Režisér a scenárista Václav Kadrnka, jenž před sedmi lety úspěšně celovečerně
debutoval komorním festivalovým dramatem Osmdesát
dopisů, ani u svého druhého a s velkými nadějemi očekávaného
snímku neopustil od prostředkového minimalismu, byť se tentokrát pustil do produkčně
o něco náročnější a výpravnější látky. Film Křižáček
je totiž historický, odehrává se ve Středověku v období křižáckých výprav
a jeho hlavní roli ztvárnil Karel Roden.
Děj vypráví přibližně o tom, že z jakéhosi hrádku, kde bydlí dva manželé se zhruba desetiletým synkem, tento synek odejde v dětském brnění bůhvíkam (asi do Svaté země, ať už je to kdekoli), načež se ho jeho otec (Roden) vydává hledat, aby ho mohl přivézt zpět k jeho matce. Na své cestě občas někoho potká, ale v pátrání po synovi je neúspěšný, protože všude přijíždí pozdě, až když už tam jeho syn není. Pomalu přichází o rozum, sem tam má halucinace a z mysli se mu postupně vytrácí i vzpomínka na to, jak jeho dítě vypadalo, stejně jako pomalu ztrácí na obrysech i synova podobenka, kterou mu žena vyšila do kusu látky…
Ono o děj ale moc nejde, spíš o pocity, které snímek velmi pozvolna a
nenápadně v divákovi vytváří, a o různé jeho výklady ve druhém plánu. Film
Křižáček je totiž pokusem o meditativní
uměleckou filmovou fresku, která vypráví především obrazem a symboly, a jejímž
stěžejním bodem je podobenství o rodičovské odpovědnosti. V pouti hlavního
hrdiny se zračí jednak motiv toho, jak se rodiče musejí vypořádat s tím,
že jejich děti zkrátka jednoho dne opustí rodné hnízdo a půjdou si vlastní
cestou, a zároveň reflexe toho, že přehnané opatrovnictví není úplně pro dobro
věci. Jestli se toto poselství týká i desetiletých dětí, je v tomto případě
asi irelevantní, ve Středověku se ostatně možná posílaly děti do světa už v útlejším
věku. O něčem podobném zřejmě vypráví i báseň Svojanovský křižáček od Jaroslava Vrchlického, která je založená na
bájných dětských křížových výpravách, a jíž se nechal Václav Kadrnka volně inspirovat.
Rozhodně je ocenitelné, že si tvůrci Křižáčka
stáli neotřesitelně a zásadově za svým, šli v rámci současné české kinematografie
hodně proti proudu a vytvořili něco, co za posledních několik let nemá v českém
filmu obdoby, byť diváky si to bude hledat dost obtížně, hlavně patrně kvůli
celkové pomalosti filmu, která je neuvěřitelná. U meditativních uměleckých snímků
se s pomalým tempem vyprávění asi musí počítat, avšak čeho je moc, toho je
příliš.
Třeba úvod filmu, v němž chlapec odchází z rodného hradu (ještě
před úvodními titulky) trvá celkem přes deset minut, z toho minutu zabírá
sklápění padacího mostu, dvě minuty jeho opětovné zvedání a další minutu trvá
záběr na chlapce odcházejícího do lesa. Těch několik minut předtím je věnováno
záběrům na spícího Rodena, na chlapce a jeho brnění a na různé vizuální
symboly, včetně prádla pověšeného na šňůře.
Později se to o moc nezlepší, protože Rodenova postava sice občas na někoho
narazí, ale všichni mluví hrozně pomalu, dialogů je obecně velmi poskrovnu a z dramaturgického
hlediska se nic zásadního za celou dobu nestane. Dokonce ani není úplně jasné,
jestli toho syna na konci najde, nebo ne. Kromě těch několika výše zmíněných
motivů se ve filmu navíc nic moc jiného neřeší, z hlediska obsahu je Křižáček příběhově ještě podstatně
chudší než myšlenkově a především je tak strašlivě protahovaný a jeho scény
jsou tak zbytečně dlouhé, že se u něj zkrátka není možné nenudit.
