Hurvínek a kouzelné muzeum je český 3D animovaný rodinný film, který vznikal
celkem přes osm let a pracovali na něm filmoví tvůrci a animátoři z České
republiky, Německa, Belgie, Dánska a Ruska. Zároveň snímek vznikal ve
spolupráci s Divadlem Spejbla a Hurvínka, takže známé loutkové postavičky ve
filmu skutečně dabují stejní lidé, kteří jim propůjčili hlasy i na divadle (nedávno
zesnulá Helena Štáchová, jíž je film v úvodu věnován, postavy Máničky
a paní Kateřiny ještě nadabovat naštěstí stihla). Jinak o Hurvínkovi kromě
divadelních her existuje i mnoho audio příběhů a televizních večerníčků a
jde skutečně o český fenomén, takže jej snad není třeba představovat.
Velice příjemným překvapením je technické zpracování filmu a zejména pak
animace, která se směle může srovnávat se současnými evropskými 3D animovanými
filmy a i s některými lacinějšími americkými, což je úspěch skutečně nade
všechna očekávání. Občas se sice nějaká postava sem tam pohne trochu moc
kostrbatě a trhaně, některé pohyby virtuální kamery nejsou úplně plynulé a
v některých případech vůbec nefunguje mechanika či fyzikální chování
objektů, takže když se třeba hrdinové nacházejí v domě padajícím
z velké výšky volným pádem a ocitají se v tu chvíli v beztížném
prostoru, tak celá ta sekvence nevypadá ani trochu realisticky, ale to jsou
v podstatě jen drobnosti a celkovým dojmem z technických aspektů
animace je velká spokojenost.
Zejména v porovnání s esteticky odpornými a nevzhlednými Kozími příběhy disponuje Hurvínek a kouzelné muzeum zcela
bezproblémovými texturami, perspektivou, stíny, přirozeně vypadajícími 3D
modely, příjemně vytvořeným prostředím a i stylizované ztvárnění postav dopadlo
výtečně (Hurvínek a spol. ve filmu představují normální lidi, nikoli loutky).
Na film se díky tomu rozhodně dívá moc hezky, takže animátorům a výtvarníkům
v každém případě patří velká gratulace a chvála. Velice povedená je i
rozverná hudba Jiřího Škorpíka.
Jiná věc ovšem je, o čem vypráví děj filmu. Námět je přitom ještě zcela
v pořádku – Hurvínek zmešká školní výlet, protože mu ujede autobus, a Mánička,
která je kamarádka a nechce v tom Hurvínka nechat samotného, si ho nechá
ujet taky. Společně se pak vydávají do muzea loutek, kde pan Spejbl pracuje
jako noční hlídač. Muzeum se má na příkaz zlého starosty zbourat, ale
demoličním dělníkům se na poslední chvíli porouchá bagr a v zemi vznikne
propadlina. Hurvínek s Máničkou do ní spadnou a ocitnou se v prostoru
pod muzeem, kde objeví magický disk. Hurvínek si s ním začne hrát, načež
v muzeu obživnou loutky a prohlásí Hurvínka za svého mistra. Pak je ale
nedopatřením probuzen i bývalý mistr, který je šílený a zmutovaný, zmocní
se disku a plánuje udělat jedno velké loutkové divadlo z celého města a všech jeho
obyvatel. K tomu se do toho ještě připlete Spejbl a na Hurvínkovi zůstává,
aby celou situaci zachránil.
Problém je v tom, že tento příběh je ve filmu realizován naprosto
nahodile, těkavě a bez nějakých zjevných pravidel, jimiž by se řídily jak
postavy filmu, tak magické prostředky a rekvizity, jež jsou jimi používány:
- Onen magický disk se chová značně nekonzistentně, takže někdy se jím oživují loutky, jindy se díky němu naopak stane loutka z toho, kdo jej používá. V jiných případech se jím dají měnit jiní lidé na loutky (nebo na zvířata, předměty, či jídlo), a když se disk vloží do jistého magického portálu, tak díky tomu někdy odletí celé muzeum do oblak a někdy zas ne. A v jednu chvíli na něm svítí velké číslo 3, ale není vysvětleno proč.
