„Mumblecore“ je specifický podžánr nezávislého filmu, obvykle natáčený v reálném
prostředí a s velmi nízkým rozpočtem, založený na přirozenosti v dialozích
i hereckých výkonech, kdy dialogy hrají důležitější roli než příběh, točící se
zejména kolem bezvýznamných životů hrdinů okolo dvaceti až třiceti let,
zažívajících trable s rodinnými, kamarádskými, pracovními i romantickými
vztahy a neschopných si přesně definovat, co by vlastně od života chtěli.
Nejčastěji jde o lehkou komedii nebo mírné drama, případně o kombinaci
obojího.
Film Lady Bird je téměř dokonalým
produktem tohoto žánru – je velmi dobře napsaný a skvěle zahraný i
režírovaný a v rámci své kategorie se řadí mezi nejlepší. Ve srovnání s ostatními
snímky jiných žánrů však lze vznášet námitky, které můžete mít k nezávislým
filmům tohoto typu obecně – že jsou de facto o ničem, nemají moc děj a víceméně
pozůstávají jen ze všedních scének, jejichž variace jste už mnohokrát viděli v jiných
podobných nezávislých filmech, následujících identický mustr. Lady Bird v tomto případě ještě
akcentuje problematiku dívčího dospívání, prvních lásek a vztahu mezi matkou a
dcerou, což jsou nicméně také dost okoukaná témata.
Sedmnáctiletá Christine (Saoirse Ronan) navštěvuje v kalifornském Sacramentu
katolickou střední školu, a protože se snaží být tak trochu rebelka, nechává si
od přátel i rodičů říkat Lady Bird. Ve studiu nevyniká, její rodina na tom není
finančně nejlépe, její starší bratr je adoptovaný, s mámou (Laurie
Metcalf) se často hádá a nejraději má svou korpulentní nejlepší kamarádku. V divadelním
kroužku se seznámí se sympatickým spolužákem (Lucas Hedges) a začne s ním
chodit. A s pomocí chápavého otce si podá za matčinými zády přihlášku na
drahou prestižní univerzitu, nejen proto, že sní o opuštění rodinného hnízda, ale
také chce matce dokázat, že zvládne projít přijímacím řízením – což se jako
jediné dá označit víceméně za zápletku, nicméně je tomu věnována sotva desetina
filmu.
Celý snímek tak pozůstává z toho, že sledujeme trochu svébytnou, v něčem
sympatickou, v něčem naopak otravnou, leč v podstatě úplně obyčejnou
holku na prahu dospělosti, jak prožívá úplně prosté radosti i strasti svého
života od prvního polibku po maturitní ples, sem tam se s někým pohádá,
pak se s ním zase usmíří, občas má průser ve škole nebo doma, ale v podstatě
nic zásadního neprožije. Děj je zasazen do roku 2002, aby se v něm mohly
odrážet ozvěny jedenáctého září, velkým motivem je také hledání vlastní
identity, život na katolické škole, sexuální probuzení a trochu i homosexualita
a hlavně pečlivě budovaný vztah hlavní hrdinky a její matky, což je asi to
jediné na celém filmu, co není vyloženě triviální.
Jinak ale naprostá většina všech těchto motivů nebo scén seskládaných z prožitků
hlavní hrdinky nevytváří žádný dějový nebo dramatický oblouk, některé postavy
nebo scénky dokonce ani nepůsobí jako uzavřené celky – viz okrajová postava
učitele herectví. Ten v jednu chvíli přestane docházet na své hodiny,
později ve filmu hovoří s mámou Lady Bird (doktorkou), z čehož vyplyne,
že má zřejmě nějakou vážnou nemoc, ale tím jeho úloha ve filmu končí, znovu už
se neobjeví a jeho stav se již nadále neřeší.
Film přitom vyvolává dojem, jako že je napsán jistou rukou a natočen velmi
zručně, tudíž jeho autorka, herečka Greta Gerwig, pro kterou je Lady Bird její první zcela samostatný režijní
i scenáristický projekt, nepůsobí jako někdo, kdo by dělal začátečnické chyby,
a je tedy nutno mluvit o tvůrčím záměru. Kromě toho je spousta jiných krátkých epizodek
vymyšlená moc hezky, nápaditě a originálně, třeba když se otec se synem náhodou
potkají na pracovním pohovoru, kam se nezávisle na sobě přišli ucházet o
stejnou pozici, nebo když se dvě kamarádky baví o masturbaci a místo sušenek k tomu
přikusují neposvěcené hostie.
Jinak ale snímku Lady Bird chybí
jakákoli přidaná hodnota – ničím nevyčnívá ani obsahově, ani svou formou (tak
jako třeba Chlapectví Richarda
Linklatera), ani se poeticky nepase na čarokrásné kráse každodennosti jako Paterson Jima Jarmusche, ani nic jiného.
Od podobných, zcela tuctových nezávislých filmů se tento liší jen vysokou
filmařskou kvalitou, což ospravedlňuje jeho existenci i popularitu, ovšem ne už
tak nominace na pět Oscarů v nejprestižnějších kategoriích. Ono není nic
špatného na nenáročných, nenápadných a neambiciózních počinech, co se
nesnaží být ničím víc než hezkými, příjemnými a milými filmečky, opravdu ne.
Ale je to trochu málo.
Žádné komentáře:
Okomentovat