Roztáhnout materiál vhodný na slabou půlhodinku do trojnásobné délky není dobrá
cesta nejen proto, že filmové umění automaticky nespočívá ve schopnosti filmařů
natáčet přehnaně dlouhé poetické záběry, ale hlavně kvůli tomu, že většině
diváků pak bude subjektivně připadat, že film není o ničem jiném, než že v něm
Karel Roden hodinu a půl jede někam na koni. Nehledě na to, že záběry Karla
Rodena na koni skutečně tvoří až povážlivě velkou část filmu…
Snímek tak má šanci zaujmout vizuálním zpracováním, kamerou a výkonem
Rodena, ale to je tak všechno, přičemž pak zbývá už jen nutnost diváka interpretovat
to, co na plátně vidí, a hledat v tom různé významy. O nějaké
obrazové monumentálnosti však nemůže být řeč – Křižáček je z nějakého důvodu natočen v úzkém, neširokoúhlém
formátu – a o nějakém zážitku z bohaté filmové výpravy jakbysmet. Film se
odehrává v pár venkovních a poměrně úsporných lokacích (většinou na nějaké
louce), v jednom kostele, v jednom klášteře a ve dvou hradech a kromě
Rodena v něm vystupuje asi jen čtyři nebo pět velmi vedlejších, až
okrajových postav. Zbytek obsazení je tvořen komparzem připomínajícím ochotníky
z historických šermířských představení a blonďatými dětmi s palmovými
ratolestmi.
Čistě z hlediska vyprávění je pak potřeba se pozastavit nad častou
zmateností v ději, kdy není úplně jasné, proč hlavní hrdina dělá to, co
dělá, a proč se rozhoduje tak, jak se rozhoduje (vyjma toho, že se z něj stává
blázen). Signifikantní je i to, že také není vůbec jasné, kam až se hrdina během
svého putování dostal, jak dlouhou trasu urazil a jak dlouho to putování trvalo
(těžko říct, jestli to bylo několik týdnů nebo několik měsíců), protože to
všechno je pro vyznění filmu naprosto nepodstatné a pro diváka by to ani nemělo
hrát žádnou roli. Lze to brát jako další důkaz toho, že těžiště filmu nespočívá
ve faktickém dění na plátně, ale v jeho interpretacích.
Nelze ignorovat tu možnost, že pro někoho jiného třeba bude Křižáček až spirituálním a duchovně
i umělecky obohacujícím zážitkem na hraně meditace a filmového obrazového
labužnictví, v němž bude spatřovat inspiraci Františkem Vláčilem, Andrejem
Tarkovským nebo Terrencem Malickem, ale převažujícím dojmem u většiny diváků stejně
bude, obávám se, nepřekonatelná a nestravitelná nuda, což i do značné míry
relativizuje jeho nedávné slavné vítězství v hlavní soutěži na festivalu v Karlových
Varech.
Svatá pravda koukám se půl hodiny a je to nuda, nuda, nuda.
OdpovědětVymazatNelze nez souhlasit. Chlapec odchazi nejspíš velmi brzy ráno, rodiče spí, to by mělo slunce vrhat dlouhé stíny, ale venku je jak v poledne. Že by ve středověku tak dlouho vyspávali? To asi těžko. A zaspal i poustevnik,..jako vazne? A ktery otec by čekal po zmizení syna až mu žena precizně vysije jeho podobiznu? Navic chlapec ma na sobe ve středověku kamaše z jemného ruzoveho úpletu. No nevím, plést už znali, ale tohle? Z filmu vůbec není jasne proč chlapec odešel. A taky se tam nikdo nezdraví, nepřeje pozdrav pánbu, pánbu požehnej či podobně. Za odpoved či pomoc otec neděkuje, neplatí. Z filmu jsem velmi zklamaná. Přirovnání k Vláčilovi ani omylem, myslim že by trpěl. Škoda, skvělé téma, ale promarněné.
OdpovědětVymazat