Přání smrti z roku 1974 s Charlesem Bronsonem v hlavní
roli se stalo klasikou žánru „revenge thrilleru“, tedy thrilleru o odplatě, a dočkalo
se rovnou čtyř pokračování. Jeho novou verzi nyní natočil režisér Eli Roth a do
hlavní role obsadil Bruce Willise. V českém prostředí jde vlastně o návrat
obou pánů na plátna kin po delší době, protože od Eliho Rotha se u nás
promítala naposledy dvojice jeho krvavých hororů Hostel a Hostel 2 a Bruce
Willis účinkuje v posledních letech zejména v béčkových thrillerech podřadné
kvality, jimž se distribuce vyhýbá právem.
Willis ve filmu ztvárnil bohatého chirurga Paula, jehož manželka si zrovna
dodělala doktorský diplom a dcera byla přijata na prestižní vysokou školu, leč
obě jsou v teple domova napadeny skupinkou lupičů a po vzájemné potyčce
zločinci prchají s lupem, manželka umírá a dcera se ocitá v kómatu. Případu
se ujímá policejní detektiv, nicméně Paul se stejně rozhodne vzít spravedlnost do
vlastních rukou.
S předchozí verzí sdílí nové Přání
smrti jméno hlavního hrdiny, úvodní situaci i zápletku, kdy pomstou hnaný Paul
vyrazí do ulic zabíjet zločince, ale tím podobnosti v ději končí a změn je
tolik, že pokud lze mluvit o tomto filmu jako o předělávce klasiky, tak jedině
jako o předělávce mimořádně volné. Navíc filmů s podobným námětem (zlosynové hlavnímu hrdinovi někoho zabijí => on jde na oplátku zabít zlosyny) je spousta a tento není ničím výjimečný, kromě toho, že se hlásí k onomu slavnému Přání smrti, jehož děj byl samozřejmě od své premiéry mnohokrát permutován, vykrádán i parodován v jiných filmech.
Původní Přání smrti se mimochodem
dočkalo negativních kritik a ohlasů kvůli tomu, že podporovalo násilí a krevní
msty v době, kdy v Americe rostla pouliční kriminalita, a dělalo
hrdinu z někoho, kdo se chopil zbraně a začal s ní zabíjet
kriminálníky. Stejná kritika nyní dopadá v zámoří i na novou verzi, především
s ohledem na množící se přestřelky v USA. Nové Přání smrti se totiž dopouští toho
samého – obhajuje činnost hlavního hrdiny jako spravedlivou a pozitivní (čistí
město od zločinců), aniž by se příliš zamýšlelo nad morálkou takového jednání
nebo nad spojitostí mezi vysokou mírou kriminality a prodejem zbraní v zemi,
kde má každý občan právo nosit zbraň u sebe a možnost koupit si ji normálně v obchodě.
A pokud se nad tím zamýšlí (třeba pomocí prostřihů do diskuzních rádiových show),
tak jen velmi mělce a primitivně.
Na druhou stranu, pokud nečekáte diskurz o násilí a držení zbraní v Americe
a těšíte se jen na přímočarý a de facto bezmyšlenkovitý thriller s Brucem Willisem,
tak Přání smrti v tomto ohledu relativně obstojí. Scénář je
pitomý, ale inteligenci vyloženě neuráží, jen na pár místech děj působí hodně divně (policajti zjistí, že v ulicích Chicaga zabíjí levák, a ze všech leváků ve městě si vytipují zrovna Paulova bratra???) a pokud se třeba těšíte na akci, nechte si zajít chuť - o akční film rozhodně nejde, v celém filmu je asi pět minut střelby a minuta brutálních scén. Willis nehraje nic moc a spíš působí
dost unaveně a Eli Roth je jen průměrný řemeslník, který dokáže být nápaditý, pouze
když jde o extrémní násilí, a film podle toho také vypadá.
V úvodu se Rothovi daří vykreslit láskyplné rodinné zázemí hlavního
hrdiny dost úspěšně na to, aby následně diváky jeho ztráta dostatečně zamrzela,
přestože jde samozřejmě o klišé a diváci vědí předem, že to s Paulovou rodinou
na začátku nedopadne dobře. Zbytek filmu už ale tak zručně budován není - mimo jiné se příliš nepovedlo znázornit přerod hlavního hrdiny z milujícího otce v zabijáckou hláškující mašinu (takže ve filmu má traumata a morální dilemata a zároveň má být za cool frajera, což ve Willisově podání a v kombinaci s tímto scénářem a režií vůbec nepůsobí jako něco přirozeného a hladce propojeného). Velké množství dějových odlišností oproti 44 let staré
verzi má sice za následek o něco menší předvídatelnost, ale jinak film pochopitelně předvídatelný je, protože ten samý námět tu už byl stokrát. Sem tam dojde i na černý humor a
při Paulových zabijáckých raženích se nešetřilo krví, takže některá úmrtí jsou poměrně
šťavnatá. Ke změně Paulova povolání z architekta (jak tomu bylo v původním
filmu) na chirurga došlo pravděpodobně právě kvůli tomu, aby Eli Roth měl k dispozici
více krvavých scén, na nichž by se mohl vyřádit.
Přání smrti se nesnaží říkat nic hlubokého, ani si na nic nehraje a
nabízí jen zhrzeného Bruce Willise, jak si se zbraní v ruce a s kapucí
přes plešku vyráží zchladit hněv na pár gangsterech, což sice působí
sympaticky, ale rozhodně to samo o sobě vzhledem k minimu akce, skromnému
množství humoru a veskrze komornímu pojetí nestačí na uspokojivý filmový
zážitek, protože jde v podstatě jen o naplnění základní příběhové kostry
revenge thrilleru, bez jakékoli přidané hodnoty navíc. Film je to povrchní a
triviální a realizován je průměrně a standardně, i tak však díky konzistentnímu
rytmu vyprávění a několika poměrně zábavným scénám tvoří
docela solidní jednohubku, byť samozřejmě když se mstí třeba John Wick, tak to
má mnohem větší grády.
Žádné komentáře:
Okomentovat