Možná jste před prvním kolem letošních prezidentských voleb zaznamenali ve
svém okolí i kandidátskou kampaň lobbisty Tondy Blaníka, který sliboval důchody
srovnatelné s Německem, dostatek másla pro všechny a lithium do každé
rodiny. Ve skutečnosti je Tonda Blaník hlavním hrdinou populárního internetového
politicky-satirického seriálu Kancelář
Blaník (od roku 2014 bylo natočeno již pět řad), jehož tvůrcům poskytly prezidentské
volby dostatečnou záminku pro nakročení do celovečerního formátu. Film Prezident Blaník tak vypráví o tom, jak
se Tonda rozhodl stát prezidentem, jak mu to nevyšlo a co bylo pak.
Celkově je Prezident Blaník po
technické a tematické stránce na podobné úrovni jako zmíněný seriál (který není
pro pochopení filmu potřeba znát), včetně hbitých střihů, ostrého humoru bez servítků,
velké spousty narážek na současnou politickou situaci a přesných přirozených
hereckých výkonů především Marka Daniela v roli šovinistického a úlisného
intrikáře Tondy Blaníka a Michala Daleckého s Halkou Třešňákovou ztvárňujících
jeho patolízalské oddané asistenty Žížalu a Lenku. Režie se ujal Marek Najbrt (Protektor, Mistři), který se podílí na Kanceláři
Blaník režijně, scenáristicky i dramaturgicky a filmu dodal takřka
dokumentární stylizaci, v níž nechybí konfrontace filmových postav s reálnými
politiky, ostatními prezidentskými kandidáty i širokou veřejností (ale zas to ani
zdaleka není na takové úrovni jako třeba Borat).
Z hlediska vtipnosti se politická satira Prezidenta Blaníka většinou pohybuje okolo úsměvného průměru až
mírného nadprůměru (k něčemu skutečně geniálnímu či naopak vyloženě slabému dojde
jen málokdy), přičemž dost záleží na inteligenci, sofistikovanosti,
vynalézavosti a celkovém provedení jednotlivých vtipů. Humor je pochopitelně subjektivní,
tudíž se nedá vyloučit, že někdo bude třeba z vtipů ve filmu nadšen, zatímco
někdo jiný naopak vůbec. Každopádně být jenom vulgární, pokřikovat do telefonu a
předstírat, že na druhé straně hovoru je Jiří Drahoš, nebo natočit Tondu
Blaníka, jak si podává ruku s Andrejem Babišem (a nic dalšího), to samo o
sobě k dobré zábavě nestačí, pokud máte na zábavu alespoň minimální nároky.
Spousta potenciálního humoru selhává v nedostatečném vytěžení některých
situací nad rámec toho, co by divák očekával. Například útoku ukrajinské
aktivistky na Miloše Zemana během prvního kola hlasování je věnována jen necelá
minuta a samozřejmě se ukáže, že to celé bylo ve skutečnosti na objednávku Tondy
Blaníka, ale tím to také bohužel i končí. Někdy se toto zřejmé nevyužití komediálního potenciálu dá omluvit tím, že tvůrci museli na nečekané incidenty v průběhu
voleb reagovat rychle a pružně, takže není divu, že neměli čas se jim věnovat déle
a podrobněji, ale ne vždy je tato omluva na místě.
Úplně nejlepší a nejvtipnější je Prezident
Blaník v těch scénách, v nichž se odváží opustit pouhé
komentování a ohýbání reality a nápaditě místo toho začne vytvářet vlastní
realitu – třeba když začlení do natáčení volebního klipu i zpěváka Tomáše Kluse
nebo když povýší teoretický pojem Pražské kavárny na existující tajný mafiánský
spolek (škoda, že se tomuto úžasnému tématu snímek nevěnuje podstatně víc). Podobné
sekvence skutečně vyvolávají záchvaty smíchu zcela přirozeně. Sem tam však
dojde i na mnohem topornější pokusy o humor – například scény, v nichž
se Marek Daniel marně a v trapném převleku snaží imitovat Václava Havla v roli
jeho ducha, který se Tondovi Blaníkovi občas zjevuje, jsou hodně za hranicí nevtipné
upocenosti.
Pak je tu problém s příběhem filmu, který se přibližně od poloviny dál
rozpíjí spolu s tím, jak se rozpíjejí motivace hlavního hrdiny. Ten se nejdříve
chce stát prezidentem kvůli realizaci jistého podlého plánu, ale od chvíle, kdy
kvůli neodevzdání požadovaného množství podpisů nakonec nestane po boku ostatních
kandidátů, se jeho cíle neustále mění, občas i úplně náhodně (třeba když se mu
zjeví Havlův duch). Nejdřív se snaží podporovat jiné kandidáty na úkor Zemana,
pak naopak podporuje Zemana na úkor ostatních, chvíli laškuje s možností rozprodat
české kulturní dědictví Číňanům, následně ale svůj názor obrátí a snaží se jej
před velmocemi uchránit.
Každá taková razantní změna názoru se okamžitě podepisuje i na obsahu,
vyznění a struktuře filmu, strašlivě těkajícímu mezi jednotlivými motivy a
bezcílně bloudícímu všemi možnými směry, podobně jako sám Tonda Blaník. Celé to
směřuje k nejasnému a na předchozí dění příliš nenavazujícímu finále, nepřesvědčivě
kulminujícímu situací, která je už vyloženě zmatená a nepochopitelná (figuruje
v ní mimo jiné pašování kradených korunovačních klenotů přes hranice). Velmi
zvláštně tudíž působí dramatický záměr prokládat film na různých místech záběry
na postavy běžící lesem, jimiž je předznamenáváno právě dění v závěru filmu,
což se však z mnoha důvodů zásadně míjí účinkem.
Hlavní význam Prezidenta Blaníka
nicméně spočívá nejen v reflexi politické současnosti a vytvoření ironického
záznamu o nedávných reálných událostech, ale hlavně ve zprostředkování kvalitní
politické satiry jako takové. Kancelář Blaník
je fenoménem i díky tomu, že jde de facto o jedinou pořádnou českou politickou
satiru od České sody, a nyní její
tvůrci dokázali, že jsou schopni rozvinout její desetiminutový formát i do
celovečerního filmu a předvést za málo peněz poměrně hodně muziky, byť s obtížemi.
Žádné komentáře:
Okomentovat