Svět podle Daliborka je český dokument režiséra Víta Klusáka (Český sen, Dobrý řidič Smetana), jehož předmětem zájmu je zhruba pětatřicátník
Daliborek, který žije u své maminky v Prostějově, pracuje ve fabrice jako
lakýrník a věnuje se řadě koníčků. A je to dokument, který budí velkou
kontroverzi a nejrůznější divácké reakce a zároveň vybízí k bohatým
diskuzím.
Ono jde totiž o to, že Dalibor je neonacista. Obdivuje Adolfa Hitlera a
jeho politiku, ztotožňuje se s nacistickými názory na svět, je vlastenec,
nemá rád lidi odlišných ras, barvy pleti a náboženského vyznání, a jak to
vypadá u něj v pokoji, to si asi umíte představit. Zároveň je však Dalibor
člověkem citlivým a tvořivým – miluje přírodu, se svou přítelkyní chodí na
pikniky, ani mouše by neublížil a také natáčí poetická videa na YouTube,
v nichž třeba skotačí na louce nebo básní na hřbitově, kde něžně hladí
náhrobky. Součástí jeho tvorby jsou ovšem i videa, v nichž například mlátí
baseballovou pálkou cikány (a cikány hrají jeho maminka s přítelem, kteří
mají obličeje pomazané čokoládou), případně v nich vyřvává nějaké
nenávistné texty.
Svět podle Daliborka není dokument, který by skrze postavu Dalibora
komentoval neonacistickou komunitu obecně, na to je totiž Dalibor až příliš
unikátní. Dost pravděpodobně se s ním a s jeho názory neztotožní ani
neonacisté, ani kdokoli jiný, a spíš bude před diváky za pošuka, jemuž se budou
moci smát. Daliborovi a jeho činům je totiž snadné se smát, přičemž někdo se
možná bude smát i povýšeně, pro někoho to bude přirozená reakce na to, jaké
bizarnosti na plátně uvidí, ale v každém případě v tom smíchu bude i
nemálo soucitu a snad i lítosti.
Není totiž možné ukázat si na Dalibora prstem a označit jej za náckovskou
xenofobní svini, která by zasloužila zkopat, a které se člověk smát musí, aby
tím dokázal, že ho nehodlá brát vážně. Právě naopak – Dalibora je potřeba brát
vážně, neb kromě jeho nenávistných a rasistických hesel a ujeté
video-produkce snímek odhaluje i mnoho informací z jeho soukromí, přičemž
prostřednictvím jeho upřímných a až překvapivě uvědomělých výpovědí postupně
odkrývá to, o čem vypráví ve velké míře doopravdy. O zamindrákovaných a
vnitřně nešťastných lidech, kteří nejsou spokojeni se svým životem, se svou
prací a se svým zázemím, cítí se osaměle, ale zoufale chtějí někam patřit, a
tak se nebrání uchýlit i ke skupinkám zastávajícím názory poněkud extrémnější. Názory,
které obvykle získaly z "alternativních" online médií a od
jiných, podobně smýšlejících jedinců, existenčně závislých na televizi a
sociálních sítích jako na jediné dostupné formě zábavy. A takových lidí je
v české a slovenské společnosti patrně hodně, akorát zrovna Dalibor má tu
smůlu, že mezi nimi možná vyčuhuje až příliš.
Na druhou stranu by možná „tradičnější“ zástupce neonacistické skupiny
postrádal onu svébytnost, díky níž je Svět
podle Daliborka tak výjimečný. Sledovat Dalibora a jeho realitu je nejen
výjimečným náhledem do jistého výseku společnosti, ale zároveň je to místy
nehorázná sranda. Co scéna, to perla, ale také mrazení v zádech. Přitom
všechno, co Dalibor říká nebo dělá, má nějaký společensko-sociálně-psychologický
důvod. Pozoruhodné je např. i to, jak často Dalibor mluví o násilí, ale
sám ho nepraktikuje, maximálně ho hraje na kameru. Na demonstrace také nechodí,
protože odmítá vytáhnout paty z Prostějova. Podobný případ je i přítel
jeho matky, u nějž není poznat, jestli je o svých extrémistických názorech skutečně
přesvědčený, nebo je jen po někom papouškuje, aby se Daliborovi zalíbil –
častokrát si totiž protiřečí, nebo rovnou bere svá slova zpět a vyvrací je. Spíš
jde tedy o takové neonacisty-pacifisty a pecivály, mnohem nebezpečněji
v tomto ohledu vyhlížejí v dokumentu účinkující návštěvníci koncertu
skupiny Ortel.
Problematický je akorát závěr, kdy Dalibor a jeho blízcí jedou na výlet do
Osvětimi, kde jsou konfrontováni s krutou historickou realitou i návštěvou
přeživší pamětnice, takže Daliborova snaha popírat holokaust pochopitelně
nepadne na úrodnou půdu. Na snaze Víta Klusáka ukázat Daliborovi i jinou
pravdu, než jakou zná z internetových stránek s konspiračními
teoriemi, a nechat ho pak na ni reagovat, přitom není nic špatného, a je
to dokonce velmi dobrý způsob, jak zajistit filmu finální vygradování. Potíž je
nicméně v tom, že režisér v jistém okamžiku sám vstoupí do záběru a
Daliborovi za jeho neomalené vyjadřování vynadá, což nikdy předtím neudělal a
byl do té doby pouhým mlčícím pozorovatelem.
Namísto případných protireakcí od ostatních turistů ve výletní skupince tak
dojde k tomu, že Daliborovi srazí hřebínek sám režisér, čehož se může
kdokoli chytit a diskutovat o tom, nakolik je Dalibor inscenovaný a manipulovaný
Vítem Klusákem, a jestli si z něj dotyčný náhodou celou dobu jen nedělal
drzou legraci, aby ho pak mohl na závěr morálně zpražit. Tomu by nahrávaly i
pasáže, v nichž Dalibor coby herec „rekonstruuje“ svá videa, a která jsou
inscenovaná již přiznaně. Přesto se domnívám, že Dalibor není žádný falešný
hypermarket, ale autentický člověk z masa a kostí, možná jen trochu zmatený
a nejistý, leč na sto procent reálný. Do hospody pokecat byste s ním asi
nešli, ale vstoupit na hodinu a půl do jeho světa je fascinující.
Žádné komentáře:
Okomentovat