Česká teenagerská komedie Bajkeři
je celovečerním kino-debutem doposud televizního režiséra Martina Koppa (Vyšehrad, Vinaři, Ohnivý kuře),
natočená podle původního scénáře Petra Kolečka, autora scénářů (a jejich
divadelních předloh) k filmům Zakázané
uvolnění či Padesátka. Příběh je
o třech náctiletých klucích, kteří se víceméně proti své vůli vydávají na
několikadenní výlet na kolech, přičemž s nimi shodou okolností sdílí cestu
čtveřice děvčat na sportovním soustředění. A jejich sexistický trenér.
Zdaleka nejlepší na celém filmu je ona trojice hochů, která je celkem dobře
napsaná a v rámci možností i slušně zahraná. Dva z nich (Adam Mišík a Jan Komínek) jsou nevlastní bratři, co znají svět jen z počítačových her
nebo sociálních sítí, takže se bez mobilu nikam nehnou a jsou zcela
nepoužitelní k praktickým věcem, jako je stavba stanu, sekání dříví nebo opravdová
komunikace se skutečnými dívkami. Třetí z nich (Vojtěch Machuta) je známý
jako homosexuální módní poradce na YouTube, natáčením videí na internet živí
sebe i své rodiče, ale nebaví ho to a homosexualitu navíc pouze předstírá.
Dohled nad nimi má přítelkyně otce jednoho z nich (Hana Vagnerová), po
níž slizce vyjíždí zmíněný trenér (Pavel Nečas), přičemž ti už jsou napsaní o
dost hůř (Nečasův machistický buran s fetišem na cyklistickou hantýrku je
takřka nesnesitelný). Ještě podstatně slaběji definovaná jsou ovšem ta čtyři mladá
děvčata, omezená na pouhé jednorozměrné sexuální trofeje s minimem osobnosti,
přičemž dvě z nich jsou dokonce vyloženě do počtu, neb do děje vůbec nijak
nezasahují.
Mezi dementně neohrabanými pokusy hlavních hrdinů o kontakt s opačným pohlavím
a opatrným objevováním toho, že existuje i svět mimo obrazovku počítače a displej
mobilu (chlapci ani netuší, co znamená slovo „táborák“), se občas prostřihne i
na postavy jejich rodičů (Suchánek, Hybnerová, Postránecký, Matonoha), degradovaných
nicméně do ostudných figurek podpantofláka, karikatury psycholožky, bodrého
bývalého sportovce a sexuálního úchyla. Suchánek a Postránecký to ještě alespoň
místy zachraňují svými komediálními kreacemi, Hybnerová a Matonoha se však
stali dokonalými oběťmi trapné křeče.
Každopádně co se týče příběhu a interakce mezi postavami, tak to je oboje
vyloženě strašné. Nemá cenu řešit nějakou zásadní logiku v chování postav a v jejich
motivacích, jestli během celého výletu jedli i něco jiného než buřty, nebo
odkud vzali stany, když se od začátku plánovali ubytovat v penzionu. Ale co úplně
rozdýchat nelze, je třeba to, že jedna z hrdinek považuje jednoho z chlapců
po celou dobu za podivínského úchyláka, avšak když se ukáže, že dotyčný umí
hrát na kytaru, tak to děvče najednou na všechno zapomene a začne ho balit. Nebo
když se na něj potom naštve za to, že jí lhal, ale okamžitě mu odpustí, jakmile
jí vyrobí z vlastního telefonu improvizovanou dlahu na pochroumané
zápěstí. Vážně se současní náctiletí chovají takhle debilně?
Zoufalá (ne)orientace hlavních hrdinů, odchovaných technikou a internetem,
v reálném světě, je komediálně až překvapivě nevytěžená – projevuje se výhradně
jen tím, že všichni neustále zírají do mobilů, panicky hledají signál a wi-fi
připojení a nemotorně zakopávají o stanové kolíky, případně si jeden z nich
občas představuje své okolí jako videohru. O úroveň níž (ano, ještě to jde) jsou
obhroublé pubertální vtípky zahrnující nejčastěji erekci nebo sexuální narážky.
Na sex však pochopitelně nedojde a vrcholem nahoty jsou tři půlsekundové
náznaky nahých prsou a podvodní záběry plavajících nahých ženských těl (taky na
pár sekund).
Na cyklistickém výletě se přitom dá zažít mnoho švandy, leč film využívá
jen zlomek z nabízených možností, nenápaditě a utahaně nechává své hrdiny
topit se ve vlastní bezradnosti a příběhově se vyvíjí vyloženě hloupě a dokonce
i špatně pracuje se žánrovými klišé. Místy celkem funguje hudební složka, tu
ale zas vyvažuje sem tam skutečně špatný střih, kvůli němuž řada scén a situací
vůbec nevypadá věrohodně (třeba ve scéně, v níž se postava Hany Vágnerové
odhodlá přejet přes skokánek).
Největší záhadou ovšem je, jak se tvůrcům Bajkerů, kteří třeba za žánrově příbuznými Snowboarďáky a Rafťáky
výrazně zaostávají (ale zas jsou o něco lepší než Panic je nanic), podařilo získat pro vznik filmu příspěvek Státního
fondu na podporu kinematografie. Na pár místech jsou sice Bajkeři celkem legrační, ale hledat těch pár míst v desítkách minut
jinak veskrze dost podprůměrné komedie dá docela práci.
Žádné komentáře:
Okomentovat