Možná jste před prvním kolem letošních prezidentských voleb zaznamenali ve
svém okolí i kandidátskou kampaň lobbisty Tondy Blaníka, který sliboval důchody
srovnatelné s Německem, dostatek másla pro všechny a lithium do každé
rodiny. Ve skutečnosti je Tonda Blaník hlavním hrdinou populárního internetového
politicky-satirického seriálu Kancelář
Blaník (od roku 2014 bylo natočeno již pět řad), jehož tvůrcům poskytly prezidentské
volby dostatečnou záminku pro nakročení do celovečerního formátu. Film Prezident Blaník tak vypráví o tom, jak
se Tonda rozhodl stát prezidentem, jak mu to nevyšlo a co bylo pak.
Stránky
▼
31. 1. 2018
30. 1. 2018
Nit z přízraků (Phantom Thread) – Recenze – 80%
Od předchozí spolupráce režiséra Paula Thomase Andersona s hercem Danielem
Day-Lewisem (Lincoln, Gangy New Yorku) na oscarovém snímku Až na krev uběhlo již jedenáct let. Nyní
se oba dali znovu dohromady kvůli filmu Nit
z přízraků, o němž Daniel Day-Lewis prohlásil, že to bude jeho poslední
film vůbec, a pak že pověsí hereckou kariéru na hřebík. V příběhu zasazeném
do poválečného Londýna padesátých let minulého století, kdy anglická metropole
zažívá rozkvět módy, Daniel ztvárnil hlavní roli špičkového krejčího a návrháře
ženských šatů Reynoldse Woodcocka.
28. 1. 2018
Ceny české filmové kritiky za rok 2017 - Výsledky
26. 1. 2018
Všechny prachy světa (All the Money in the World) – Recenze – 60%
Rok 1973. V Římě je unesen jeden z řady vnuků tehdejšího nejbohatšího
muže světa, amerického ropného magnáta Jeana Paula Gettyho. Únosci kontaktují
chlapcovu matku a požadují výkupné 17 milionů dolarů. Ta je ale rozvedená
a nemajetná, její bývalý manžel (Gettyho syn) leží kdovíkde v drogách a
jedinou nadějí na záchranu je miliardářský dědeček, který je ale starým
hamižným lakotou, co by si nechal kvůli deseti dolarům koleno vrtat, a zaplacení
výkupného zásadně odmítá. Pošle však snaše na pomoc svého poradce (a bývalého
agenta CIA), aby s únosci vyjednával.
Film Všechny prachy světa je volně inspirován skutečnými událostmi, nicméně ty byly v lecčem podstatně změněny, a číst si předem na internetu, jak to ve skutečnosti bylo, není pro plnohodnotný zážitek z filmu doporučitelným tahem. Už jen proto, že snímek obsahuje pár pozoruhodně podvratných zvratů a různě mění žánr a perspektivu vyprávění a je lepší nevědět dopředu, jak to celé skončí.
24. 1. 2018
Labyrint: Vražedná léčba (Maze Runner: The Death Cure) – Recenze – 40%
Závěrečný díl trilogie Labyrint
navazuje na předchozí dění ve filmech Labyrint:
Útěk a Labyrint: Zkoušky ohněm.
Takže pokud jste je neviděli, pravděpodobně se nebudete moc chytat. Vtipné je,
že v celé trilogii se nevyskytuje žádný labyrint (v prvním dílu je akorát
velké bludiště, v dalších dvou ani to ne). A pokud jste četli knižní
předlohu, tak s tou má tento film po dějové stránce společného opět jen
pramálo.
Příběh je z většiny koncipován jako záchranná akce – v úvodu se
hlavní hrdinové snaží najít a osvobodit svého kamaráda, kterého zajala zlá
korporace Z.L.S.N., ale protože se jim to nepodaří, tak je následující hodina a
půl věnována záchrannému pokusu č. 2, k němuž dojde v přísně střeženém
velkoměstě, kde má Z.L.S.N. za obří zdí hlavní ústředí. Z hlediska hlavní zápletky
celé trilogie se však něco relevantního začne dít prakticky až v poslední půlhodině
(a celkem má snímek vražedných 140 minut).
