Druhý film herce a režiséra Miroslava Krobota se od jeho prvotiny s názvem
Díra u Hanušovic v mnohém liší,
avšak zachoval si přitom některé prvky, jež v budoucnu bude možné označit
v souvislosti s Krobotovou tvorbou jako „charakteristické“. Jedním z nich
je důraz na postavy obyčejných lidí s obyčejnými problémy, pomalé tempo
vyprávění, oproštěné od jakéhokoli dějového oblouku, touha po uměleckém přesahu
a cit pro zachycení atmosféry a mimořádně jemného suchého humoru. Jinak od Díry v Hanušovicích se Kvarteto kromě odlišného příběhu a jiných
postav liší zejména změnou prostředí – ze zapadlé ospalé vesničky se děj
přesunul do mnohem rušnější Olomouce – a s tím související znatelně větší obsáhlostí
motivů a témat.
Stránky
▼
29. 11. 2017
24. 11. 2017
7 životů (Seven Sisters) – Recenze – 70%
Dystopická budoucnost USA v roce 2073 – lidé jsou přelidnění a trpí
nedostatkem jídla a vody, tudíž má každá rodina právo jen na jedno dítě.
Když se jí narodí nějaké další, je odebráno a zmraženo do doby, než pro něj bude
svět lepším místem k životu. Přesto se v jednom bytě už třicet let
daří žít v utajení sedmi sestrám, jednovaječným sedmerčatům (jsou
pojmenované podle dnů v týdnu a všechny hraje Noomi Rapace), které
vychoval jejich dědeček (Willem Dafoe). Ten postavil jejich přežití ve
společnosti na základě přísného dodržování systému, kdy každá se sester odchází
z bytu v jiném dni v týdnu (Pondělí v pondělí, Úterý
v úterý, atd.) a všechny dohromady sdílejí jednu a tu samou identitu. Sestry
v této strategii pokračují mnoho let a úspěšně se společně vydávají za
bankovní manažerku Karen. Pak se ale najednou jedna z nich vůbec nevrátí domů…
20. 11. 2017
120 BPM (120 battements par minute) – Recenze – 70%
Francouzské drama 120 BPM (neboli
120 úderů za minutu) jehož název odkazuje k srdečnímu tepu a zároveň k rytmu
tanečních klubů, si z festivalu v Cannes odneslo Velkou cenu i Cenu
mezinárodní kritiky. Odehrává se v devadesátých letech minulého století a věnuje
se vnitřnímu chodu tehdejší pařížské aktivistické skupiny ACT UP, která
bojovala za osvětu viru HIV a za dostatečnou lékařskou péči pro nakažené
jedince a brojila proti ignoranci, nezájmu, politice a vágnosti farmaceutických firem.
15. 11. 2017
Zahradnictví: Nápadník – Recenze – 50%
V české kinematografii je trilogie Zahradnictví
režiséra Jana Hřebejka a scenáristy Petra Jarchovského nebývalým úkazem. Takhle rozsáhlý rodinný
portrét, dvougenerační epopej o vypjatých osudech mnoha postav, rozdílných
životních představách předválečné a poválečné generace a traumatech
rodinných i historických, rozprostírající se od začátku čtyřicátých let minulého
století do konce let padesátých, je vskutku odvážným a výjimečným počinem. Nejen
z hlediska celkového objemu postav, motivů, příběhů i výsledné délky celé
trilogie, ale i proto, že jeho tvůrci k němu mají znatelnou citovou vazbu –
Zahradnictví v podstatě vypráví
o příbuzných Petra Jarchovského, přičemž hlavní hrdinka třetího dílu s podtitulem
Nápadník, která se vyskytovala v předchozích
dvou filmech jako teprve malá holčička (a teď už je dospělá), představuje
Jarchovského maminku. Maminku, která se nedostala do staršího filmu stejného
tvůrčího dua, divácky neuvěřitelně populárních Pelíšků, jimž Zahradnictví
dějově předchází.
Liga spravedlnosti (Justice League) – Recenze – 60%
Děj Ligy spravedlnosti přímo
navazuje na události z filmu Batman vs Superman: Úsvit spravedlnosti. Předpokládám, že pokud si čtete
tuhle recenzi, tak jste BvS viděli.
