Především – film To je sice
adaptací slavného stejnojmenného románu Stephena Kinga, ale jde pouze o první
část ze dvou, která si z Kingovy předlohy bere zhruba jen polovinu děje. Ta
vypráví o skupině dospívajících dětí, které v malém americkém městečku Derry
zažijí sérii děsivých událostí souvisejících se záhadným a podezřele častým
mizením místních obyvatel a zejména dětí, a jsou pak nuceny táhnout za
jeden provaz v boji proti prastarému zlu, beroucímu na sebe podobu různých
strašidelných bytostí (nejčastěji klauna), a které je nějak propojeno
s historií města. Druhou polovinou románu, v níž se ty dospívající
děti po 27 letech vracejí už jako dávno dospělí lidé do Derry, aby onomu zlu
čelili podruhé a naposledy, se bude zaobírat až pokračování tohoto filmu, které
by se údajně mělo začít natáčet někdy příští rok na jaře.
Špatná zpráva tedy spočívá v tom, že na ono pokračování si počkáme
poměrně dlouho, v lepším případě dorazí do kin někdy v roce 2019.
Dobrá zpráva je nicméně ta, že To
víceméně obstojí i jako samostatný film, který po pokračování nutně nevolá, byť
je zjevné, že ledacos ještě nebylo úplně zakončeno či vysvětleno (a není toho
málo). Konec filmu každopádně není vůbec useknutý, příběh naopak přirozeně
graduje a spěje k uspokojivému závěrečnému vyvrcholení, takže divák
neznalý předlohy nebude odcházet s pocity, že by byl oproti jejím
fanouškům o něco zásadního ochuzen. Až na drobnosti, jako odkud se ten klaun
vzal nebo jaký význam má ta říkanka o pěstích tlačících na sloupy, což se snad
(doufám) bude v tom nadcházejícím filmu nějak řešit.
Jinak ona Kingova románová předloha má hodně přes tisíc stránek a je
neskutečně obsáhlá, do hloubky psychologická a v podstatě se vyjadřuje
k problematice dětství a dospívání, sexuálního prozření, uvědomování si
vlastního strachu a boji proti němu, překonávání zakořeněných traumat a
skrytému zlu v dějinách amerických maloměst. Mimo jiné. Dává si záležet
hlavně na postavách, vztazích mezi nimi a na jejich nitru, pocitech a myšlenkových
pochodech, přičemž hororové prvky jsou v ní obsažené kvůli práci se
strachem postav a k nastolování nějakého rytmu vyprávění a spolu s prakticky
béčkovým námětem (neznámé zlo zabíjí děti, děti se rozhodnou zlo najít a
zlikvidovat) tvoří kontrast s jejím vyspělým, mistrovsky vystavěným,
psychologicky neuvěřitelně propracovaným a mnohovrstevnatým zpracováním. Ve
filmu však kvůli pochopitelné snaze udělat z něj moderní horor hrají první
housle právě ty hororové motivy, které jsou tím pádem zvýrazněné na úkor
většiny ostatního.
V čem snímek vítězí na celé čáře je obsazení hlavních rolí a poetická atmosféra,
připomínající třeba filmy Stůj při mně,
Goonies nebo seriál Stranger Things. Všichni dětští herci
jsou nejen výrazní a osobití, ale zároveň velmi dobře hrají. Kamarádské vztahy mezi
nimi jsou zcela přirozené, stejně jako jejich pocit pospolitosti v chlapecké
partě, dynamika toho, když pak do té party přibyde i hezké děvče, jejich útěky
před staršími kluky, první letní lásky a dobrodružný život na maloměstě, v němž
se ztrácejí děti jejich věku. Sem tam zažijí něco traumatického, sem tam naopak
utrousí nějaký vtípek. A klaun (Bill Skarsgård) je místy vážně nechutný. To
všechno je vynikající.
Oproti předloze je děj přesunut z padesátých let na konec let
osmdesátých, takže motivy jako „slizký otec se přehnaně bojí, že se jeho dcera
bude před chlapci chovat promiskuitně“ nebo „černoch je šikanován čistě jen kvůli
barvě pleti“ působí o něco méně závažně, než by bylo záhodno. Dějově
pochopitelně došlo k řadě škrtů, změn a zestručnění, např. odpadly všechny
pasáže související nějak se sexem nebo sexualitou. Co působilo v knize byť
jen mírně kontroverzně, je ve filmu vynecháno. Finále je podstatně méně mýtické
a přízemnější, snímku chybí větší osudovost a epochálnost, ale třeba i obava z toho,
že by pro hrdiny mohlo být zabití To tak nedostižně nad jejich síly.