23. 1. 2018
Nominace na Ceny Akademie Oscar 2018
Nejlepší
film
Akta Pentagon: Skrytá válka |
Call Me by Your Name |
Dunkerk |
Lady Bird |
Nejtemnější hodina |
Nit z přízraků |
Tři billboardy kousek za Ebbingem |
Tvář vody |
Uteč |
Nejlepší
režie
Christopher Nolan (Dunkerk)
Jordan Peele (Uteč)
Greta Gerwig (Lady Bird)
Paul Thomas Anderson (Nit z přízraků)
Guillermo del Toro (Tvář vody)
22. 1. 2018
Dukátová skála – Recenze – 20%
Dukátová skála je český rodinný pohádkový film od převážně
televizního režiséra Jána Nováka (z filmových počinů režíroval Klíček a Kameňák 4). Bohužel se dost nepovedl, ale na rozdíl od jiných
extrémně nezdařilých českých filmů poslední doby (Špindl, Zoufalé ženy dělají zoufalé věci) je to mnohem víc smutné, protože je na něm vidět, že jeho
tvůrcům na něm dost záleželo.
Nejprve bych si dovolil ocitovat oficiální synopsi ze stránek distributora:
„Obec Lukov v krásných Hostýnských
horách si žije svými běžnými radostmi i starostmi. Co se ale stane, když se
skupinka dětí pustí do odhalování místní pověsti, kterou až do teď všichni
považovali za pohádku? Čtrnáctiletý Pavel alias Pako při jedné výpravě
v okolí hradu Lukova spadne do podzemní štoly, zraní si páteř a je upoután
na invalidní vozík. Po několika měsících rehabilitace se on i jeho matka Věra
jen těžko smiřují s tím, že už nikdy nebude chodit. Své problémy
v Lukově řeší i místní kastelán Jaromír, který zas bojuje proti smutku ze
smrti své milované ženy. Starosta Lukova, Karel Zlejšek, a jeho žena Naďa si
nepřipouštějí, že se jejich vztah nevyvíjí, jak si představovali, a že to má
vliv i na chování jejich syna Petra. I manželství Adama a Evy prochází krizí,
kterou ale zatím dokáží skrýt před svými dětmi Aničkou a Tadeášem neboli Nyny a
Dydynem. Do obce přijíždí se střelnicí Tokár s dcerami Dragicou a
Štěpánkou – Šmudlou a snaží se zapadnout do běžného života v Lukově.“
(www.apkcs.cz)
Nejzajímavější na tomto shrnutí děje je to, že všechno v něm řečené je
vlastně pro reálný děj filmu zcela nepodstatné. Ve skutečnosti je film Dukátová skála o tom, že se pětice dětí (jedno z nich na vozíku) vydá hledat poklad do skal pod hradní zříceninu, jedna z těch skal je
spolkne (rozevře se před nimi, oni do ní vejdou a pak se za nimi zase zavře) a
rodiče těch dětí po nich vyhlásí neúspěšné policejní pátrání a následně po nich
začnou pátrat sami za poněkud alternativnějších pohádkovějších metod. To je
celé a má to 110 minut.
Zdroj fotek: apkcs.cz |
18. 1. 2018
Zoufalé ženy dělají zoufalé věci – Recenze – 10%
Komedie Filipa Renče Zoufalé ženy
dělají zoufalé věci, natočená podle scénáře a stejnojmenné knižní předlohy
Haliny Pawlowské, se zaobírá osudy svérázné Olgy (Klára Issová) po zhruba čtyřicet
let – od jejího problematického příchodu na svět až po stav, kdy vystřídala
několik chlapů, vdala se a rozvedla, má vystudovanou psychologii a dospělého
syna a toho pravého životního partnera stále ne a ne najít.
Na začátek to nejzásadnější:
- Halina Pawlowská je ve filmu cca tři vteřiny a hraje Rusku.
- Klára Issová ukáže nahá prsa několikrát, v součtu na cca deset vteřin.
- To mini-prasátko, co je na plakátu, se ve
filmu vyskytuje pouze na fotografii.
A nyní již k recenzi.
