Pokud si nepamatujete (nebo jste neviděli) rodinný dobrodružný film Jumanji z roku 1995 (podle
stejnojmenné knižní předlohy), tak ten vypráví o společenské hře téhož názvu,
jejíž hráči (dvě děti a dva dospělí, mimo jiné Robin Williams a mladičká
Kirsten Dunst) mají každý svou figurku, snaží se s ní dostat co
nejrychleji do cíle, ale každý hod kostkami nějak zásadně ovlivní prostředí
okolo nich (třeba jim skrz obývák proběhne stádo divoké zvěře, nebo se jim dům
roztrhne na dvě půlky). Jediná možnost, jak zastavit příval katastrof a
zabránit jim v pustošení města, je hrát hru dál a dohrát ji do konce. A
nenechat se přitom zabít lovcem lidí, spolknout masožravou kytkou či pohltit
tekutými písky… Jumanji navíc ve své
době bylo počinem s revolučními digitálními triky.
Nyní vstupuje do kin pokračování s názvem Jumanji: Vítejte v džungli, v němž se v roce 1996 původní
desková hra Jumanji magicky přemění ve videohru a vcucne do sebe nějakého
teenagera, který si ji zkusí zahrát. V roce 2017 ji pak ve školním
suterénu objeví čtveřice dalších teenagerů, spustí ji a hra je vcucne taky.
Zbytek filmu se pak odehrává nikoli v současném světě hlavních hrdinů, ale
ve fiktivní džungli uvnitř videohry. A hlavní hrdinové na sebe vezmou podobu
svých herních postav, takže sice už nevypadají jako středoškoláci, avšak nadále
se tak chovají.
Takže z nerda a hráče počítačových her se stane svalnatý dobrodruh (Dwayne
Johnson), z jeho sportovně založeného černošského kamaráda zas zakrslý nosič
batohu a zoolog (Kevin Hart), z nenápadné introvertky je najednou sexy
bojovnice (Karen Gillan) a narcistní školní kráska se přetvoří v obtloustlého
a vousatého profesora (Jack Black). Každá postava je definovaná svými
speciálními herními dovednostmi a slabinami a každá má tři životy (tudíž když
ji něco zabije, tak zmizí a následně se opodál objeví živá a zdravá, nicméně
ubyde jí život). Všichni pak musejí společně překonat jednotlivé herní úrovně a
vrátit světélkující krystal do jakéhosi otvoru v obří soše.
Oproti svému předchůdci je Jumanji:
Vítejte v džungli méně rodinný dobrodružný film a více dobrodružná
komedie, založená hlavně na tom, že hrdinové filmu jsou nespokojeni s vizuální
podobou svých herních těl, průběžně se učí ovládat své schopnosti a uvědomovat
si své slabiny a různě se mezi sebou pubertálně škádlí. S tím souvisí i
poměrně přesvědčivé herecké výkony zmíněných představitelů, imitujících
šestnáctileté studenty.
Zejména Jack Black si vyloženě užívá svou roli parádivé zpovykané krásky,
která se musí vyrovnat se změnou pohlaví, a Karen Gillan je jako nesmělá a
trochu neurotická školačka, uvězněná proti své vůli v těle modelky, také
velice věrohodná. Oproti tomu Dwayne Johnson ze své role sem tam viditelně
vypadne a začne hrát to, co hraje vždycky, stejně jako Kevin Hart, který se na
nějakou imitaci téměř vykašlal a místo toho předvádí svou obvyklou variaci na
upištěného poskoka (nedávno hrál s Dwaynem Johnsonem v akční komedii Centrální inteligence a vypadalo to dost
podobně).
Výsledek ale i přes snahu herců není poměrně často tak zábavný, jak by mohl
být. Dialogy postav jsou totiž místy dost zaseklé v nadbytečných repeticích a
zbytečné vatě (hlavně co do popisování a komentování toho, co se kolem hrdinů
zrovna děje), jen málokteré vtipy a narážky na teenagerské a videoherní
stereotypy stojí skutečně za to a i přes poměrně velký potenciál videoherního
prostředí je výsledek málo nápaditý a působí scenáristicky i režijně příliš
líně (na scénáři pracovali hned čtyři autoři a režisérem je Jake Kasdan, který natočil
několik velmi průměrných až podprůměrných komedií včetně Zkažené úči a Sex Tape).
