Komedie Filipa Renče Zoufalé ženy
dělají zoufalé věci, natočená podle scénáře a stejnojmenné knižní předlohy
Haliny Pawlowské, se zaobírá osudy svérázné Olgy (Klára Issová) po zhruba čtyřicet
let – od jejího problematického příchodu na svět až po stav, kdy vystřídala
několik chlapů, vdala se a rozvedla, má vystudovanou psychologii a dospělého
syna a toho pravého životního partnera stále ne a ne najít.
Na začátek to nejzásadnější:
- Halina Pawlowská je ve filmu cca tři vteřiny a hraje Rusku.
- Klára Issová ukáže nahá prsa několikrát, v součtu na cca deset vteřin.
- To mini-prasátko, co je na plakátu, se ve
filmu vyskytuje pouze na fotografii.
A nyní již k recenzi.
Zdroj fotek: bioscop.cz |
Hlavní problém tkví už v tom, že jeho hlavní hrdinka je nesympatická,
neurotická, nešikovná, sebelítostivá a prakticky neschopná blbka, co se ani
neumí opilá vyzvracet do záchodu, aniž by si do něj při jeho splachování omylem
nevysypala celý obsah kabelky. Otázka zní, proč by její osudy měly někoho
zajímat (natož, aby jí někdo fandil a přál jí životní štěstí i z jiného důvodu
než z lítosti). Asi to měla být česká variace na Bridget Jonesovou, ale
výsledek působí spíš jako neohrabaný a zavrženíhodný mix Románu pro ženy a Bestiáře.
Hlavní hrdinka Deníku Bridget
Jonesové měla přitom podobné vlastnosti, také byla těžkopádným magnetem na
trapasy a na rozdíl od atraktivní a přirozeně líbivé Olgy byl pro ni navíc
další překážkou i její nevábný fyzický vzhled. Pro ženské divačky pak bylo
lehké se s ní identifikovat, protože tematizovala a zveličovala onu
nespokojenost s vlastními nedostatky i rozpaky z prekérních situací, které všechny
zažily na vlastní kůži, a kvůli kterým si samy někdy připadaly jako ona. Mužští
diváci se možná necítili až tak osloveni, ale bohatě jim to vynahradilo dostatečné
množství kvalitního humoru.
Komedie Zoufalé ženy dělají zoufalé
věci se s Deníkem Bridget Jonesové
nemůže měřit už jenom proto, že v ní žádný povedený humor není. Za vrchol
vtipnosti lze označit stokrát oposlouchanou slovní hříčku: „Tamhle na tom kopci
dostal můj dědeček kulkou mezi lopatky. Nebo to bylo lopatkou mezi kulky?“,
přičemž všechno ostatní už je vtipné o dost méně (jinými slovy – vůbec).
Některé vtipy by přitom mohly i zapůsobit, kdyby je film líně nerecykloval
a nenechával zaznít opakovaně, a některé anekdotické scénky (viz nakupování
nových kalhot), by mohly být i úsměvné, kdyby je Filip Renč nelítostně nezabil
hned v zárodku tím, že po vyslovení pointy okamžitě následuje Olžin pohled
přímo do kamery, nebo v ještě horším případě nájezd kamery přímo do jejího
vyjeveného obličeje. Další humor se film neúspěšně snaží dojit z karambolů
hlavní hrdinky tím způsobem, že když jede na kole, tak samozřejmě přepadne přes
řídítka, když nasedne do lodičky, tak se z té lodičky vyklopí, a když
zaslechne jméno muže, který se jí líbí, tak spadne ze židle.
