6. 11. 2017

Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express) – Recenze – 70%

Nejnovější adaptaci detektivního románu Agathy Christie o slavném Herculovi Poirotovi, který vyšetřuje záhadnou vraždu jednoho z cestujících v luxusním vlaku na cestě z Istanbulu do Londýna, jenž nečekaně vykolejí někde v zasněžených horách, natočil shakespearovský herec a režisér Kenneth Branagh (naposledy režíroval Disneyho hranou Popelku), který sám ztvárnil hlavní roli belgického detektiva a do vedlejších rolí nacpal tolik známých hvězd, že by mu takové obsazení kdekdo záviděl.
 
Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Kenneth Branagh si Poirota samozřejmě stylizoval po svém, takže je o něco svižnější a energičtější než jeho předchůdci (David Suchet v televizní verzi Vraždy v Orient expresu z roku 2010 a Albert Finney z filmu z roku 1974), svou hůl zdaleka nepoužívá pouze k chůzi, relativně obstojí i v akčnější honičce a jeho pěstěný knír je tentokrát skutečně mohutný. Zároveň se mu podařilo vtisknout Poirotovi větší psychologickou hloubku (se svými pocity a pochybami se svěřuje zarámované fotografii své zesnulé ženy) a není ani tak škrobený jako David Suchet, ani tak podivínský jako Albert Finney.

Jisté rozpaky lze pociťovat akorát v úvodu filmu, kdy Hercule Poirot coby bonvivánský puntičkář až nezvykle výrazně laškuje a komediálně hláškuje, což působí hodně divně, ale jakmile vlak vyjede, tak humor naštěstí ustane a Poirot od té doby už není nejen legrační, ale díky bohu ani k smíchu, a to jak z hlediska svého majestátně kníratého vzezření, tak co do Branaghovy snahy o belgický přízvuk. Naopak nakonec působí velmi důstojně a elegantně. Jinak, než byste od Poirota očekávali, ale přitom ne tak, aby to jakkoli výrazně vybočovalo z jeho knižního předobrazu. Zejména na Suchetova Poirota si prakticky během sledování filmu ani nevzpomenete.

Kromě toho je Branagh i velmi výrazný ve svém hereckém projevu, což se dá v podstatě říct i o hercích ve vedlejších rolích. Ti však doplácejí na to, že jich je zkrátka hodně (podezřelých je tucet), a že jejich postavy oproti Poirotovi nemají prakticky žádnou hloubku a de facto jsou pouze jednorozměrnými figurkami. Nikdo z nich navíc nestráví na plátně v součtu více jak deset minut, takže často nemá ani dostatek příležitostí, aby stihl herecky zazářit. Za zmínku stojí Michelle Pfeiffer, Josh Gad či Judi Dench, ostatní (Daisy Ridley, Johnny Depp, Willem Dafoe, Derek Jacobi nebo Penélope Cruz, mimo jiné) mají v podstatě jen kraťoučká camea.

Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express) – Recenze

Přesto bylo pro film naprosto zásadní, aby všechny postavy hráli schopní a povětšinou i velice známí herci, protože herecké výkony jsou jedním z prvků, které povyšují celý film na velmi zajímavou a vtahující podívanou i pro diváky, kteří četli knižní předlohu nebo viděli jinou její adaptaci a tím pádem vědí předem, co se bude dít a kdo nakonec bude označen za vraha. K dalším takovým prvkům patří Branaghova přesná režie, dynamické tempo filmu a skvostná vizuální stránka, jíž vévodí překrásné krajinky a honosný interiér vlaku.

Znalci předlohy si tudíž rozhodně přijdou na své ve velké míře a dokonce by se dalo tvrdit, že si film užijí možná i víc, než ti, kteří děj neznají vůbec. Branaghova Vražda v Orient expresu má totiž jeden velký handicap – v závěru je sice správně odhaleno, kdo vraždu spáchal, a je ukázáno, jak k té vraždě došlo, ale film už se dále nezabývá vysvětlením všech podrobností, takže všemožné detaily (důvod existence některých důkazů, přesný čas smrti oběti, jak to bylo s tím průvodčím s pisklavým hlasem, a tak dále) zůstanou nevyřčeny, což některé diváky může vést ke zmatení a k neuspokojení z nedostatečných odpovědí na mnohé otázky, jež vyvstávají v průběhu detektivního pátrání.

Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express) – Recenze

Celkem dobře tento problém charakterizuje už úvodní scéna v Jeruzalémě, kdy Poirot představí divákům své schopnosti hbitým vyřešením úplně jiného případu – krádeže cenné relikvie (což v knize není). Pachatele sice odhalí a je i naznačeno, jak ta krádež proběhla, ale její konkrétní provedení a jasnější vysvětlení Poirotovy dedukce, kromě banálního tvrzení, že se nechal vést svým detektivním instinktem, jaksi chybí.

Jinak ale většina změn, k nimž oproti knize a jiným jejím adaptacím v tomto filmu došlo, jsou v podstatě změny k lepšímu, navíc se jedná jen o drobnosti. Potěšující je třeba to, že sem tam se hrdinové filmu vydají i mimo vlak, čímž pádem se některé části děje odehrávají i v exteriérech. Nejlepší zpráva je ale ta, že mohou bez problému fungovat i jiné verze postavy Hercula Poirota, než je ta nejznámější v podání Davida Sucheta, pokud je zachováno jeho charisma, elegance a základní charakterové vlastnosti a hraje jej skvělý herec. Kenneth Branagh je dokonce tak dobrý, že by stálo za to natočit s ním celou sérii detektivek. Ostatně, v závěru filmu tvůrci už jednou nohou směle vykročili směrem k dalšímu Poirotovu případu… 




Žádné komentáře:

Okomentovat