Hlavní problém nicméně spočívá v tom, že od příležitosti dobře se bavit
diváka neustále otravně vyrušuje neuvěřitelně pokulhávající vnitřní logika
fiktivního světa, v němž se děj odehrává. Svět videohry Jumanji se totiž neřídí
žádnými jasně danými pravidly, respektive nějaká pravidla jsou sice naznačena,
ale nikdy se nedodržují konzistentně, případně jsou navíc úplně dementní. Jen namátkou
pár příkladů:
- Jedna z postav je definovaná mimo jiné svou chrabrostí a nebojácností. Její hráč je však strašpytel, takže ta postava je taky strašpytel, bez ohledu na její herní vlastnosti.
- Jiná postava má mezi svými slabinami „buchtu“. Což je vyloženě využito jen k tomu, že v nějaké scéně sní kousek buchty a následně exploduje. Toť vše.
- Jiná postava je definovaná tím, že umí pilotovat. Přesto dotyčný v jednu chvíli vzlyká nad tím, že pilotovat neumí.
- Jednou ze zvláštních schopností sexy bojovnice je bojové umění zahrnující taneční pohyby. Když se dotyčná rozhodne tuto schopnost použít u vojenského skladu, tak jí k tomu začne z opodál stojícího rádia hrát taneční muzika. Když se později rozhodne použít tuto schopnost znovu, tak jí k tomu ta hudba hraje taky, přestože to je zrovna uprostřed džungle, kde žádné rádio není.
- Z nějakého důvodu musejí i počítačové postavy uvnitř videohry chodit čůrat.
- Jednotlivé úrovně (levely) videohry přicházejí zřejmě podle toho, v jaké části mapy se hrdinové nacházejí, ti ale mapu používají jen sporadicky, takže jsou pokaždé zaskočeni, když na ně někdo/něco zaútočí.
- Každou úroveň hrdinové zdolají nějakým náhodným způsobem – ne že by bylo od začátku jasné, co mají pro úspěšné zakončení každé úrovně udělat – prostě si zvolí nějakou náhodnou strategii a ta se posléze ukáže být správnou.
- Když má někoho něco zabít, tak dotyčný zemře prakticky okamžitě, tudíž ho nelze nijak zachránit. Ale jindy to umírání trvá delší dobu, takže ta záchrana možná je.
- Vedlejší pasivní postavy (vojáci, trhovci na tržišti) se chovají jako obvyklé předem nascriptované videoherní loutky, takže když k nim přijdete, začnou odříkávat jednu větu pořád dokola. Což je sice dobrý nápad, ale nefunguje to takhle vždycky.
- K úspěšnému dokončení hry je nutně potřeba,
aby ji hrálo pět hráčů (maximální počet). Přesto hra dovolí, aby ji hrál i
menší počet hráčů (a ti ji neměli šanci dohrát).
Nahodile působící děj, nevyladěná pravidla, podle nichž by se měl řídit, i jeho
relativní řídkost mohou za to, že komediální rovina filmu tvoří spíš korpus
celého dortu než třešničku na jeho vršku, což je docela škoda. Nelze tvrdit, že
by původní Jumanji bylo po příběhové
stránce z hlediska vnitřní logiky a jednání postav kdovíjak geniální, ale
rozhodně bylo osudovější, dramatičtější a hlavně konzistentní v tom, jak
byla pravidla té deskové hry jednoznačně určená. Logiku v tomto případě
nelze hodit za hlavu úplně, to by totiž muselo být Jumanji: Vítejte v džungli o dost absurdnější, šílenější a s ještě
větším množstvím nadsázky (viz třeba Cesta
na tajuplný ostrov 2, další hit s Dwaynem Johnsonem). V tomto ohledu
snímek lze srovnat spíš s filmem Zathura:
Vesmírné dobrodružství, což byla adaptace podobné knihy od stejného autora,
který napsal předlohu i k Jumanji. Jinak
onen film z roku 1995 není potřeba vidět k pochopení tohoto, nicméně
vyplatí se věnovat mu pozornost, stojí za to.
Žádné komentáře:
Okomentovat