Harry Hole (Michael Fassbender) je policejní detektiv-alkoholik, který se
dostane na stopu sériového vraha, zabíjejícího vdané/rozvedené ženy a stavícího
před domy svých obětí sněhuláky. Z vedlejších postav stojí za zmínku Harryho
bývalá žena (Charlotte Gainsbourg) a nová mladá posila jeho vyšetřovacího týmu
(Rebecca Ferguson). Harryho pátrání je navíc okrajově prokládáno devět let
starými událostmi z jiného města, kde jiný detektiv (Val Kilmer) řeší
velmi podobný případ pravděpodobně stejného vraha.
Tvůrci amerického krimi-thrilleru Sněhulák
se rozhodli představit na filmovém plátně populárního
hrdinu mnohadílné knižní řady norského spisovatele Jo Nesbøha. A z nějakého důvodu si jako vhodnou předlohu
k adaptaci vybrali zrovna Sněhuláka, kterýžto
je v této románové sérii sedmým dílem (takže se v něm počítá s nějakou
návazností na vývoj hlavního hrdiny a na události z předchozích knih, což jde v tomto
filmu pochopitelně zcela stranou). Ještě podivnější je nicméně fakt, že jej
adaptovali velmi volně (a velmi špatně) a dopustili se v příběhu mnoha
změn, následkem čehož jej přetvořili v extrémně zmatený a
neobratně vyprávěný film, trpící početnou řadou neduhů.
Sněhulák v sobě nese snad všechny charakteristické
prvky špatných adaptací obsáhlých literárních děl. Je v něm až příliš
mnoho postav, z nichž naprostá většina je jen velice zběžně načrtnutá. Myšlenkové
pochody nejdůležitějších postav a motivace k jejich činům jsou téměř
neznatelné, v některých případech dokonce zcela chybějící. Spousta motivů
a vedlejších příběhových linií, v knize pravděpodobně zásadních, je zde
výrazně okleštěna, nevysvětlena, a případně došlo i ke změně jejich významu,
tudíž z nich zbyla nepochopitelná a neuchopitelná ohlodaná torza. Různé
vedlejší postavy do příběhu náhodně vstupují a pak náhodně mizí, aniž by se jejich
osud dočkal nějakého završení, nebo se něčím ospravedlnila jejich samotná
existence (a to je v některých případech hrají i slavní herci zvučných jmen).
Spousta vedlejších zápletek má totiž funkci slepých uliček, které mají
Harryho či jeho kolegy svádět na falešné stopy. Tyto zápletky jsou nicméně odhozeny
a už se jim film dál nevěnuje, jakmile se ukáže, že šlo pouze o slepé uličky. Výsledkem
je každopádně to, že spousta vedlejších postav a dějových linií nemá nic
společného s ničím a jsou zcela plonkové a nadbytečně z filmu trčí,
jen aby měl divák nad čím přemýšlet (což se moc rozumně nedá). Je potom poměrně
složité se alespoň základně orientovat ve vyšetřování případu – v jistých okamžicích
třeba vidíme Harryho novou kolegyni, jak pátrá na vlastní pěst, avšak není
vůbec jasné, jaké informace má od Harryho k dispozici, a jaké informace má
naopak k dispozici Harry od ní, protože ve spoustě scén není přítomný buď
on, nebo ona.
Když se na konci dozvíte identitu vraha a zpětně si složíte jeho motivaci k tomu,
co dělal, tak spousta věcí vůbec nedává smysl. Proč posílal Harrymu anonymní dopisy?
Proč stavěl ty sněhuláky? Proč zabíjel ty ženy? Byl to opravdu on, kdo vraždil stejným
způsobem i před devíti lety? Proč některé ženy rozřezával na kusy a skládal
jejich těla do sofistikovaných tvarů (a u jiných to nedělal)? Na nic z toho
film objektivně neodpovídá, pokud tedy vysvětlením není to, že vrah je
psychopat, což má vysvětlovat vše. Ale nevysvětluje to nic. V řadě případů
to z chování vraha dokonce vypadá, jako by se vyloženě snažil docílit toho, aby
ho policie dopadla (což je zřejmě mylná domněnka).
Jinými slovy, Sněhulák je SCENÁRISTICKOU KATASTROFOU A EXTRÉMNĚ
NEPODAŘENOU ADAPTACÍ. Je tak zoufale rozpadlý, že ho nemá šanci zachránit
ani kamera, místy se docela hezky vyžívající v líbivých autentických norských lokacích
(ovšem postavy mluví anglicky), ani režie jinak poměrně schopného švédského
režiséra Tomase Alfredsona (Ať vejde ten
pravý, Jeden musí z kola ven),
který tentokrát režíruje mdle, nenápaditě a vyloženě podprůměrně a
nezvládá ani vést herce. Michael Fassbender hraje mátožně a jeho výkon
připomíná autíčko na setrvačník ve finále dojezdu a dokonce i všichni ostatní
herci nepředvádějí nic výrazného. Na mrazivý thriller, vystavěný na základě
populární a výborně hodnocené skandinávské předlohy, je Sněhulák navíc mimořádně nenapínavý a nevtahující.
Posledním hřebíčkem do rakve jsou trailery, obsahující až překvapivé
množství scén, které ve výsledném filmu vůbec nejsou. Například v celém filmu
není jediná exploze a ani jediný požár (a je toho mnohem víc). Zřejmě je to
důsledek nějakého výrazného krácení a přestříhávání na poslední chvíli, film má
přitom ale i tak dvě hodiny. Ale hlavně že v něm tvůrci nechali toho zhola
zbytečného deratizátora, co Harrymu likviduje v bytě plíseň, bez toho by se
to evidentně neobešlo.
Pěkná recenze, téměř se vším souhlasím. Navíc jednu z nejlepších scén, která byla v knize a je i v traileru, nakonec z filmu vystřihli. Velká škoda.
OdpovědětVymazatJinak tady je celkem pěkný, i když trochu ujetý, srovnání knihy a filmu: http://pazot.cz/filmovy-snehulak-se-s-knizni-predlohou-rovnat-nemuze-autori-zelbohu-zpackali-co-mohli/