Zdroj fotek: bioscop.cz |
17. 1. 2018
Cizinec ve vlaku (The Commuter) – Recenze – 40%
Michael (Liam Neeson), pojišťovací agent a bývalý policista, jezdí už deset
let do práce vlakem. Jednoho dne, shodou okolností po jeho nečekaném propuštění
z pojišťovací firmy, ho ve vlaku osloví neznámá žena a nabídne mu sto
tisíc dolarů, když jí pomůže identifikovat ve vlaku jednoho z cestujících,
který jím jede poprvé (s pravidelnými pasažéry se totiž Michael za těch deset
let zná), měl by vystupovat na poslední stanici a má u sebe zavazadlo, do něhož
je potřeba do té doby tajně umístit GPS lokátor. Pak ta žena vystoupí se slovy,
že na toaletě je schovaná záloha, a ponechá Michaela dosti zmateného.
Fór je totiž v tom, že ze všech těch cestujících (kterých je rozhodně
víc než sto) se Michael pravidelně potkává jen s pár jedinci a mezi těmi
ostatními je spousta nových tváří, kteří většinou nějaké zavazadlo mají a v mnoha
případech navíc vystupují na konečné. Dále Michael zjišťuje, že nalezením
finanční zálohy na záchodě nabídku neznámé ženy de facto přijal, čímž se
nenávratně ocitl v rukách nebezpečné organizace, která má své agenty všude,
neváhá zabíjet nebo unášet lidi a hodlá si dohlédnout na to, aby Michael
dodržel své závazky.
14. 1. 2018
Coco – Recenze – 90%
O animovaném snímku V hlavě od
amerického studia Pixar jsem před třemi lety napsal, že degradovat jej na pouhý
film pro děti jenom proto, že je animovaný, je troufalé a neférové – je totiž
tak dobrý, že je ho pro děti skoro až škoda, a dospělí si ho mají šanci užít
podstatně více. Nejen díky perfektní animaci, ta tvoří jen špičku ledovce. To
hlavní na filmu V Hlavě je jeho
skvěle vymyšlený a bravurně pointovaný příběh, nefalšovaně dojemný, dramatický,
napínavý a vtipný a odehrávající se v inspirativním, kreativním, nádherně
vytvořeném a do detailu promyšleném konzistentním světě, který je dokonale
smysluplný a evidentně vytvořený s láskou a nezměrnou pečlivostí. Nyní stejné
studio přichází se snímkem Coco, o
němž se dá říci beze změny to samé.
Jeho hlavním hrdinou je hudebně nadaný mexický kluk jménem Miguel, který by
se chtěl stát slavným hudebníkem, ale jeho rodina, muzice už dlouhé generace nepřející,
s ním má jiné plány a hraní mu přísně zakazuje. Miguel pak odcizí kytaru z hrobky
svého hudebního idolu, aby s ní mohl zahrát na přehlídce talentů, avšak protože
se zrovna ten den slaví Día de los Muertos – tradiční oslava na počest mrtvým, tak
je Miguel za krádež proklet a dostane se do paralelního světa zesnulých. Tam musí
do svítání získat požehnání od někoho ze svých předků, aby se mohl vrátit mezi
živé.
12. 1. 2018
Nejtemnější hodina (Darkest Hour) – Recenze – 70%
Britský režisér Joe Wright (Pýcha a
předsudek, Anna Karenina) se po
digitálním úletu v podobě Pana
vrátil na mnohem jistější půdu s filmem podle skutečných událostí,
k nimž došlo v Londýně v roce 1940, a v němž vypráví o několikatýdenních
osudech tehdejšího premiéra, Winstona Churchilla. Nejvíce se film věnuje Churchillově
přístupu k reagování Spojeného království na hrozbu spočívající
v nacistické armádě okupující západ Evropy, s jejímž postupným
přibližováním se z Churchillova zprvu bojovného postoje pozvolna vytrácí
sebedůvěra, a velké množství času je věnováno i jeho strategickým manévrům
ohledně situace v Dunkerku, což jsme shodou okolností mohli nedávno vidět
z pohledů tamních vojáků ve filmu Dunkerk
od Christophera Nolana. Nebo jako krátkou epizodku v Pokání, starším Wrightově snímku.
