Filmy britského animačního studia Aardman se obvykle těší velmi dobré
pověsti. Zejména snímek Wallace a Gromit:
Prokletí králíkodlaka je ukázkou výborného animovaného filmu pro publikum
libovolného věku, který je nejen prvotřídně filmový (vynikající tempo a gradace,
skvělý děj a dialogy, vynikající práce s postavami, prostředím, rekvizitami
i jednotlivými motivy, výtečná kamera…), ale díky neuvěřitelnému množství mnohovrstevnatých
slovních i vizuálních vtipů (mnohdy i překvapivě sofistikovaných či dovedně
skrytých) vystačí bohatě na vícero zhlédnutí a s přehledem se řadí ve své
kategorii k těm nejzábavnějším a nejkonzistentnějším kouskům. Mnoho za ním
nezaostává ani Velká vánoční jízda
nebo krátké filmy s Wallacem a Gromitem.
O filmech Slepičí úlet nebo Ovečka Shaun ve filmu se už nedá říct,
že by byly až tak skvělé a pečlivě scenáristicky vypilované, ale pořád jde
přinejmenším o zábavné, vtipné, nejrůznějšími gagy napěchované a nápadité animované
grotesky. I méně vydařené snímky Spláchnutej
či Piráti! alespoň sem tam obsahují
nějaký opravdu dobrý vtip, jemuž se dá zasmát nahlas. Bohužel, Pračlověk neobsahuje ani to.
Jediné, za co lze Pračlověka
pochválit, je ruční plastelínová animace, která je silnou stránkou i většiny
ostatních filmů téhož studia. Z technického hlediska již nelze v tomto
směru docílit lepšího výsledku. Výtvarná podoba snímku je úžasná, moc hezky se
na něj dívá a navíc je to dost osvěžující v záplavě konkurenčních animáků
dělaných čistě v počítačích. Vzhledem k tomu množství titěrné a
náročné práce, kdy animátoři pohybují s figurkami políčko po políčku a
film vzniká rychlostí méně než pět vteřin za den, je však trochu smutné, že
všechnu tu práci vynaložili na tak slabý projekt.
Příběh je triviální, což nutně nemusí být negativum, ostatně děj kupříkladu
Ovečky Shaun ve filmu rozhodně není o
nic složitější – v údolí si necelý tucet neandrtálců vesele prožívá dobu
kamennou, zatímco okolo nich už dávno vzkvétá doba bronzová, o čemž se dozvědí
ve chvíli, kdy je z údolí vyžene hamižný lord Bafoň (vládce nedalekého města,
které žije bronzem a fotbalem) se záměrem těžit bronz. Jediná šance pro
hlavního hrdinu Duga a jeho soukmenovce na záchranu domova je naučit se hrát
fotbal a porazit Bafoňův tým šampionů.
Kámen úrazu netkví v jednoduchosti děje, nýbrž v jeho předvídatelnosti,
přímočarosti a nedostatku zvratů, kdy opravdu nejde o nic jiného než o to,
jestli neandrtálci pochopí pravidla fotbalu a dokáží táhnout za jeden provaz. Svět
uvnitř filmu je navíc dokonale nesmyslný a nekonzistentní – a tím není myšleno
to, že různé postavy disponují předměty, které v době bronzové neexistovaly,
nebo že pád meteoritu na Zem vyhladí v úvodu snímku dinosaury, zatímco
pralidé nacházející se v blízkosti dopadu v pohodě přežijí – to je v rámci
tohoto fikčního světa pochopitelné.
Je tím myšleno např. to, že na hrdiny celkem dvakrát zaútočí přerostlá
zmutovaná lidožravá kachna, před níž se vždy všichni dávají zběsile na útěk,
ale když se v závěru filmu mají hrdinové dostavit na zápas, tak přiletí
právě na této kachně, která je zjevně ochočená a opatřená otěžemi. Přitom ve
filmu není ani naznačeno, jak k tomu ochočení tak znenadání došlo. Podobných
příkladů jsou tuny.
Hlavní problém nicméně tkví v zásadním nedostatku humoru, kdy dobrá
polovina všech vtipů je založena výhradně na tom, že hrdinové jsou hloupí
primitivové, a velká část z té zbylé poloviny si utahuje z fotbalu,
leč ne moc legračně. Vizuálních vtipů je minimum, slovní hříčky se jaksi
ztratily v českém překladu (takže postavy říkají nevtipné věci, které zřejmě
vtipně znít měly) a jistá směšnost založená na charakteristických britských
přízvucích původních dabérů je také pryč (pokud nevyrazíte na titulkovanou
verzi). Všechny ostatní gagy jsou hrozně líné, nenápadité a dětinské. Za vrchol
humoru lze považovat scénu, v níž někdo zakřičí: „Zaútoč na míč!,“ načež
dotyčný začne do balónu mlátit kyjem. Střet zaostalých neandrtálců s vyspělejší
civilizací není komediálně využit vůbec nijak.
Kromě toho úplně všechny postavy postrádají jakoukoli hloubku a daly by se
jednoduše definovat jedinou větou (a někdy ani to ne, důvod veškeré existence
některých pralidí je omezen pouze na to, že jich musí být dost na fotbalový
tým), a to včetně hlavního hrdiny. Nejzajímavější je postava dívky z bronzového
města, která začne neandrtálský tým dobrovolně trénovat (čímž přispěje k zesměšnění
vlastní civilizace), a Dugův pobočník – ochočený divočák, který je takovou chatrnou
variací na Gromita.
To vše dělá z Pračlověka zatím
nejméně vydařený film studia Aardman. Dětem, na které cílí přednostně, to dost možná
bude stačit, ale dospělého diváka nemá moc čím oslovit – jeho nenápaditost,
primitivnost a mnohé scenáristické slabiny vynikají zejména ve srovnání se
staršími filmy stejných tvůrců. Jako lepší řešení se nabízí pustit si libovolný
z výše zmíněných snímků, a když už do kina s dětmi, tak ideálně na Coco.
Žádné komentáře:
Okomentovat