Film Valerian a město tisíce planet,
adaptace francouzského sci-fi komiksu vycházejícího v letech 1967-2000, je
velkým návratem režiséra Luca Bessona do světa velkofilmu. Tohle totiž není nějaký
film, který by Besson natočil v další ze svých slabších chvilek, kterých
nastalo od jeho Pátého elementu
kriticky mnoho. A už vůbec to nemá nic společného s těmi béčkovými
slátaninami, které produkoval nebo k nim psal scénář (kromě 96 hodin). Tohle je jeho návrat na
výsluní v podobě projektu, na jehož natočení čekal přes dvacet let, údajně
kvůli tomu, že digitální triky doposud nebyly na takové úrovni, aby dokázaly
věrohodně ztvárnit jeho megalomanskou představu o vizuální podobě snímku.
Hlavními hrdiny filmu jsou speciální vládní agenti Valerian a Laureline
(Dane DeHaan a Cara Delevingne), kteří mají někdy po roce 2500 udržovat pořádek
v lidských vesmírných teritoriích. Titulní město tisíce planet je původně
lidmi vytvořená orbitální stanice, v níž ve vesmíru v sedmdesátých letech
dvacátého století docházelo k přátelským stykům mezinárodních astronautů.
V průběhu desetiletí a staletí se však ke stanici začaly připojovat
i mimozemské lodě, lidstvo se tak střetávalo s novými a novými
bytostmi ze všech koutů vesmíru, až nakonec musela celá stanice opustit z bezpečnostních
důvodů zemskou atmosféru. Po dalších 400 letech na ní žijí miliony organismů stovek
nejrůznějších mimozemských ras.
Trochu to připomíná lázně z Mijazakiho Cesty
do fantazie, do nichž se chodil rekreovat milion bohů. I město tisíce
planet je neutuchajícím zdrojem fantazie, protože každý jednotlivý mimozemšťan je
jedinečný a okouzlující ve své bizarnosti a pokaždé pozoruhodný něčím zcela
jiným, než ti předchozí. Celý film je tak nekonečným panoptikem všelijakých
vesmírných oblud od humanoidních sépií, jejichž biologie je založená na
perlách, až po mluvící ptakopysky, co si nechávají platit za cenné informace. A
Luc Besson se jich snaží na poli dvou a čtvrt hodiny představit divákům co
nejvíc, ale zároveň ještě chce vyprávět nějaký ucelený příběh, jehož hlavním
nosným sloupem má být rýsující se vztah mezi Valerianem a Laureline. Daří
se mu to, ale ne bez občasného zaškobrtnutí.
K tomu je třeba ještě zmínit, že onen původní komiks dost podstatně
inspiroval George Lucase při natáčení Star
Wars. Ale protože ho u nás v podstatě nikdo nezná, tak bude kdekomu
připadat, že spousta věcí ve Valerianovi
je okatě vykradená ze Star Wars, leč
paradoxně je to právě naopak.
Nemá tudíž smysl vyčítat filmu neoriginálnost, neb jsou to právě Star Wars, které od Valeriana kopírovaly. Do očí bijící vizuální podobnosti s Hvězdnými válkami každopádně ve velké
míře splývají i s bezpočtem dalších inspiračních (nebo inspirovaných)
zdrojů, včetně Bessonova Pátého elementu,
Cameronova Avatara nebo barevně
okázalé estetiky amerických osmdesátých let. Digitální triky jsou vynikající a je
jich hrozná spousta. Dost pravděpodobně je úplně každý záběr ve filmu trikový a
hromada jich je zřejmě digitální kompletně. Těch 180 milionů dolarů, které
dělají z Valeriana a města tisíce
planet nejdražší evropskou filmovou produkci v historii, je na
výsledku rozhodně vidět (byť 50 milionů z toho bylo z amerických zdrojů).
Kromě toho jde o film v podstatě až bláznivý a místy až
surrealistický, což se hodí, protože se v něm může stát prakticky cokoli.