- V jedné scéně Hurvínek s Máničkou proletí na zádech loutkového draka skrz divadelní zákulisí do jakéhosi prostorného fantazijního světa, celého vytvořeného z loutek (je to zjevně něco jako průchod do Narnie skrz kouzelnou skříň). Během asi patnácti vteřin si to tam proletí a pak se vrátí zpátky a dále už to nijak nekomentují a ten svět se ve zbytku filmu už nijak neřeší a je zapomenut.
- Mánička a paní Kateřina jsou pro děj v podstatě zcela zbytečné, protože za celý film neudělají ani neřeknou nic zásadního, čím by příběh obohatily. Mánička se celou dobu akorát s vykulenýma očima podivuje tomu, co se kolem ní děje, a paní Kateřina nabízí ve dvou scénách Spejblovi sušenky.
- Hlavní záporák má velmi nejasné nadpřirozené schopnosti, kdy v honbě za magickým diskem si v některých případech k sobě Hurvínka i s diskem přitáhne pomocí nějaké kouzelné síly, ale v jiných okamžicích ho to nenapadne zopakovat a místo toho po něm nešikovně vrhá zelené blesky.
- Naprostá většina děje se odehrává poté, co Hurvínek strávil celou předešlou noc hraním počítačové hry až do rána a Spejbl dělal až do rána nočního hlídače, ale ani jeden z nich není vůbec unavený.
- Zlý starosta je zlý proto, že vypadá jako upír a neustále se zlověstně směje. V průběhu filmu za své padoušství není nijak potrestán.
- Obživlé loutky vysvětlí, že aby se Hurvínek
stal loutkářským mistrem a dostal se do síně slávy mistrů, tak se o to
musí zasloužit. Následně se ale Hurvínek stane mistrem a dostane se
do síně slávy, aniž by čehokoli dosáhl, nebo kvůli tomu musel vynakládat
nějakou větší námahu.
Tento výčet je přitom v podstatě jen špičkou ledovce. Dalo by se říct,
že naprostá většina filmu sestává výhradně jen z různých dramaturgických a
vypravěčských chyb, což se ostatně týkalo i obou Kozích příběhů nebo třeba celovečerního Čtyřlístku ve službách krále, jejichž příběhy také nedávaly skoro
vůbec smysl a trpěly podobnými neduhy (a to se tu přitom bavíme o třech různých
skupinách filmařů, to vážně v Čechách nemůže vzniknout animovaný film pro
děti, který by nebyl jen snůškou nahodilých a nesmyslných barevných taškařic?).
V případě Hurvínka a kouzelného
muzea je to chaotické šílenství, které se na plátně odehrává, ještě
prokládáno tím, že různé postavy každou chvíli opakují jednu a tou samou
informaci několikrát, jako by nestačilo říct ji jednou. Oproti Kozím příběhům je nicméně Hurvínek koncepčně přeci jen o něco
soudržnější a oproti Čtyřlístku zas naštěstí není prolezlý otravným product
placementem.
Za těmi nejzásadnějšími nedostatky oněch výše zmíněných animovaných filmů
je patrně to, že je natáčeli tvůrci, kteří sice byli do projektu ohromně
zapálení, pracovali na něm s radostí a měli s ním velké ambice,
leč činili tak s žalostným nedostatkem režijního a scenáristického talentu.
To se týká i Hurvínka a kouzelného muzea,
jehož hlavním režisérem a hybatelem celého projektu je Martin Kotík, poměrně hodně
schopný producent, nicméně dost špatný režisér a scenárista. Scénář mimochodem
napsal jeho „dvorní“ scenárista Petr Nepovím. Tihle dva pánové stojí za komediemi
Pánská jízda (2004), Všechno nejlepší! (2006) a Vy nám taky, šéfe! (2008), které se ve
své době s přehledem řadily k tomu nejhoršímu, co v tehdejších
letech v rámci české kinematografie vzniklo. A všechny tyto tři komedie
byly recenzenty i diváky napadány za to, jak špatně byly natočené, jak
špatně byly napsané a jak málo byly vtipné.
Ta třetí výtka je mimochodem také charakteristická i pro Hurvínka a kouzelné muzeum – jak málo je
vtipný, přestože jeho hrdinové dříve prosluli svým nezaměnitelným slovním
humorem a zejména pak různými hravými slovními hříčkami. Po těch však
nezůstala ve filmu ani stopa a veškerý humor je omezen pouze na pár
primitivních fyzických gagů (Spejbl vrazí do police a vypadne mu na hlavu její
obsah, nebo se s lopatou brání před neznámým nepřítelem a omylem u
toho rozbije vitrínu), pak na pár absurdních bizarností (dvě stařenky, které prosedí
celý film na lavičce před muzeem a programově ignorují veškeré dění kolem sebe)
a dále na různé juchání, hekání a supění křepčících postav.
