Michael (Liam Neeson), pojišťovací agent a bývalý policista, jezdí už deset
let do práce vlakem. Jednoho dne, shodou okolností po jeho nečekaném propuštění
z pojišťovací firmy, ho ve vlaku osloví neznámá žena a nabídne mu sto
tisíc dolarů, když jí pomůže identifikovat ve vlaku jednoho z cestujících,
který jím jede poprvé (s pravidelnými pasažéry se totiž Michael za těch deset
let zná), měl by vystupovat na poslední stanici a má u sebe zavazadlo, do něhož
je potřeba do té doby tajně umístit GPS lokátor. Pak ta žena vystoupí se slovy,
že na toaletě je schovaná záloha, a ponechá Michaela dosti zmateného.
Fór je totiž v tom, že ze všech těch cestujících (kterých je rozhodně
víc než sto) se Michael pravidelně potkává jen s pár jedinci a mezi těmi
ostatními je spousta nových tváří, kteří většinou nějaké zavazadlo mají a v mnoha
případech navíc vystupují na konečné. Dále Michael zjišťuje, že nalezením
finanční zálohy na záchodě nabídku neznámé ženy de facto přijal, čímž se
nenávratně ocitl v rukách nebezpečné organizace, která má své agenty všude,
neváhá zabíjet nebo unášet lidi a hodlá si dohlédnout na to, aby Michael
dodržel své závazky.
Po žraločím dobrodružném survival thrilleru Mělčiny se původem francouzský režisér Jaume Collet-Serra vrátil ke
specifickému žánru „thriller s Liamem Neesonem v roli tvrďáka“,
do nějž již přispěl nejedním snímkem (Neznámý,
NON-STOP, Noční běžec). Cizinec ve
vlaku se z nich nejvíce podobá snímku NON-STOP, s nímž sdílí i jednoho ze tří scenáristů (a ti zbylí
dva jsou debutanti) a řadu styčných prvků. Hlavní hrdina je v něm
představen svižně a přitom věcně, záhy je zatažen do zajímavé a atraktivně
působící výchozí situace, děj se odehrává v omezeném prostoru veřejného dopravního
prostředku, kde jde cestujícím o život, a bohužel – stejně jako v případě NON-STOP – se také poměrně rychle začne
ukazovat, že film se sice tváří chytře, ale ve skutečnosti je dost debilní.
Nikoli pouze nerealistický nebo nelogický, ale vyloženě debilní.
Přitom se nedá říct, že by byl Cizinec
ve vlaku špatně režírovaný technicky. Jaume Collet-Serra má bohaté zkušenosti
s natáčením povrchní efektní zábavy, takže i thriller s velice špatným
scénářem působí v jeho podání jako dynamická a napínavá oddychová jednohubka,
a to i přesto, že v něm téměř nejsou akční scény (ty vybuchující
vagony obsažené v upoutávkách jsou až úplně na konci, do té doby dojde jen
ke dvěma rvačkám) a že Liam Neeson nepředvádí nic, co by nepředváděl už v předchozích
filmech téhož režiséra, případně i jinde. Peklo začíná ve chvíli, kdy se
začnete nad zápletkou, chováním postav a strukturou děje byť jen mírně
zamýšlet.
Většina snímku totiž sestává z přihlouplých scenáristických berliček,
s jejichž pomocí se jeho tvůrci snaží ze všech sil docílit toho, aby Michael
neměl možnost nebo chuť z vlaku vystoupit, odmítnout spolupracovat při
hledání neznámého cestujícího podle neznámého klíče, či kontaktovat někoho mimo
vlak (třeba rodinu nebo bývalé spolupracovníky od policie), protože ta
nebezpečná organizace, která ho do toho zatáhla, je evidentně všemocná, má své
lidi na každé zastávce i uvnitř vlaku, jehož vagony sleduje zřejmě přes satelit,
a nejenže má napíchnuté mobilní telefony všech pasažérů, ale navíc je
schopná kohokoli z nich uvnitř vlaku zabít, aniž by si toho kdokoli z ostatních
cestujících všiml. Michael pak zmateně a nejistě prochází vlakem tam a zpátky a
chová se jako psychopat, čímž na sebe nutně upoutává značnou pozornost (což
pochopitelně není žádoucí).
Samozřejmě nechybí zásadní dějové zvraty, odkrývající ďábelské plány záporáků,
akorát že namísto toho, aby ty zvraty osvětlovaly celou situaci a krásně do
sebe v závěru zapadaly, tak dělají pravý opak – na konci snímku se v plné
kráse ukazuje, jak hloupě si záporáci celou dobu počínali, jak zbytečně
komplikované a překombinované ty jejich plány byly, a jak nepravděpodobné bylo,
že by jim ty plány vyšly. Svých cílů přitom mohli dosáhnout mnohem snadněji a
efektivněji a s mnohem pravděpodobnějším úspěchem, ale to by pak byl asi
mnohem kratší a méně zajímavý film, že.
Od filmů s podobným námětem nikdo logiku ani realističnost neočekává,
ale zas ten film nesmí být tak hloupý, aby urážel inteligenci diváka a nedával
smysl ani v základech. Komu tenhle žánr sedí (a třeba se mu líbil snímek NON-STOP), ten jistě ocení přinejmenším slušně
budovanou atmosféru nejistoty a kvalitně nasnímané špinavé prostředí vlaku a
jistě překousne i lecjaký příběhový přešlap, klišé nebo skutečnost, že postava hlavního
hrdiny je v podstatě jen naplněním stereotypní šablony. Ale všem jen tohle
určitě stačit nebude.
Žádné komentáře:
Okomentovat