10. 1. 2018
Tři billboardy kousek za Ebbingem (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri) – Recenze – 80%
Rozvedená Mildred (Frances McDormand) žije v Ebbingu (fiktivní
středoamerický zapadákov) pouze se svým synem, protože dceru jí před sedmi
měsíci někdo znásilnil a zabil. Místní policie před časem odložila případ pro
nedostatek důkazů k ledu. Rozezlená z toho, jak se pátrání nikam
nehýbe, si Mildred pronajme tři chátrající billboardy za okrajem města, na
které nechá vylepit apelativní vzkaz pro policejní sbor a jeho dobráckého šerifa
(Woody Harrelson). Tento krok jí samozřejmě dceru nevrátí a policii
v pátrání po pachateli (resp. pachatelích) také nepomůže, ale rozpoutá to
kontroverzi, která se dotkne všech.
7. 1. 2018
Zmenšování (Downsizing) – Recenze – 50%
Režiséra a scenáristu Alexandera Paynea u nás asi jen málokdo považuje za
jakkoli výjimečného tvůrce, přesto byly jeho poslední tři filmy (Bokovka, Děti moje a Nebraska),
byť poměrně všední a nevýrazné, nominovány na Oscary přinejmenším
v kategoriích Nejlepší film a Nejlepší režie, nemluvě o Zlatých Glóbech. V zámoří
totiž Alexander Payne platí za miláčka tamní kritiky a intelektuální obce, která
zjevně není odkojená nezávislými filmy z bohaté nabídky evropské kinematografie
a Payneovy netradičně (ne)hollywoodské, nežánrové a nezvykle obyčejné filmy pro
ni znamenají naprosté zjevení. Jeho nová sci-fi skoro-komedie Zmenšování už takový úspěch nesklízí, nicméně pro našince žádný
velký výkyv v Payneově kinematografii nepředstavuje (kromě toho, že je
v ní o poznání více triků).
6. 1. 2018
Odnikud (Aus dem Nichts) – Recenze – 80%
O německém filmu Odnikud,
oceněném na festivalu v Cannes cenou pro nejlepší herečku, se
v poslední době mluví v souvislosti s blížícími se Oscary, kde
má snímek zřejmě velkou šanci stanout mezi snímky nominovanými na nejlepší neanglicky
mluvený film. Natočil a napsal jej německý režisér tureckého původu Fatih Akin,
jehož filmy (u nás šlo např. Proti zdi
a Na druhé straně) pojednávaly často o
postavách reprezentujících v současném Německu tureckou menšinu. Od tohoto
tématu se Fatih Akin neodvrátil ani v dramatu Odnikud, byť středobodem filmu je tentokrát kritika rasové
nenávisti, o níž film pojednává prostřednictvím motivu pravicového terorismu a
příběhu o utrpení ženy, která si projde několika stádii vyrovnávání se s životní
ztrátou.
5. 1. 2018
Velká hra (Molly´s Game) – Recenze – 80%
Aaron Sorkin, slavný a Oscarem oceněný scenárista (The Social Network, Moneyball,
Steve Jobs) si napsal a poprvé i sám
natočil svůj režijní debut. Předlohou mu tentokrát byla autobiografická kniha
ženy jménem Molly Bloom, která v ní píše o svých netradičních osudech, kdy
musela kvůli zdravotnímu stavu v mladém věku pověsit na hřebík kariéru
vrcholové lyžařky a následně získala věhlas jako organizátorka luxusních
pokerových turnajů pro bohatou klientelu, díky čemuž se dostala do hledáčku FBI
a následně před soud.
4. 1. 2018
Co nás naučily filmy v kinech za rok 2017
To, že jsou Vánoce, neznamená, že vás nemůžou vyhodit z práce. (La La Land)
Kopie svých básniček si dělejte včas. (Paterson)
Vyplatí se nosit u sebe obří magnet, co kdyby byl náhodou třeba. (Velká čínská zeď)
Nestěhujte se se svou černošskou manželkou do míst, kde vládne
Ku-klux-klan. (Pod rouškou noci)
S rodiči své snoubenky se seznamte dřív, než si je necháte
vytetovat na záda. (Proč právě on?)
Až s odjištěným granátem má hra na horkou bramboru ten správný říz. (xXx: Návrat Xandera Cage)
Zamykejte se v autě. (Rozpolcený)
V měsíčním světle jsou černoši modří. (Moonlight) |
I psí duše se mohou reinkarnovat. (Psí
poslání)
Dávejte si pozor, koho si berete. (Spojenci)
Nevěřte obchodníkům. (Zakladatel)