Stránky

7. 3. 2018

Přání smrti (Death Wish) – Recenze – 50%

Přání smrti z roku 1974 s Charlesem Bronsonem v hlavní roli se stalo klasikou žánru „revenge thrilleru“, tedy thrilleru o odplatě, a dočkalo se rovnou čtyř pokračování. Jeho novou verzi nyní natočil režisér Eli Roth a do hlavní role obsadil Bruce Willise. V českém prostředí jde vlastně o návrat obou pánů na plátna kin po delší době, protože od Eliho Rotha se u nás promítala naposledy dvojice jeho krvavých hororů Hostel a Hostel 2 a Bruce Willis účinkuje v posledních letech zejména v béčkových thrillerech podřadné kvality, jimž se distribuce vyhýbá právem.

Willis ve filmu ztvárnil bohatého chirurga Paula, jehož manželka si zrovna dodělala doktorský diplom a dcera byla přijata na prestižní vysokou školu, leč obě jsou v teple domova napadeny skupinkou lupičů a po vzájemné potyčce zločinci prchají s lupem, manželka umírá a dcera se ocitá v kómatu. Případu se ujímá policejní detektiv, nicméně Paul se stejně rozhodne vzít spravedlnost do vlastních rukou.
 
Přání smrti (Death Wish) – Recenze
Zdroj fotek: forumfilm.cz

S předchozí verzí sdílí nové Přání smrti jméno hlavního hrdiny, úvodní situaci i zápletku, kdy pomstou hnaný Paul vyrazí do ulic zabíjet zločince, ale tím podobnosti v ději končí a změn je tolik, že pokud lze mluvit o tomto filmu jako o předělávce klasiky, tak jedině jako o předělávce mimořádně volné. Navíc filmů s podobným námětem (zlosynové hlavnímu hrdinovi někoho zabijí => on jde na oplátku zabít zlosyny) je spousta a tento není ničím výjimečný, kromě toho, že se hlásí k onomu slavnému Přání smrti, jehož děj byl samozřejmě od své premiéry mnohokrát permutován, vykrádán i parodován v jiných filmech.

Původní Přání smrti se mimochodem dočkalo negativních kritik a ohlasů kvůli tomu, že podporovalo násilí a krevní msty v době, kdy v Americe rostla pouliční kriminalita, a dělalo hrdinu z někoho, kdo se chopil zbraně a začal s ní zabíjet kriminálníky. Stejná kritika nyní dopadá v zámoří i na novou verzi, především s ohledem na množící se přestřelky v USA. Nové Přání smrti se totiž dopouští toho samého – obhajuje činnost hlavního hrdiny jako spravedlivou a pozitivní (čistí město od zločinců), aniž by se příliš zamýšlelo nad morálkou takového jednání nebo nad spojitostí mezi vysokou mírou kriminality a prodejem zbraní v zemi, kde má každý občan právo nosit zbraň u sebe a možnost koupit si ji normálně v obchodě. A pokud se nad tím zamýšlí (třeba pomocí prostřihů do diskuzních rádiových show), tak jen velmi mělce a primitivně.

Na druhou stranu, pokud nečekáte diskurz o násilí a držení zbraní v Americe a těšíte se jen na přímočarý a de facto bezmyšlenkovitý thriller s Brucem Willisem, tak Přání smrti v tomto ohledu relativně obstojí. Scénář je pitomý, ale inteligenci vyloženě neuráží, jen na pár místech děj působí hodně divně (policajti zjistí, že v ulicích Chicaga zabíjí levák, a ze všech leváků ve městě si vytipují zrovna Paulova bratra???) a pokud se třeba těšíte na akci, nechte si zajít chuť - o akční film rozhodně nejde, v celém filmu je asi pět minut střelby a minuta brutálních scén. Willis nehraje nic moc a spíš působí dost unaveně a Eli Roth je jen průměrný řemeslník, který dokáže být nápaditý, pouze když jde o extrémní násilí, a film podle toho také vypadá.

Přání smrti (Death Wish) – Recenze

V úvodu se Rothovi daří vykreslit láskyplné rodinné zázemí hlavního hrdiny dost úspěšně na to, aby následně diváky jeho ztráta dostatečně zamrzela, přestože jde samozřejmě o klišé a diváci vědí předem, že to s Paulovou rodinou na začátku nedopadne dobře. Zbytek filmu už ale tak zručně budován není - mimo jiné se příliš nepovedlo znázornit přerod hlavního hrdiny z milujícího otce v zabijáckou hláškující mašinu (takže ve filmu má traumata a morální dilemata a zároveň má být za cool frajera, což ve Willisově podání a v kombinaci s tímto scénářem a režií vůbec nepůsobí jako něco přirozeného a hladce propojeného). Velké množství dějových odlišností oproti 44 let staré verzi má sice za následek o něco menší předvídatelnost, ale jinak film pochopitelně předvídatelný je, protože ten samý námět tu už byl stokrát. Sem tam dojde i na černý humor a při Paulových zabijáckých raženích se nešetřilo krví, takže některá úmrtí jsou poměrně šťavnatá. Ke změně Paulova povolání z architekta (jak tomu bylo v původním filmu) na chirurga došlo pravděpodobně právě kvůli tomu, aby Eli Roth měl k dispozici více krvavých scén, na nichž by se mohl vyřádit.

Přání smrti se nesnaží říkat nic hlubokého, ani si na nic nehraje a nabízí jen zhrzeného Bruce Willise, jak si se zbraní v ruce a s kapucí přes plešku vyráží zchladit hněv na pár gangsterech, což sice působí sympaticky, ale rozhodně to samo o sobě vzhledem k minimu akce, skromnému množství humoru a veskrze komornímu pojetí nestačí na uspokojivý filmový zážitek, protože jde v podstatě jen o naplnění základní příběhové kostry revenge thrilleru, bez jakékoli přidané hodnoty navíc. Film je to povrchní a triviální a realizován je průměrně a standardně, i tak však díky konzistentnímu rytmu vyprávění a několika poměrně zábavným scénám tvoří docela solidní jednohubku, byť samozřejmě když se mstí třeba John Wick, tak to má mnohem větší grády.



Žádné komentáře:

Okomentovat