ostatní. Výborný je i Jan
Kolařík jako farář bojující s vlastním chtíčem. Méně známé herce pak
doplňují známější tváře ve vedlejších rolích, např. Jiří Lábus coby baronův
sluha nebo David Novotný jako otec Katynky, dojde ale i na Norberta Lichého,
Vladimíra Polívku či Jiřího Maryška.
Skvělá je výtvarná kamera Diviše Marka, atmosférická hudba Petra Wajsara i
většina zbylých řemeslných aspektů, jen střih sem tam připouští zřetelnou
nenávaznost záběrů a chyb v kontinuitě. Výrazným motivem je kromě lásky,
deziluze, vztahu člověka s přírodou a bojem postav s vnitřními pudy i
střet křesťanské víry a pohanských zvyků. Děj filmu je lemován lidovými písněmi
a rituály cyklického roku, což vytváří v kontextu ostatního dění zvláštní
kontrasty – vesničané sice pobožně (takřka až fanaticky) uctívají Ježíše
v kostele, zároveň si z něj ale dělají legraci v parodickém
divadelním představení na motivy pašijových her, autority sice respektují, ale
za zády je pomlouvají nebo si z nich utahují, společně žijí
v přátelské pospolitosti, přitom ale neváhají jeden druhého odporně
zesměšnit před ostatními. Netřeba v tom nutně hledat nastavování zrcadla
společnosti, spíš jde jen o další prostředek určený k vykreslení
tehdejších vztahů mezi lidmi a celkové atmosféry filmu. Jen kvůli tomu nelze
tvrdit, že by baronův příjezd způsobil rozkol ve vztazích mezi ostatními
vesničany, protože ty jsou zjevně pokřivené a patologické i bez jeho přičinění.
Některé scény jsou každopádně špičkové, neřku-li mistrovské. Třeba když vesničané
hodlají zabít kohouta v rámci pohanského obětního rituálu za účelem
přivolání deště, čemuž se snaží zabránit farář, leč skončí to krví na pastorově
tváři a průtrží mračen ve správnou chvíli. Nesmírně působivé, byť potenciální
motiv otřesení farářovy víry zůstal nevyužit. Postupem času ale začne podobně
impozantních scén ubývat a ve druhé polovině filmu se bohužel začne více
projevovat zmíněná nekonzistence v chování postav a příběhová zbrklost, kdy
třeba zásadní hromadný konflikt mezi vesničany a baronem vznikne i zanikne
v rámci jediné minuty, baron před Katynkou, nic do té doby netušící o jeho
skutečné identitě, začne najednou chodit po vodě, a podobně.
Hastrman každopádně disponuje řadou výrazných elementů,
jež ho zásadně odlišují od zbytku současné české filmové produkce a někomu budou
pochopitelně po chuti víc, někomu míň. Od jiných českých filmů poslední doby se
však odlišuje i vysokými filmařskými kvalitami, a byť trpí spoustou much a
problémů v konkrétních aspektech, tak alespoň stojí na pevném základu,
který vybízí k diskuzi a k zamyšlení.
Žádné komentáře:
Okomentovat