Pokračování akčního sci-fi Pacific Rim
z roku 2013 se odehrává deset let poté, co lidstvo zvítězilo nad obřími
vesmírnými monstry a uzavřelo portály na dně Tichého oceánu, jimiž se dostala
na Zem. Armádní program na vývoj obranných mega-robotů a rekrutování jejich
pilotů přesto pokračuje, protože co kdyby se monstra vrátila. Do akce je
povolán i bývalý rekrut Jake (John Boyega z nových Star Wars), syn zesnulého hrdinného pilota z předchozího dílu,
aby po boku svého kolegy (Scott Eastwood) trénoval nováčky.
Oba díly Pacific Rimu ve zkratce
vyprávějí o tom, jak se mezi sebou mlátí padesát metrů vysocí netvoři z vesmíru
se stejně vysokými bojovými roboty (na motivy japonských žánrových předloh) a
zanechávají za sebou zdemolovanou spoušť, přičemž v sázce je samozřejmě
osud celého lidstva. Oba ty filmy jsou skrz na skrz zcela stupidní, dementní a
nesmyslné a ani se nesnaží předstírat opak, tudíž jsou cíleny především na
diváky, kteří tohle vědí a neplánují jim to vyčítat. Z toho důvodu si ani vůbec
na nic nehrají, kašlou na nějaká hluboká poselství a jejich ambice končí u
snahy být co nejzábavnější a zároveň plně funkční i jako celovečerní filmy a ne
jen jako celovečerní přehlídky třeskutých epických soubojů.
Takže v průběhu filmu Pacific
Rim: Povstání dojde k celkem třem několikaminutovým soubojům mezi
dvěma roboty, pak ke krátké akční scéně se zmutovanými bojovými drony a
posledních dvacet minut je v podstatě nepřetržitá akce mezi několika roboty
a monstry v centru Tokia, která pochopitelně strká do kapsy všechno
ostatní. Výhoda oproti předchozímu filmu spočívá v tom, že se ty bojové
scény odehrávají za bílého dne a bez deště, takže je v nich na válčící
titány lépe vidět – ti se zas ale pohybují o dost rychleji, zcela neadekvátně
vůči své hmotnosti a setrvačnosti, takže působí spíš jako něco animovaného z videohry
než jako reálně postavené mechanické stroje. V prvním Pacific Rimu byly bitevní scény i přes tmavý obraz přehledné
dostatečně, ve dvojce jsou ještě o chlup lepší.
Jinak příběh je v podstatě jedno velké klišé nacpané k prasknutí
spoustou dalších klišé, postavy jsou jen naplněním předepsaných šablon a jediná
výhoda spočívá v tom, že děj je natolik nesmyslný a pomatený, že se v něm
může každou chvíli stát prakticky cokoli, takže není nouze o časté nepředvídatelné
zvraty. John Boyega hlavní roli zvládá s přehledem, Scott Eastwood
naštěstí nestráví na plátně příliš mnoho času a z herců pozůstalých z předchozího
filmu se kromě japonské Rinko Kikuči vrátili už jen Charlie Day a Burn Gorman v rolích
ujetých vědců (a jejich dementní humory bohužel spolu s nimi).
Zbývající postavy nestojí moc za řeč, protože jde povětšinou o namachrované
puberťáky hrané neznámými herci. Film se sice snaží řadu z nich představit
a vytvářet mezi nimi nějaké vazby a konflikty a u jedné dívky dojde dokonce i na
náznak traumatu z dětství (a zůstane u náznaku), leč všechno se to míjí účinkem,
protože když pak někdo z nich zahyne v boji a je zmíněn pouze jménem,
tak si stejně nevybavíte, který z nich to byl. Film navíc nezachycuje jejich
spolupráci při tréninku, takže když pak ovládají obří roboty hned napoprvé jako
totální profící, není za tím vidět žádný vývoj.
Počáteční rozpaky z odchodu Guillerma del Tora, režiséra jedničky
(který z projektu odstoupil kvůli natáčení Tváře vody a přítomen byl pouze coby producent a vizuální
konzultant), a jeho nahrazení celovečerně debutujícím, leč v televizní seriálové
tvorbě nadmíru zkušeným režisérem a scenáristou Stevenem S. DeKnightem, jsou
naštěstí pryč. Pod Stevenovým vedením totiž film šlape v pravidelném hbitém
tempu, netrpí příliš dlouhými prostoji a stíhá vše odvyprávět za méně než dvě
hodiny. Guillermo byl sice nápaditější v realizaci různých drobností, ale tady
je zase vtipně použit Trololo Song.
Pacific Rim: Povstání drží pohromadě hlavně díky tomu, že se od začátku
do konce pohybuje ve všech svých aspektech v předem nastavené úrovni
stupidity a je v tomto ohledu konzistentní. Zároveň kvůli tomu ale
nedokáže pořádně zaujmout i něčím jiným než akcí – jeho děj je totiž
nevtahujícím nezávazným blbnutím a jeho hrdinové jsou plochými figurkami, u
nichž nelze pociťovat jakoukoli emocionální spoluúčast. Zábavná podívaná to je,
ale těžko ve svých divácích zanechá něco víc než vzpomínku na cool bojové
scény. Kterých je na druhou stranu docela dost.
Žádné komentáře:
Okomentovat