České drama Do větru je
propagováno jako „první česká boat movie“, což se odvíjí od toho, že se z podstatné
části odehrává na plachetnici. Jeho debutující režisérka a scenáristka Sofie
Šustková, spadající do generace narozené kolem roku 1989, jej pojala jako generační
výpověď sebe a svých vrstevníků, jejichž život byl od dětství formován nástupem
rozvíjející se svobody, a stejný věk přiřadila i svým hlavním hrdinům. A
protože je navíc jachtařka, zasadila děj filmu na jachtu plující poblíž řeckého
pobřeží, přičemž motiv plachtění použila jako metaforu právě pro téma volnosti
a svobody.
Zároveň jde o film mnoha debutantů – kromě Sofie Šustkové byl snímek Do větru prvním celovečerním počinem mimo
jiné i pro kameramana Jana Pivoňku, střihače Michala Reicha, autora hudby
Mikoláše Růžičku a herce Matyáše Řezníčka, kterého doplnili již ostřílení herci
Vladimír Polívka a Jenovéfa Boková. Do
větru je navíc film dost komorní, v podstatě nezávislý, laciný a také
má pouze 78 minut, takže působí spíš jako film studentský nebo absolventský, na
to má ale na druhou stranu mnohé kvality, jimiž studentské filmy často
neoplývají. Rozhodně tedy nejde o špatný debut, ale zas bohužel není na takové
úrovni, aby se příliš vyplatilo dát mu v kině za plné vstupné přednost před
jinými tituly.
Příběh vypráví o mladém dokumentaristovi Honzovi (Vladimír Polívka), který by
rád natočil nějaké vlastní autentické záběry s uprchlíky, a proto přijíždí
do Řecka na jachtu svého otce, o kterou se přes letní sezónu stará dvojice
brigádníků-sourozenců Natálie (Jenovéfa Boková) a Matyáš (Matyáš Řezníček).
Film pak sestává z jejich vzájemných hovorů a ze změn, ke kterým začne docházet
ve vztazích mezi nimi i uvnitř nich samých. Není to konverzační film, ale spíš
mírně psychologické drama s relativně jednoduchými motivy, jasným tvůrčím záměrem
a pozvolným nedynamickým tempem.
Z trojice hrdinů má Honza jako jediný jasný cíl, za kterým směřuje, zatímco
oba sourozenci jsou pro něj průvodci světem bezstarostné volnosti, kdy tráví
léto lenošením, plaváním a hraním na housle, žijí prakticky bez dlouhodobého plánu
ze dne na den a příliš nevědí, jak naložit s vlastními životy a vlastní
budoucností. Matyáš je pak za nespoutaného rebela, kterému je všechno jedno,
zatímco u Natálie je snaha o volnomyšlenkářský nadhled spíš maskou, kterou
zakrývá svou nejistotu, samotu a stesk po předchozím životě, který opustila,
zároveň ale nemá sílu se posunout dál, protože jí záleží na silném poutu,
spojujícím ji s bratrem. Honza je z nich proto nejsympatičtější, jelikož
nepůsobí jako zoufalý ztracenec, který neví, co vlastně chce.
Jakousi dramatičnost a napětí se snímek snaží vyždímat ze dvou motivů –
jedním je pučící romantická linie mezi Honzou a Natálií a tím druhým je vidina
možné konfrontace s uprchlíky. Díky tomu prvnímu se dá Do větru považovat i za film o lásce a
oficiální synopse dokonce zmiňuje jakýsi „neobvyklý milostný trojúhelník“,
nicméně v tomto případě jde o trojúhelník bez sexuálních kontextů –
Natálie se zkrátka jen rozhoduje, jestli kvůli Honzovi odejít od bratra, nebo
ne. Nic dalšího v tom není, byť téma kontroverzního incestu mezi sourozenci
se film snaží opatrně naznačovat a po většinu stopáže i zahalovat nejistotou a
tajemstvím.
Tématu uprchlické krize se pak zásadněji věnuje v jedné epizodce až
závěr filmu, sdělující pozitivní poselství, že imigrantům je potřeba pomáhat, a
že celá ta nafouknutá bublina kolem toho je zbytečně zveličená. Jinak děj filmu
je kromě oné romantické linie celkově spíš epizodní, nepříliš dramatický a ani příliš
nestojí na vyprávění příběhu, nýbrž na zachycení pocitů trojice postav v jisté
fázi života. Jestli vám ty postavy budou sympatické a jejich pocity blízké, je
pak samozřejmě subjektivní.
Obecně snímku Do větru lze přiznat,
že jeho tvůrci jsou talentovaní a schopní a vzhledem k jejich nezkušenosti
a limitovaným prostředkům odvedli dobrou práci. Ovšem na to, aby drama o třech lidech
na lodi zanechalo v divácích dostatečně silný zážitek, tak by muselo jít
do větší hloubky a intenzity zejména v dialozích a konfliktech mezi
postavami. Takhle dialogy klouzají nedramaticky po povrchu, ve filmu se toho dějově
neodehraje mnoho a divácký dojem je de facto průměrný, byť technicky není tvůrcům
moc co vytýkat (akorát doprovodná hudba spočívající hlavně v hučení a
modulování tónů nezní zrovna dvakrát příjemně). Herci v hlavních rolích sice
hrají moc hezky, na druhou stranu se po nich nevyžadovalo nic moc náročného, až
na Jenovéfu Bokovou, jejíž role byla nejnáročnější. Příběh je poměrně prostý a
sdělované myšlenky triviální, takže to vypadá spíš jako nějaké psychologické
drama pro začátečníky, jistá míra jednoduchosti a uvolněnosti však byla záměrná
a definuje výslednou atmosféru filmu, který se stejně jako plachetnice pohybuje
podle toho, jestli zrovna fouká.
Film Do větru je nadějný
příslib, standardně vydařený debut, který splňuje očekávání, která lze obvykle
u podobně slibných debutů mít – ničím vyloženě neoslní, ale špatný zas rozhodně
není.
Žádné komentáře:
Okomentovat