Píše se rok 2045 a svět je šedivý a nezajímavý, tudíž se většina lidí
uchyluje k životu ve virtuální realitě OASIS, kde mohou být, kýmkoli si
zamanou. Tvůrce této role-playing videoherní reality, geniální programátor a
fanoušek popkultury James Halliday (Mark Rylance), ukryl kamsi do jejího
rozsáhlého světa tři Easter Eggy (skryté bonusy) v podobě tří speciálních
úkolů skrývajících trojici klíčů, jejichž první úspěšný objevitel by měl zdědit
vlastnická práva k OASIS po smrti jejího stvořitele. Ten však zemřel již před
pěti lety a doposud se nikomu nepodařilo získat ani první klíč – pak se to
ale podaří mladému Wadeovi (Tye Sheridan), kterému od té doby jde o krk ve
virtuálním světě, i ve skutečném…
Steven Spielberg se činí – během necelého půlroku dokončil hned dva filmy,
navíc tolik odlišné. Jeho Akta Pentagon: Skrytá válka byly takovým důstojným, poctivým, akademickým filmem útočícím na
filmové ceny, zatímco Ready Player One:
Hra začíná je snímek z úplně jiného světa, jenž je určen zcela
odlišnému publiku, a který Spielberg natočil (podle knižního bestselleru
Ernesta Clinea) hlavně pro zábavu a pro radost a také z lásky k románové
předloze a k tomu, co představuje (podobně jako třeba Obra Dobra nebo Tintinova
dobrodružství). Výsledkem je strhující a místy až dech beroucí nostalgická dravá
retro jízda, u níž se ovšem bude měřítko zábavy jednotlivých diváků dost
odvíjet od toho, jak moc se vyznají v popkultuře – nejrůznější narážky převážně
na tituly z filmového a videoherního prostředí totiž tvoří jeden ze základních
kamenů tohoto snímku.
Ideálními diváky jsou v tomto případě fanoušci a nadšenci do filmů a
videoher zejména z období od 80. let do současnosti, případně ti, kdo
se v obojím vyznají alespoň orientačně. Neznalost nebude vadit v pochopení
děje, protože ten je poměrně jednoduchý a univerzálně srozumitelný, ale
neužijete si tak všechny ty narážky a odkazy a také vám pravděpodobně nedojde smysl některých scén. Vzhledem k dynamičnosti a
svižnému tempu vyprávění to vypadá, jako by Ready
Player One cílil hlavně na mladší publikum, přitom
ale lze předpokládat, že příliš mladí diváci nebudou nutně znát Osvícení od Stanleyho Kubricka, Železného obra od Brada Birda či
nejstarší videohry pro konzole Atari 2600, platící v řadě scén za dost
podstatné motivy. Starší diváci, kteří by tohle znát mohli, se zas
pravděpodobně nebudou chytat u herních narážek na Halo či Overwatch nebo na
moderní videoherní stylizaci a rétoriku obecně, což by ani tak nevadilo, ale
hlavně by pro ně mohl být film ve své energické zběsilosti, audiovizuální
nadupanosti a ve hbitém dávkování informací místy až zmatený a neusledovatelný.
Otázka zní, jestli by byl Ready
Player One stejně zábavný, kdyby v něm ty odkazy nebyly, ale odpověď
se hledá nesnadno, protože těch odkazů jsou v něm stovky a napoprvé není
šance odhalit ani polovinu z nich – mnohé známé postavy či předměty se mihnou třeba
jen na vteřinu, takže si spousty z nich ani nevšimnete a spoustu dalších neidentifikujete
zkrátka proto, že je ani neznáte. V tomto ohledu je Ready Player One ještě našlapanější než třeba Scott Pilgrim proti zbytku světa (kde se také zabití protivníci rozpadali
na hromádky mincí) nebo Raubíř Ralf
(kde se také prolínalo několik videoherních světů).
