Léto 1983, Itálie. Sedmnáctiletý Elio (Timothée Chalamet) je židovský Italo-Američan,
který žije se svými rodiči v prostorné venkovské vile, kam jeho otec, profesor
archeologie, přizve na letní pobyt svého studenta Olivera (Armie Hammer), aby
mu pomáhal s výzkumem. Přestože Elio zpočátku jeví zájem spíš o místní
děvčata, pozvolna v něm začnou klíčit vášnivé city právě k Oliverovi.
Pocitové romantické drama Dej mi své
jméno, natočené podle románu amerického spisovatele Andrého Acimana, proměnilo
ze čtyř nominací na Oscara (včetně kategorie Nejlepší film) tu za nejlepší
adaptovaný scénář, jehož autorem je režisérský veterán, takřka devadesátiletý
James Ivory, mimo jiné tvůrce snímků Pokoj
s vyhlídkou, Rodinné sídlo a
Soumrak dne. Ten v něm mimořádně
citlivě a empaticky pojal téma tajné vášnivé romance dvou mladých chlapců a
neméně citlivě a subtilně jej převedl do filmové podoby Luca Guadagnino,
italský režisér filmů Mé jméno je láska
a Oslněni sluncem.
Naprosto zásadní je pro film Dej mi
své jméno jeho pomalé tempo a rozvíjení ústředního tématu lineárního
a po dějové stránce i poměrně triviálního příběhu v mnoha rovinách. Oba
hrdinové si toho v první polovině filmu příliš neřeknou a spíš se jen opatrně
oťukávají, přemýšlejí, jak se svými pocity naložit a jestli je vůbec dávat
najevo, případně kde, jakým způsobem a v který okamžik oslovit toho
druhého – a mnohem zásadnější než obsah jejich dialogů je řeč jejich těla a výraz
jejich tváří, když na sebe reagují, když se chystají něco říct, nebo když na
sebe vrhají letmé ostýchavé pohledy.
Film navíc jejich vnitřní emoce podtrhuje přítomností mnoha uměleckých
motivů napříč nejrůznějšími kulturními odvětvími od literatury a hudby po sochařství. Eliova touha je tak například zakódována do antických
soch, u nichž jeho otec vyzdvihuje jejich přirozeně žádostivé fyzické vzezření.
Jeho dilema, zda se Oliverovi svěřit se svými pocity, zas metaforicky odráží
příběh z milostného románu o rytíři dumajícím nad tím, zda je lepší jít s pravdou
ven, nebo mlčky zemřít, o němž mu předčítá jeho matka. Když si Elio po vzoru
Olivera oblékne v pozdější fázi filmu kolem krku přívěšek s Davidovou
hvězdou, tak se tím symbolicky přihlásí nejen ke svým židovským kořenům, ale i
ke své nově osvojené sexualitě.
Příběh je vyprávěn z pohledu Elieho, který svou bisexualitu teprve
čerstvě objevuje, s nově nabytými city nakládá nesměle a s rozvahou a
trápí ho drásavá nejistota, zda budou opětovány. Navíc má na komunikaci s Oliverem
přísně vyměřený čas, určený koncem léta. Čas je mimochodem také zásadním
prostředkem ve vyprávění – plyne totiž nepravidelně a se zrychlující se tendencí,
takže na začátku film místy působí vyloženě zdlouhavě a každý den se zoufale
vleče (protože hrdinové si procházejí nudným letním nicneděláním), zatímco v závěru
vyprávění naopak skáče kupředu o celé dny i delší časové úseky (zatímco
hrdinové by si přáli mít na sebe podstatně víc času).
Film pak vypráví o lásce od jejího prvotního vzniku a nejistého počátečního
našlapování, přes euforickou radost z jejího naplnění, až po finální smutek
z jejího přetrhání a činí tak důsledně a téměř až procedurálně, zároveň
však mimořádně jemně, nenuceně a v náznacích. To z něj dělá spolu s
přemýšlivými hrátkami se symboly a významy, inovátorským přístupem k zobrazování
emocí na plátně, precizními hereckými výkony úplně všech protagonistů a výborně
vykreslenou línou atmosférou slunné Itálie takřka okamžitou klasiku a učebnicový
film z žánru „homosexuální drama“, který se může směle řadit ke svým také
již klasickým předchůdcům, jako je Zkrocená
hora nebo Život Adèle.
Věc se ovšem má tak, že všechny tyhle významy a interpretace nejsou na
pohled nijak zvlášť čitelné, neupozorňuje se na ně a divák si je musí sám
pracně hledat, film analyzovat a donutit se u něj přemýšlet nad jeho formou a nenechat
se jím jen bezmyšlenkovitě unášet. Kdo si toho bude schopen najít ve filmu hodně,
pro toho se může stát klidně i jedním z nejlepších snímků roku, což by bylo
vzhledem k úrovni a sofistikovanosti jeho režijní, scenáristické a herecké
složky zcela po právu. Kdo to všechno ale napoprvé neuvidí, na toho bude film
působit únavně, protože záměrně tráví čas nad tematizováním nudného a
bezdějového polehávání hrdinů v trávě, koupání v tůňkách, ježdění na kolech
a jiných činností určených k zabíjení volného času. Na někoho to může působit
až otravně.
Stejně otravný může někomu připadat i hlavní hrdina, případně jiné postavy.
Jde totiž povětšinou o intelektuální výkvět akademické půdy, sečtělé všeználky,
kteří hovoří několika jazyky a hrají na několik hudebních nástrojů, přitom je
ale divák nucen sledovat je během jejich letní dovolené, kdy si pro sebe neumějí
vymyslet lepší zábavu než znuděné polehávání u vody s knížkou v ruce. Zvláštní
dojem vyvolává i obsazení Armieho Hammera, který ve svých jednatřiceti letech
na údajně čtyřiadvacetiletého studenta skutečně nevypadá, takže po většinu času
působí ve srovnání s podstatně mlaději vypadajícím Eliem spíš jako jeho
strýček než jako o trochu starší vrstevník.
Vtip je v tom, že každý prvek filmu, nehledě na to, jestli vychvalovaný
či zatracovaný, je jeho nedílnou součástí. Univerzitní zázemí postav slouží ke
zvýraznění jejich schopnosti nadchnout se pro umění a filozofii, nepravidelný rytmus vyprávění se zas odvíjí od toho, jak moc loudavě/dynamicky prožívají hrdinové
filmu své životy. Jednoduchý děj, oproštěný od jakékoli dramatičtější scény, má
za následek bezkonfliktní atmosféru, v níž se hrdinové nemusejí příliš
potýkat s odsuzujícími předsudky svého okolí, právě naopak se u jiných
postav setkávají s pokrokovým přijetím a pochopením. Výsledný dojem je přesto
ten, že Dej mi své jméno je drama zajímavé
především v rámci detailního rozboru svých jednotlivých součástí a jejich
komplexního vzájemného provázání, zatímco film jako celek není až tak strhující
nebo poutavý jako tyto jednotlivosti a i jeho emocionální dopad na diváka je
spíš průměrný.
Žádné komentáře:
Okomentovat