Z hlediska hororového je To
poměrně řemeslně solidním počinem, byť jeho těžiště spočívá hlavně v rutinních
lekačkách, což je trošku škoda. Na film, jehož předloha tak dokonale pracuje s různými
formami strachu a jejich postupným pozvolným rozvojem, je až podezřele málo
strašidelných scén vystavěno na jakékoli gradaci napětí. Postavy ve filmu
obvykle prožijí nějakou krátkou děsivou halucinaci, po níž téměř okamžitě
následuje lekačka, aniž by se napětí nějak nadále postupně budovalo, zvyšovalo
a nějak se s ním dál invenčně pracovalo. V tomhle ohledu jsou třeba
horory V zajetí démonů a V zajetí démonů 2 podstatně dál.
Skoro to vypadá, jako by režisér Andy Muschietti (celkem povedený horor Mama) neměl s budováním
strašidelných scén trpělivost a nejradši by na diváky hned bafal, místo toho
aby prodlužoval jejich vzrůstající pocit plíživé hrůzy a očekávané bafání raději
oddaloval (a také asi byl značně limitovaný stopáží, do níž musel všechny ty lekačky narvat). Poslední půlhodina filmu je v podstatě téměř nepřetržitou přehlídkou
různých hororových výjevů, v nichž nejenže se všechny ty lekačky nakonec poněkud
přejí, ale film hlavně kvůli tomu začne upadat vypravěčsky. Celá závěrečná pasáž
v kanálech pod městem tak působí hodně zkratkovitě a uspěchaně a rozpadá
se i návaznost scén a jednotlivých dějových linek.
Klaun (a různé jiné děsivé stvůry, jejichž podobu na sebe bere) se objevuje
a zas mizí skoro náhodně a až zbytečně moc si někdy dává načas a hloupě se drží
zpátky, takže hrdinové filmu ho pokaždé na poslední chvíli nějak zaženou nebo
před ním utečou, tudíž to skoro vypadá, jako by pro ně zas až tak velké nebezpečí
nepředstavoval. Místy působí strašidelněji a znepokojivěji vedlejší lidské
postavy, ať už jde o starší spolužáky nebo až fanaticky starostlivé rodiče
dětí. Výjimku tvoří dvě sekvence, které nad ostatními ční svou vynalézavostí a v nichž
je onen klaun skutečně mimořádně působivý. Atmosféře v mnoha případech pomáhá i
hutná hudba Benjamina Wallfische, leč některé písničky na soundtracku naopak
svou rozverností ubírají některým scénám na tíživosti. Třeba kamenová bitka s bandou
šikanujících hochů nebo umývání zakrvácené koupelny působí kvůli optimistickému
hudebnímu doprovodu jako veselé a pohodové činnosti, byť opak by měl být
pravdou.
Přesto je nutné konstatovat, že To
se rozhodně řadí k těm lepším adaptacím děl Stephena Kinga, byť jako horor
funguje spíš jen průměrně – dost ho totiž zachraňuje právě ona rovina s dospíváním
na americkém zapadákově, zdařile realizovaná hlavně díky práci s dětskými herci,
které se podařilo trefně obsadit s opravdu nebývalým úspěchem. Ale
velikosti, majestátnosti a nesmrtelnosti své knižní předlohy se bohužel nemá filmové
To šanci přiblížit, protože i na poli
dvou celovečerních snímků zkrátka doplácí na limitovanou délku, nutně vedoucí k sesekanému
ději a mělčí práci s postavami a jednotlivými motivy. Na to samé narazila
i televizní dvoudílná adaptace z roku 1990 (takže nová adaptace dorazila do
kin stylově po 27 letech, ha ha), která navíc doplatila na poměrně laciné
vzezření, úměrné televiznímu rozpočtu. Největší šanci na úspěch by tak To jistě mělo na poli výpravného seriálu
s alespoň deseti šedesátiminutovými epizodami.
Žádné komentáře:
Okomentovat