Jako fanouškovi Hurvínka, který na něm vyrůstal a dodnes zná některé jeho
audio příběhy nazpaměť, mi je dost líto, že filmový Hurvínek nedopadl lépe. A to se mi třeba i dnes líbí ty
hurvínkovské večerníčky, které jsou hravé zas trochu jiným způsobem, ale přesto
jsou ohromně zábavné a fungují parádně. Film Hurvínek a kouzelné muzeum měl nakročeno k zas trochu jiné
stylizaci a jinému druhu zábavy, nicméně pohořel na naprosté absenci příběhové
a vypravěčské soudržnosti. Takhle mohu být rád aspoň za to, že je opravdu
nadstandardně kvalitně zvládnutý po technické stránce, protože nebýt toho, byla
by to ještě podstatně větší bída.
P.S. Struktura děje nápadně připomíná strukturu videoher, leč oproti jiným
filmům připomínajícím videohry je nám tento fakt tvůrci až nápadně předkládán a
každou chvíli připomínán. Skoro jako kdyby se pokoušeli podsunout nám nějakou
interpretaci, třeba že většina filmu je jen Hurvínkovým tripovitým snem o tom,
jak jeho oblíbenou počítačovou hru, kterou mu Spejbl ze začátku neschvaluje,
nakonec začnou hrát spolu a dohrají ji až do konce. Nebo tak něco. Vzhledem
k tomu, že Hurvínek skutečně na začátku filmu hraje počítačovou hru a
Spejbl mu za její hraní skutečně vynadá, by se to i dalo akceptovat. Ale to
jsem si možná jen vysnil něco, co v tom filmu takhle ani nebylo zamýšleno.
Chtěla jsem na Hurvínka zajít do kina, ale po shlédnutí traileru jsem si to velmi rychle rozmyslela. Byla jsem velmi zklamaná. Měla jsem o Hurvínkovi odlišnou predstavu. Nyní čekám na film To. Tak snad mi zlepší náladu ��
OdpovědětVymazatNaprosto výstižná recenze. Viděl jsem včera na DVD. Jak jsem z bonusů pochopil, animace se dělaly v Rusku (studio KinoAtis), obrazová postprodukce v Belgii (na zcela nekompatibilním sw s KA) a když byla produkce filmu už bezradná, kdo to vše propojí a vyrenderuje (přičemž již utratili fůru peněz), tak jim až belgičané museli poradit, že v Praze dvě zastávky metra o nich existuje nějaké studio Progressive FX, které to nakonec otexturovalo, vytrejsovalo, nabarvilo a udělalo z těch polotovarů film. To svědčí o tom, že produkční příprava byla stejně chaotická, jako režie a scénář. Po osmi letech chaosu je zázrak, že vzniklo aspoň toto.
OdpovědětVymazatPo druhém shlédnutí se mi film líbil mnohem více a uvědomil jsem si, co je problémem tohoto filmu. Je to příliš krátká stopáž, ze které plyne zběsilé tempo. Pixar by film s tímto dějem natáhl na 120min. Což by umožnilo divákovi, než začne další scéna, pochopit a vstřebat tu předchozí. Film má poměrně košatý scénář a celé je to včetně rychlých dialogů na diváka stříleno jak z kulometu. To má za následek permanentní nervozitu diváka při prvním shlédnutí.
OdpovědětVymazatObávám se, že při 120 minutách by to bylo k nepřežití. Možná méně chaotické, ale pohromadě by to pořád nedrželo.
VymazatSice až po pěti letech - Snímek hodnotím na 50% ale to i tuhle recenzi! Působí, jako by recenzent film viděl s rychloposuvem tam a zpět, takže jeho lehké nahozeni děje vůbec nesedí. Nic to nemění ha tom, že film je nevtipný a nezabavný. Studiu Progressive FX naopak poklona.
OdpovědětVymazatFilm jsem viděl v kině. Opravdu by mě zajímalo, ve kterých bodech můj popis děje nesedí. Ocenil bych, kdybyste mohl uvést nějaké příklady.
Vymazat