Pokud je řeč o extravagantních hollywoodských režisérech s mimořádnou fantazií
a výjimečným citem pro originální výtvarné zpracování filmů, jako první se
obvykle vybaví Tim Burton a hned poté Guillermo del Toro. Druhý jmenovaný,
tvůrce Faunova Labyrintu a Purpurového vrchu, nyní sbírá se svým
filmem Tvář vody jednu cenu za druhou
– mimo jiné si odnesl z Benátek Zlatého lva za nejlepší film, z celkem
sedmi nominací na Zlaté glóby obdržela Tvář
vody ty za nejlepší režii a hudbu a také je nominovaná na 13 Oscarů, včetně
toho za nejlepší film.
Z upoutávek se to možná nezdá na první pohled úplně zřejmé, ale Tvář vody je netradiční dobovou romancí,
odehrávající se v USA v 60. letech, v časech studené války. Hlavní
hrdinkou je němá uklízečka Elisa (Sally Hawkins), zaměstnaná v tajném americkém
výzkumném středisku, kde vláda vyvíjí a uchovává různé utajované experimenty.
Jednoho dne je sem zavezen odněkud z Amazonie i podivný humanoidní obojživelník
mimozemského vzezření a není s ním zacházeno zrovna dvakrát šetrně. Elisa
pocítí vůči tomuto tvorovi velkou empatii a objeví způsob, jak s ním komunikovat.
Postupně se mezi nimi vyvine silné vzájemné citové propojení, které záhy přejde
v lásku. Jenže vědci v laboratoři chtějí tvora pitvat…
Pokud se vám nezdá představa mezidruhové erotiky a přijde vám zvláštní,
že by se nějaká žena mohla zamilovat do monstra nelidského vzhledu,
vzpomeňte si třeba na Krásku a zvíře.
Ok, není to úplně férové srovnání, protože láska k huňatému medvědo-lvovi
žijícímu v přepychovém zámku je možná přijatelnější než láska ke slizkému
mlokovitému vodníkovi, který k přežití potřebuje pobyt ve slané vodě a žabinci.
A v Krásce a zvířeti taky nebyla
masturbace, explicitní nahota hlavní hrdinky a koťata s ukousnutými hlavami…
Tvář vody každopádně pracuje se svými
postavami tak, že ve finále je pochopitelné, že se do sebe zamilují – zkrátka je
svede dohromady vzájemná osamělost, vřelost, dorozumívání pomocí gest a přirozené
nahlížení na toho druhého bez předsudků.
Po vzoru Faunova Labyrintu se ve Tváři vody střetává snový pohádkový svět
s okolní trpkou a drsnou realitou, která tvoří k naivní a křehké romanci ústředního
páru výrazný kontrast a nekompromisně ji čas od času narušuje i překvapivými
vpády zneklidňující brutality, čímž rozumně vyvažuje jiné, naopak chlácholivé
prvky – například humor, jehož zdrojem je zejména Elisina kamarádka a kolegyně
v sympatickém podání Octavie Spencer. Kromě nich dvou lze na stranu
kladných hrdinů dále přihodit i Richarda Jenkinse v roli Elisina
stárnoucího souseda a Michaela Stuhlbarga coby starostlivého vědce. Zlo je oproti
tomu reprezentováno především postavou Michaela Shannona, přesvědčivě hrajícího
krutého a hrubého šéfa laboratoře, jehož vnitřní prohnilost se projevuje i
navenek prostřednictvím jeho postupně uhnívajících a černajících prstů.
Za zmínku dále rozhodně stojí fantastická výprava celého filmu, a to nejen v rámci
dobové stylizace a ztvárnění zmíněného obojživelníka (inspirací byl del Torovi
údajně monstr-horor z padesátých let Netvor
z Černé laguny, nicméně podobně vypadající stvoření lze nalézt v jeho
filmografii vícekrát – viz třeba Abe Sapien v Hellboyovi), ale především co do vizuální podoby celého filmu,
obrovského citu pro detail a pro práci s rekvizitami a úplně všech
interiérů, ať už jde o prostředí tajného podzemního výzkumného pracoviště nebo
o byt hlavní hrdinky. Tvář vody
vypadá i zní naprosto skvěle, mimo jiné i díky kameře Dana Laustsena a hudbě
Alexandre Desplata, hlavní podíl na tom všem má však Guillermo del Toro a jeho
nezaměnitelný rukopis.
