Čtyřicetiletá Alice (Reese Witherspoon) se před několika měsíci odstěhovala
z New Yorku od svého manžela (Michael Sheen) a nyní žije nový život v rodném
Los Angeles, kde sobě a svým dvěma dcerám zařídila přepychové bydlení v prostorném
domě a sama si rozjíždí kariéru jako interiérová stylistka. Na oslavě svých
narozenin se seznámí se třemi mladíky, snažícími se prorazit jako slibní
filmaři, a vlivem sledu různých okolností (je to poměrně složité) je u sebe
nechá na pár dnů bydlet. Sympatickou trojici si nicméně okamžitě oblíbí její
matka i obě její dcery a nakonec i Alice samotná, takže se jejich pobyt
přirozeně prodlouží. S jedním z nich se Alice dokonce vyspí a udělá z něj
svého milence. No a pak se na prahu dveří objeví její manžel, který ji nikdy
nepřestal milovat, a rád by všechno urovnal.
Zdroj fotek: bontonfilm.cz |
To, co jste si právě přečetli, však není nějaká svižná rozehrávka v úvodu
filmu, zakládající podhoubí pro očekávatelný kolotoč vtipných situací – onen příchod
Alicina manžela totiž proběhne až po hodině filmu. Ani ve zbývajících pětatřiceti
minutách ale k mnoha komediálním situacím bohužel nedojde, a pokud ano,
tak zůstanou nerozehrané a zoufale nevyužité.
Na plakátu snímku Který je ten pravý?
je sice uvedeno, že jde o film od autorky romantických komedií Prázdniny, Po čem ženy touží a Nějak se
to komplikuje, nicméně jejich režisérka a scenáristka Nancy Meyers se
na filmu Který je ten pravý? podílela
pouze coby producentka. Ve skutečnosti jde o režijní a scenáristický debut její
dcery Hallie Meyers-Shyer, herečky, která doposud hrála v několika filmech
jen okrajové role (a většinou ji do nich obsazovala její maminka).
Výsledek je ten, že se Haillie rozhodla zkusit si napsat a natočit něco
stylově trochu podobného, co píše a točí její máma, ale zatímco ta dokáže velmi
dobře skloubit humorné i dramatické aspekty mezilidských vztahů a dát tak
vzniknout velmi příjemným, oddychovým, a přitom i inteligentním a vtipným filmům
(viz třeba i dva roky starý Stážista),
tak její dceři to jde o poznání hůř. Její film tak neuspokojí ani jako úsměvné drama
o ženě rozervané mezi vícero muži, která se snaží nějak vypořádat s novými
aspekty svého života, ani jako romantická komedie, protože na to je v něm až
příliš málo romantiky a skoro žádný humor.
Brát snímek Který je ten pravý?
jakkoli vážně jako realistické dramatické dílo o ženě středního věku, nucené
dělat zásadní životní rozhodnutí, moc dobře nelze, protože je psychologicky
velmi zjednodušený, komediálně stylizovaný a přelitý silnou vrstvou
hollywoodských klišé. Na komedii zas bohužel není téměř vůbec vtipný –
neobsahuje jedinou citovatelnou hlášku nebo jedinou citovatelnou dostatečně vtipnou
scénku. V průběhu jeho sledování jsem se ani jednou nejenže nezasmál, ale
ani nepousmál.
Na hercích přitom není moc vidět, že by měli prostor ke slovní improvizaci,
lze tudíž předpokládat, že už scénář filmu byl od začátku málo legrační, chudý
na vtipy a vyloženě slabý co se týče budování potenciálně komediálně třeskutých
interakcí mezi postavami, třeba když se manžel hlavní hrdinky ocitne u jednoho
stolu s jejím novým, o dvacet let mladším nápadníkem. Režie je sice poněkud
neosobitá a nenápaditá (je vidět, že režisérka je začátečnice), leč řemeslně jde
o veskrze průměrně odvedenou rutinu, která by na realizaci lepšího scénáře klidně
stačila. Jenže kde nic není…
Šanci to celé zachránit nemají ani herci, na kterých je vidět, že se sice
snaží, ale ani oni si zřejmě nebyli jisti, jestli jejich postavy směřují více
do dramatu nebo do komedie. Oscarová Reese Witherspoon je sice pořád výrazná a
charismatická, leč svůj komediální výkon nemá na čem stavět. Michael Sheen zas
doplácí na to, že jeho postava nevyznívá úplně sympaticky, což se týká i
většiny herců v rolích těch třech mladíků. Těm je dokonce věnována i jejich
vlastní vedlejší příběhová linie, v níž se snaží získat peníze pro svůj první
celovečerní film – s hlavní zápletkou to sice nijak nesouvisí, ale
rozhovory hrdinů s různými producenty lze aspoň brát jako mírnou satiru na
hollywoodský filmový průmysl.
Na romantických komediích nebo na dramatech o poněkud nerozhodných bohatých
ženách středního věku a jejich vztahových krizích přitom nelze vidět nic
špatného, pokud jsou tyto dostatečně kvalitní. Film Který je ten pravý? však není dost kvalitní v rámci ani
jednoho z těchto žánrů a selhává i v jejich kombinování. Není sice
vyloženě urážlivý nebo nepříjemný, ale je mdlý, plochý a na hony čpící nevytěženým
potenciálem. Ledacos lze přitom omluvit nedostatkem zkušeností debutující
režisérky/scenáristky, to ale diváka platícího 180 korun za lístek do kina
nemusí zajímat. Ideálními cílovými divačkami jsou ženy nad třicet let, které se
snadno dojímají a k pobavení jim stačí opravdu málo, jinak ale lze snímek doporučit
jen jako audiovizuální kulisu k žehlení.
Žádné komentáře:
Okomentovat