I bez ohledu na narážky však zbývá svižná akční naháněčka několika postav
za jasným cílem, kterou Spielberg režíruje s grácií a lehkostí, využívá k tomu
své obvyklé motivy (nefunkční rodina, útěky do světů dobrodružství a fantazie, sevřená
parta přátel bojujících na stejné lodi…) a dokonale přitom zvládá přeskakovat ve
vyprávění ze skutečného světa do světa virtuálního, přičemž v každém se na střídačku odehrává část příběhu a obě tyto linie jsou provázané a vzájemně na
sebe reagují. Filmařsky i technicky je Ready
Player One silně na úrovni a Spielberg znovu dokazuje, že je mistr ve svém
oboru. Stejně jako jeho dvorní kameraman Janusz Kaminski a hudební skladatel
Alan Silvestri (v doprovodu řady slavných hudebních motivů od King Konga po Návrat do budoucnosti).
Děj je prostý (najít tři klíče a nenechat se zabít), kombinace spletité příběhové
struktury a stylu vyprávění z něj však dělá něco neuvěřitelně
vtahujícího a netriviálního. Celkově je děj sice víceméně předvídatelný a plný
klišé, jeho konkrétní realizace a detailní průběh už ale rozhodně předvídatelné
nejsou. Atraktivní plnění skrytých úkolů doplňuje vedlejší romantická linie, motiv
boje odvážných jedinců proti zlému korporátnímu záporákovi (bohužel poněkud
generickému) a epické akční scény, které i přes svou maniakální
přemrštěnost (v dobrém slova smyslu) zároveň netrpí nepřehledností.
Jinak někomu může vadit přílišná doslovnost filmu a snaha jeho postav neustále vysvětlovat všechno možné (včetně komentování vybraných narážek), což se týká i vícekrát opakovaného poselství, že přes pozlátko a úžasnost fikčních prostředí a virtuálního bytí by člověk neměl zapomínat na ten skutečný svět, ve kterém žije svůj skutečný život. Poněkud nedomyšlené je i to, jak se do OASIS přenáší chůze hráčů - hlavní hrdina pochoduje buď na chodícím pásu nebo zavěšený ve vzduchu, ale spousta dalších postav buď běhá po městě s hledím před očima (jak to, že nevrážejí do okolních budov) nebo sedí ve hráčském křesle (takže nechodí vůbec). Je to drobnost, ale otravně to na sebe strhává pozornost. Naštěstí takových drobností není mnoho.
Jinak někomu může vadit přílišná doslovnost filmu a snaha jeho postav neustále vysvětlovat všechno možné (včetně komentování vybraných narážek), což se týká i vícekrát opakovaného poselství, že přes pozlátko a úžasnost fikčních prostředí a virtuálního bytí by člověk neměl zapomínat na ten skutečný svět, ve kterém žije svůj skutečný život. Poněkud nedomyšlené je i to, jak se do OASIS přenáší chůze hráčů - hlavní hrdina pochoduje buď na chodícím pásu nebo zavěšený ve vzduchu, ale spousta dalších postav buď běhá po městě s hledím před očima (jak to, že nevrážejí do okolních budov) nebo sedí ve hráčském křesle (takže nechodí vůbec). Je to drobnost, ale otravně to na sebe strhává pozornost. Naštěstí takových drobností není mnoho.
Ready Player One: Hra začíná není film pro každého, ale filmoví a videoherní
fanoušci, znalci a geekové u něj budou chrochtat blahem. Jde totiž o referenční
film, který možná až příliš stojí na extrémním množství odkazů na popkulturní
ikony minulých dekád a s nimi spojené divácké nostalgie a radosti z jejich
nalezení a identifikace, i bez nich však představuje vynikající kus filmařiny,
jenž dokonale naplňuje představy o popcornové zábavě a moderním směřování mainstreamové kinematografie, byť obsahově
ani z hlediska formy se žádná revoluce nekoná. Co se ale koná, je jeden z nejlepších
videoherních filmů vůbec (a dost možná i nejlepší), který sice podobně jako zmínění
Raubíř Ralf nebo Scott Pilgrim není adaptací žádné konkrétní videohry, leč úspěšně
přebírá videoherní estetiku a konvence.
Žádné komentáře:
Okomentovat