Díky tomu je i víceméně nepředvídatelný, což činí leckteré jeho pasáže natolik ohromujícími,
že vyvolávají zábavné pocity, v nichž se mísí nefalšovaná bizarnost, tichý úžas
a pobavený lehký smích ze všech těch neskutečně nápaditých elementů
přetékajících bujarou fantazií, které jsou však ve své ujetosti a nahodilosti v některých
případech i nehorázně legrační. Třeba když se hlavní hrdinka ve snaze někoho
najít musí vydat v malé ponorce, řízené ožralým kapitánem s robotickým
okem, na lov medúz, žijících u dýchacích otvorů obřích keporkaků, načež je
jedním takovým keporkakem pronásledována, a pak si musí tu medúzu nasadit na
hlavu, aby do ní mohla vstoupit její vševědoucnost, ale ne na déle než 60
sekund, protože by se ta medúza začala živit jejími vzpomínkami… A podobně. Je to trochu na hranici nějakého zábavného LSD snu.
Příběh samotný je na filmu vlastně tím nejméně zajímavým (Besson je i
autorem scénáře), hlavně proto, že podstatnou část filmu prakticky stojí na
místě. Hrdinové jsou představeni během jedné z jejich misí (celá úvodní
pasáž na tržišti s milionem obchodů, v němž se zákaznici pohybují
pomocí brýlí s virtuální realitou, je naprosto skvělá), načež dojde k hlavní
zápletce, a sice záchraně lidského velitele (Cliwe Owen), uneseného neznámo kam
neznámou mimozemskou rasou, a následnému odhalení nějaké vojenské operace,
která odhalena být neměla. Následující více než hodina filmu je nicméně příběhově
věnována tomu, že Laureline nejprve zachraňuje ze šlamastyky Valeriana a pak na
oplátku on ji, přičemž podstatné informace o uneseném veliteli se dozvídáme pouze
z občasných prostřihů na vedlejší postavu jiného plukovníka.
Kromě toho Luc Besson nemá problém děj, už tak dost zaseklý na mrtvém bodě,
sem tam ještě víc zpomalit v zájmu kochání se vizuálním pozlátkem,
fantazijními exhibicemi nebo neskutečnou bizarností celého tohoto fikčního
světa. Třeba nesmyslnou sekvencí z pánského salonu, v níž zpěvačka Rihanna
coby podobu měnící amorfní mimozemšťanka nezpívá, nýbrž tančí u tyče v různých
svádivých kostýmcích, a Ethan Hawke jí u toho hraje na piano.
Stěžejní romantická linie mezi oběma hlavními hrdiny moc nefunguje, hlavně
proto, že postrádá emoce a city. Valerianova postava je napsaná jako
systematicky uvažující voják a sukničkář, který však pravé lásce nerozumí,
takže její význam musí nejprve pochopit. Laureline by měla být z nich dvou
ta více emotivní a pocitově otevřenější, nicméně jakýkoli náznak ženského
elementu se ztrácí pod neprůstupným a konzistentně odměřeným výrazem Cary
Delevingne, která je v první řadě modelka a jako herečka nestojí za moc,
ale režiséři ji obsazují, protože má neochvějné charisma a vypadá prostě totálně
přísně (v obou významech toho slova).
Všechny nedostatky v ději, ve vyprávění i v práci s postavami
a hereckými výkony jejich představitelů nicméně zdařile zaplácává vizuální
stránka filmu a jeho nápaditost, které převálcují úplně všechno. Luc Besson
kromě toho udržuje celkem dynamické tempo, i když se příběh třeba zrovna moc
nehýbe, důmyslně vymyšlené a fantasticky provedené akční scény zvládá jedna
báseň a vůbec to vypadá, jako by si natáčení filmu euforicky užíval jako malý kluk.
A tenhle pocit se mu daří přenést i na diváky. Valerian a město tisíce planet trpí zevnitř mnoha neduhy, ale na
povrchu nabízí spoustu zábavných záplat, jimiž se vykupuje. A navíc ta upřímná radost
z toho, že si Besson mohl splnit svůj sen, a která tryská z plátna od
začátku do konce, je k nezaplacení.
Žádné komentáře:
Okomentovat