Režisér Steven Soderbergh (Erin
Brockovich, Bez kalhot) se před
časem zařekl nadále točit celovečerní filmy pro kina a odešel pracovat do
televizního prostředí, kde se věnoval režii seriálu Knick: Doktoři bez hranic. Nyní se však vrací do kin s kriminální
komedií Loganovi parťáci, která svým
názvem i námětem nápadně připomíná jeho trilogii Dannyho parťáků.
Opět jde totiž o příšerně komplikovanou loupež obrovského množství peněz.
Tentokrát si ji naplánuje dělník a řidič bagru Jimmy Logan (Channing Tatum),
poté co ho neférově vyhodí z práce, a vezme si na pomoc svého jednorukého
bratra (Adam Driver), svoji sestru (Riley Keough), experta na výbušniny Joe
Banga (Daniel Craig) a jeho dva dementní bratry. Joe Bang navíc zrovna sedí ve
vězení, takže je potřeba ho odtamtud tajně vysvobodit, provézt s ním loupež
a následně ho do vězení vrátit, aby si nikdo z ostrahy tohoto manévru
nevšiml.
Velký rozdíl oproti Dannyho parťákům
tkví v tom, že Loganovi parťáci
nejsou žádní styloví elegáni v padnoucích oblecích, s dostatkem finančních
prostředků a profesionální drahou technikou, leč obyčejní chlapíci z amerického
zapadákova, kteří jsou sice o něco chytřejší, než by podle jejich vidláckého
vzhledu mohl někdo usuzovat, nicméně ke Clooneyho vymydlené a naleštěné bandě mají
přeci jen dost daleko. Pro Soderbergha jde zjevně o jakési sebevyjádření toho,
že se rozhodl opustit od postav obalených pozlátkem a místo toho udělal ve svém
dalším lupičském filmu hrdiny z řadových Američanů z nižší střední vrstvy.
Vyjma tohohle se ale nic moc hlubokého říkat nesnaží a jde mu jen o diváckou
zábavu.
Další rozdíl je ten, že divák o tom loupežném plánu neví předem skoro nic. Namísto
toho, aby byl od začátku seznámen se všemi jeho detaily a následně mohl tajit
dech nad tím, jestli se hrdinům filmu podaří splnit všechny ty téměř nadlidské
a absurdní cíle, které si stanovili, tak mu začnou všechny souvislosti a
jednotlivé aspekty celé akce docházet až v průběhu jejího vykonávání.
Často mu tak nemusí docvaknout, proč v některých scénách hrdinové dělají
to, co dělají, nebo proč je nucen sledovat dialog nějakých dvou vedlejších
postav, který na první pohled se zbytkem děje nesouvisí. Takováto nezvyklá
vypravěčská strategie se jeví kontraproduktivně, protože ve výsledku ubírá filmu
na napětí a nic nepřidává na humoru, přesto je napínavých i zábavných scén ve
snímku dostatek a přidaná hodnota spočívá v tom, že všechny ty předem neznámé a
možná i trochu matoucí indicie do sebe nakonec moc hezky zapadnou. Ale občas
taky nezapadnou.
Když je expert na výbušniny složitě osvobozován z vězení a pak vyhodí
sejf do vzduchu pomocí primitivní výbušniny, kterou by dokázal smíchat úplně
každý, a tudíž bylo zcela zbytečné ho z toho vězení osvobozovat, tak to
lze ještě brát jako jistou formu absurdního humoru. Ale když je jedna z postav
označovaná za experta přes počítače a následně v celém filmu neudělá vůbec
nic souvisejícího s počítačem, tak je to trošku zvláštní. Stejně tak je
zvláštní, že by v tak sofistikovaném a vychytralém plánu hrdinové
riskovali, že se hned několik nevědomky zainteresovaných postav zachová přesně
tak, jak předpokládají, že se zachovají, nebo že si někdo několik hodin nevšimne,
že mu zmizelo z parkoviště auto.
Ono to zní jako rýpání se v drobnostech, které by v letně oddechovém
zábavném filmu neměly hrát roli, a člověk by se jimi neměl zabývat. Leč Loganovi parťáci se snaží tvářit jako
CHYTRÁ oddechová zábava a jsou tak i napsaní a natočení – je potřeba u nich
přemýšlet nad souvislostmi a dávat pozor na úplně všechno, co se řekne. Smysl
některých scén vám dojde, jen když si budete dávat pozor, jak se jmenuje nějaký
opravář v autoservisu, nebo čím si solí Joe Bang vajíčka. Takový film by
si neměl dovolovat logické lapsy.
Mnohé aspekty příběhu (od debutující scenáristky) jsou přitom skvěle
promyšlené, loupež samotná je poměrně spletitá, nicméně napsaná inteligentně, a
film obstojí i v závěru, kdy se snaží dovysvětlit různé podrazy na druhou
a ne zcela evidentní nejasnosti. Práce s postavami je půl napůl – oba bratři,
nad nimiž se vznáší rodinné smolné prokletí, jsou napsaní výtečně, takže
jednoruký zasmušilý barman Adama Drivera i rozvedený a svou dceru nade vše
milující kulhající táta v montérkách v podání Channinga Tatuma jsou od první scény
sympatičtí, a to i díky hereckému výkonu obou pánů. Drsně vyhlížející
ranař Daniela Craiga (s blonďatým sestřihem) a jiné vedlejší postavy jsou už
mnohem více ploché, např. jeho dva bratři jsou dokonce na hranici primitivní
karikatury.
Jako zlodějská komedie, která rozhodně neklade na diváky žádné
intelektuální nároky, ale přesto od nich vyžaduje všímavost a soustředěnost,
fungují Loganovi parťáci skutečně
dobře. A byť se u nich dá diskutovat, které díly Dannyho
parťáků byly o něco lepší nebo naopak horší, tak jde o něco víceméně srovnatelného a hlavně se i tady dá velmi slušně a mnohokrát zasmát
nahlas.
Žádné komentáře:
Okomentovat