Režie Guillerma del Tora je také bravurní, sebejistá a přesná – výrazně režisér
ujel snad jen jednou, a to ve scéně stylizované do podoby černobílého estrádního
muzikálu, což do celkového pojetí snímku sice tematicky zapadá, ale z hlediska
realizace to působí strašlivě bizarně, mnohem bizarněji než nezvyklá ústřední
romance. Herci jsou velmi dobří (hlavně Michael Shannon – ironicky právě toho
však oscarová nominace minula), filmu nechybí tempo, napětí, ani silná
atmosféra. Jen ty emoce nejsou až tak silné, jak by mohly být, a pak je tu
ještě několik vedlejších rozptylujících faktorů.
On totiž ve Faunově labyrintu byl
ten střet realistického a fantazijního světa zpracován o něco lépe díky tomu,
že se ty světy navzájem neproplétaly, byť na sebe pochopitelně reagovaly
(a nabízel se pak i výklad, že všechny ty snové elementy jsou jen výplodem
fantazie dětské hlavní hrdinky). Ve Tváři
vody se však pohádková naivita a zjednodušenost jednoho mísí s realistickými
zákonitostmi druhého, takže se pak jen těžko hledá odpověď například pro to, z jakého
důvodu nechává vedení tajného výzkumného vládního centra své uklízečky volně se
poflakovat po pracovišti samotné, zejména po místnostech s omezeným přístupem,
a to především v průběhu jejich přestávek na oběd. Nebo proč nemají svůj vzácný
tajný obojživelný objev pod dohledem kamer. Tyhle pochybné lapsy pak zanášejí
stín nevěrohodnosti nejen na jinak celkem roztomilá dostaveníčka zamilovaného
páru u vodní nádrže.
Další věc je, že Faunův labyrint
byl příběhově velmi čistý a pracoval jen s poměrně málo motivy, které však
v rámci nepředvídatelného děje dokázal využít s maximální efektivitou.
Děj a hlavně rozuzlení Tváře vody je
mnohem průzračnější, přitom je ale snímek nejrůznějšími motivy vyloženě přeplácán.
Řadě z nich se pochopitelně věnuje navíc jen okrajově, na druhou stranu
jejich přítomnost dost možná napomohla jeho cestě k filmovým cenám – jedná
se totiž často o motivy reprezentující žhavá politická, společenská a sociální témata
hýbající nejen Amerikou, ale celým světem. Nechybí diskriminace černochů,
homosexualita, trumpovsky nadutý generál, ani sexuální obtěžování na
pracovišti.
Zápletka filmu ani mnohé jeho prvky tak sice nemusejí být každému po chuti,
přitom ale Tváři vody nelze nepřiznat
její mnohé kvality včetně prvotřídního zpracování, které je důsledkem po všech
stránkách výrazné a profesionální filmařiny, a díky němuž je Tvář vody poměřována i na Oscarech jako
rovnocenný partner s áčkovými tituly, byť její námět má zřetelně béčkový základ.
Právě starým béčkovým hororům, romancím a muzikálům i americké filmové
historii samotné tímto snímkem Guillermo del Toro vzdává svůj krásný a osobitý
hold, do nějž nezapomněl otisknout sám sebe i svou lásku k filmu (hlavní
hrdinka bydlí nad kinem smutně zejícím prázdnotou, kde se promítají biblické
velkofilmy), a okouzlující výsledek jeho snažení stojí za to. K dokonalosti
vybroušený Faunův labyrint nicméně
zůstal nepokořen.
Žádné komentáře:
Okomentovat