Někteří z vás možná letos viděli i Wonder Woman, za což máte plusové body a budete se v Lize spravedlnosti lépe orientovat. Věc se totiž má tak, že
superhrdinské filmy od DC, podobně jako filmy Marvelu (Avengers a spol.), to také dotáhly do podoby provázaného filmového
seriálu, u nějž budete mít trochu problémy se chytit, jakmile vynecháte nějakou
epizodu. U některých věcí a postav se ale nebudete chytat ani tak, protože
jsou v tomhle filmu poprvé.
13. 11. 2017
Dokud nás svatba nerozdělí (Le Sens de la fête) – Recenze – 70%
Olivier Nakache a Eric Toledano, režisérská a scenáristická dvojice francouzských
tvůrců, zodpovědných mimo jiné za snímky Nedotknutelní
a Samba, přicházejí s komedií točící
se kolem svateb. Nebo tedy spíš kolem jedné konkrétní svatební after-party,
přičemž hlavními hrdiny nejsou tentokrát ženich s nevěstou, nýbrž zaměstnanci
firmy, která se zabývá organizací svatebních akcí, a jejich mrzutý šéf.
6. 11. 2017
Vražda v Orient expresu (Murder on the Orient Express) – Recenze – 70%
Nejnovější adaptaci detektivního románu Agathy Christie o slavném Herculovi
Poirotovi, který vyšetřuje záhadnou vraždu jednoho z cestujících v
luxusním vlaku na cestě z Istanbulu do Londýna, jenž nečekaně vykolejí
někde v zasněžených horách, natočil shakespearovský herec a režisér Kenneth Branagh
(naposledy režíroval Disneyho hranou Popelku),
který sám ztvárnil hlavní roli belgického detektiva a do vedlejších rolí nacpal
tolik známých hvězd, že by mu takové obsazení kdekdo záviděl.
Suburbicon: Temné předměstí (Suburbicon) – Recenze – 60%
Thriller/drama/černá komedie Suburbicon:
Temné předměstí, které režíroval George Clooney podle scénáře bratří Coenů,
má ve skutečnosti delší historii – Joel a Ethan Coenovi napsali scénář
k tomuto filmu už v osmdesátých letech, ten pak dlouho ležel
v šuplíku a teprve nedávno se k němu dostal Clooney, který jej spolu
se svým kamarádem a spolupracovníkem Grantem Heslovem poupravil. Vtip je
v tom, že i kdybyste si na Suburbicon
vyrazili a tohle nevěděli, tak by na vás stejně působil jako něco, co
náhodou přicestovalo do kin strojem času z roku 1988.
Základ příběhu tvoří na první pohled vzorná americká rodinka, žijící
v 50. letech minulého století ve fiktivním maloměstě Suburbiconu, kde je
život poklidný a bezstarostný a všichni tu jsou šťastní. Zdánlivá idylka
tatínka (Matt Damon), maminky (Julianne Moore), jejich synka a maminčiny
sestry-dvojčete (taky Julianne Moore) je však jedné noci narušena, když
v jejich domě zničehonic dojde k loupežnému přepadení, během něhož
dvojice kriminálníků zabije maminku.
3. 11. 2017
Milada – Recenze – 40%
Milada Horáková, politička a doktorka práv, se narodila v roce 1901 a
zemřela v roce 1950, kdy byla neprávem odsouzena k smrti oběšením za
domnělou protistátní činnost a velezradu. Tento film se věnuje jejímu osudu od
třicátých let (jen letmo načrtnutých), přes léta čtyřicátá, kdy byla Milada
vězněna gestapem, až po přelom čtyřicátých a padesátých let, kdy byla pro změnu
vyslýchána a mučena komunisty a StB, a končí její popravou.
Celkově se tvůrci Milady zřejmě
snažili přiblížit jakémusi ideálu „oscarového životopisného dramatu“, podobně
jako se o to pokusili tvůrci nedávného
Masaryka. Tudíž výprava a dobová stylizace filmu je na české poměry
prvotřídní, bylo dost peněz i na dostatek statistů v davových scénách,
film má velmi dobrou kameru Martina Štrby, i hudba Aleše Březiny je příjemně
nevtíravá a na snímku je rozhodně vidět, že v průběhu natáčení netrpěl nějakým
zásadním nedostatkem prostředků nebo řemeslných zkušeností tvůrců.