Další, snad ještě důležitější rozdíl tkví v tom, že Bridget Jonesová reflektovala zážitky a
situace opsané skutečně ze života, které pro lepší komediální efekt možná
trochu přeháněla nebo ironizovala, ale nikdy ne do té míry, aby se v nich divák
sám nenašel. Film Zoufalé ženy dělají
zoufalé věci oproti tomu není vůbec v kontaktu s realitou, působí
spíš jako absurdní komedie (hodně špatná) a s nějakými situacemi ze života
nemá nic společného. V těch nejbrutálnějších výjevech (opakovaná
božská/satanská zjevení v podání Pavla Kříže, trojice mexických hudebníků…)
ještě lze spatřovat záměrnou snovou stylizaci, kterou omlouvá zmínka o přehnaně
bujné fantazii hlavní hrdinky, nicméně i ty scény, které by měly být pokládány
za skutečnost, jsou mnohdy až příliš přitažené za vlasy (viz např. sekvence, v níž
dospívající syn vejde k mamince do ložnice, když ta tam zrovna zvířecky
dovádí s novým milencem, kterého následně chlapci představí jako nového
tatínka, nebo když Olga otevírá dveře neznámým návštěvám v odvážně erotickém
negližé).
Jinak formálně snímek vypadá hodně podobně jako Renčův Román pro ženy, a to jak z hlediska vizuální drahoty na plátně
(velmi slušné technické aspekty jsou známkou toho, že tvůrci měli na film dostatek
peněz, tudíž ta skutečnost, že výsledek dopadl takhle hrozně, jej činí ještě
smutnějším), tak co do nekvality adaptace knižní předlohy, což souvisí hlavně s Renčovou
velmi špatnou komediální režií a mizernými schopnostmi Haliny Pawlowské napsat
scénář podle vlastní knihy (za předpokladu, že výsledná podoba filmu odpovídá
scénáři).
Stejně jako Michal Viewegh s Románem
pro ženy se totiž ani Halina Pawlowská nedokázala ubránit ani těm
nejprovařenějším chybám, jichž se lze při přepisu knihy do filmového scénáře
dopustit. Za vše mluví už jen ponechání neustálého vypravěčského komentáře
hlavní hrdinky, který je ospravedlnitelný na začátku, když je Olga čerstvým
novorozencem, ale kdykoli poté už působí nadbytečně a hrozně otravně – jednak ani
není vtipný a hlavně většinou jen zbytečně popisuje buď to, co se viditelně odehrává na
plátně, nebo co hlavní hrdinka zrovna cítí za emoce (což by mělo být poznat z hereckého
projevu Issové – nahradit to vysvětlujícím komentářem je strašlivě líné).
Kromě toho, Román pro ženy také v podstatě
neměl souvislý děj a rozpadal se do izolovaných scének, ale aspoň se v něm
daly sem tam nalézt nějaké trošičku zajímavé postavy nebo slušné herecké výkony
(Simona Stašová) či pozoruhodné dějové zvraty (vztah hlavní hrdinky a postavy
Marka Vašuta). Film Zoufalé ženy dělají
zoufalé věci neobsahuje nic z toho – jeho postavy jsou všechny na
hranici stereotypních plochých idiotských karikatur (a dost je jich i za tou
hranicí) a místo alespoň trochu přijatelného herectví zbyla jen křeč, hihňání,
křepčení, kulení očí a jiné přehrávání všeho druhu (nejlepší je nakonec asi
Aneta Krejčíková v roli Olžiny kamarádky, Klára Issová zas ledacos zamázne
roztomilým bezbranným kukučem).
To, že finále filmu a s ním spojená otázka, jestli se hlavní hrdince
nakonec poštěstí být s tím pravým, je samozřejmě předvídatelné na sto honů,
je zdaleka tím nejmenším nedostatkem. Snímek Zoufalé ženy dělají zoufalé věci není schopen obhájit svou
existenci ani jako lehká romantická komedie na jedno použití, ani jako ironická reflexe stereotypů ženského životního stylu a neobstojí ani ve
srovnání se zmíněným Románem pro ženy,
natož se zahraniční konkurencí, která když už nic jiného, tak alespoň naplňuje
specifika žánru. Zoufalost sama.
Žádné komentáře:
Okomentovat