Vysokoškolačka Tree (Jessica Rothe) se ocitá v časové smyčce, kdy
prožívá jeden a ten samý den pořád dokola. Shodou okolností je to den jejích
narozenin a zároveň den její smrti – nejpozději na konci dne totiž pokaždé
zemře, nejčastěji rukou maskovaného vraha. S nutností prožívat jeden den
několikrát nicméně přichází i nekonečný počet příležitostí k vystopování vrahovy
identity… Zkrátka si představte komedii Na
hromnice o den více (na niž film doslova odkazuje coby na svůj inspirační
zdroj), akorát v žánru thrilleru s hororovými prvky.
Christopher Landon, tvůrce úzce spjatý se sérií Paranormal Activity, režíruje Všechno
nejhorší poměrně dynamicky a nápaditě, přičemž zápletka filmu je celkem
chytrá, příběh se mnohdy vyvíjí jinak, než by divák mohl očekávat, a totožnost
vraha se také dlouho daří skrývat (a pointa je nakonec příjemně překvapivá). Není
to vyloženě horor, protože základem není nějaká děsivá situace, leč hravý
paradox a detektivní pátrání (ze začátku záměrně dost nesympatické) hlavní
hrdinky, která samozřejmě průběžně dojde k jakémusi prozření a sebe-napravení,
avšak napínavý, zábavný a celkově vtahující film Všechno nejhorší rozhodně je. Z trochu podobného soudku je
třeba nedávný thriller Uteč.
Trochu problematické je nicméně to, že jak se film sám odvolává na mnohem
povedenějšího a ještě zábavnějšího předchůdce s totožným námětem a tím
pádem se s ním srovnává, tak mnohem víc vynikne všechno, v čem na něj
evidentně ztrácí. Hlavní hrdinka například není zrovna dvakrát sympatická, ani
když se má v pozdější fázi filmu už chovat ke všem hezky. Především ale
film nijak zvlášť nevyužívá potenciál té samotné časové smyčky k nějakému experimentování
– v tomhle bylo Na hromnice o den
více (nebo třeba i Na hraně zítřka,
které také využívá stejný nápad) mnohem uspokojivější. Všechno nejhorší jen okopírovalo úplný příběhový základ a nechává
svou hrdinku, aby na stejné podněty reagovala různými způsoby, ale už tento
koncept dál nerozvíjí ani nealternuje, čili se stává poněkud předvídatelným
(ovšem jen pokud jste některý z těch výše zmíněných snímků viděli).
A logika jde samozřejmě stranou. S kupícími se překvapivými zvraty a
odhaleními se struktura a smysl příběhu kupodivu sice příliš nerozpadá, ale i
tak není moc důvodů, proč se hlavní hrdinka snaží před svým vrahem pokaždé pouze
nějak schovat nebo utéct, místo toho, aby se na něj třeba pokusila různými
způsoby předem připravit a snažit se zabít jeho. Ostatně, nemá co ztratit.
Všechno nejhorší je svižná a řemeslně zručně natočená podívaná, nijak
zvlášť invenční, ale jako multižánrová jednohubka vystavěná na atraktivních hrátkách
s časem vcelku snadno doporučitelná.
Žádné komentáře:
Okomentovat