Christopher Nolan, tvůrce Inception
a Temného rytíře, natočil válečné
drama, které vystavěl kolem skutečné historické události, k níž došlo na
přelomu května a června roku 1940 na francouzském pobřeží, konkrétně v Dunkerku.
Tam se tehdy ocitlo zhruba 400 000 vojáků anglické a spojenecké armády
v německém obklíčení, takže bylo potřeba celou oblast evakuovat do Anglie.
Leč lodě, které připlouvaly přes kanál La Manche vojáky nakládat, byly
pravidelně potápěny německými bombardéry a ponorkovými torpédy…
Nolan příběh vystavěl kolem tří centrálních dějových větví. Jedna se
odehrává přímo na pláži, kde bojuje o přežití a zejména vyčkává na nejistou
záchranu mnoho postupně zmírajících a tonoucích mužů pod vedením admirála
(Kenneth Branagh), přičemž pozornost je z velké části věnována jednomu až
dvěma vojákům, kteří jakžtakž vyčnívají z davu. Druhá se zaobírá civilní
posádkou malé loďky (mimo jiné Mark Rylance), kteří se také vydávají přes kanál
na pomoc zoufalým a zmateným vojákům, protože každá pomoc je vítaná. Třetí se
odehrává ve vzduchu, kde několik pilotů (mimo jiné Tom Hardy) létá nad celou
oblastí s cílem sestřelit nepřátelská letadla a zabránit jim tak
v dalším potápění lodí.
Každá z těchto postav nějak v průběhu filmu přispěje svou troškou
do mlýna, díky čemuž je nakonec možné zachránit o něco víc lidí, ale nikdo
z nich není natolik výjimečný, aby se dal označit za hlavního hrdinu, a
v podstatě jde o řadové muže na různých postech. Hlavního hrdinu tudíž Dunkerk buď nemá, nebo jsou hlavními
hrdiny všichni ti vojáci na pláži, nad ní i před ní na moři, jak chcete.
Pozoruhodné je i to, že Nolan ve své obvyklé fascinaci hrátkami
s časem vypráví všechny ty tři příběhové linie najednou a na přeskáčku
mezi nimi přestříhává, ale přitom se každá z nich odehrává v jiném
časovém horizontu. Vojáci na pláži strávili týden, civilní loďka plula jeden
den a letoun s Tomem Hardym v kokpitu strávil ve vzduchu hodinu… Lineárně
vyprávěný a v podstatě jednoduchý a přímočarý děj, což jsou u filmu
Christophera Nolana poměrně neobvyklé přívlastky, se takto podařilo jeho
zasazením do tří různých časových oddílů udělat naopak docela netriviálním, což
v pozitivním slova smyslu komplikuje sledování filmu, protože to vyžaduje
trošku přemýšlení nad jeho strukturou a vzájemným provázáním jeho jednotlivých
částí.
Takovýto kuriózní a filmařsky náročný krok pochopitelně vyžaduje zkušeného
a schopného režiséra, a v tomto případě Nolan opět a s železnou
jistotou dokazuje, že je člověk na svém místě. Jeho výkon coby režiséra a
scenáristy filmu je zkrátka famózní, dlouhodobě je po právu pokládán za jednoho
z nejlepších režisérů současnosti, což Dunkerk
jen potvrzuje, a v zásadě k tomu už není co dál dodat. Neuvěřitelná
soudržnost a promyšlenost Dunkerku,
jeho dokonalé řemeslné zpracování od hudby po kameru, od začátku do konce
napínavá atmosféra, herecké výkony, to všechno je nedílnou součástí neskutečně
strhujícího zážitku, jaký Nolan umí připravit tak, jako nikdo jiný.
Ona strhující atmosféra souvisí hlavně s realističností filmu, s jeho
intenzitou a naprostou věrohodností a také s očividným Nolanovým záměrem
udělat z diváka dalšího z aktérů celé události. Toho je docíleno jednak
onou časovou nesjednoceností, což může vyvolávat zmatené pocity, korespondující
s pocitovým rozpoložením vojáků na pláži, a pak především kamerou. Když
vojáci utíkají před střelbou, tak je kamera pronásleduje za jejich zády, čímž
se divák ocitá v cestě prolétávajících kulek. Když se potápí loď, tak se
kamera potápí s ní, dokonce ve stejně nakloněném úhlu. Během vzdušné akce
je zas často přidělaná na trupech či křídlech letadel, zprostředkovává pohled
pilota skrz hledáček se zaměřovačem, nebo zabírá pilotův obličej hodně zblízka,
což ostatně dělá často i u ostatních postav. To také napomáhá v úspěšném
začlenění diváka do akce – ta je totiž snímaná povětšinou z bezprostřední
blízkosti postav, co se pořád někde krčí, schovávají nebo si v panice
lehají na zem, utíkají nebo se snaží utéct, uplavat či si jinak zachránit holý
život, a spoustě z nich se to nepodaří. Ta tělesnost a bezprostřednost
z vás, ve spolupráci s dokonalým ozvučením, dělá další účastníky
boje, v němž si nikdy nemůžete být jisti, odkud na vás někdo vystřelí,
nebo co se stane v příštích několika vteřinách. Je to velmi syrové,
špinavé a pohlcující.
Zas si tu akci ale nepředstavujte jako nějaká brutální, krvavá jatka. Film
je přístupný, což kupodivu není nijak problematické, protože postřelených nebo
krvácejících vojáků je ve filmu minimum. Častější jsou výbuchy, letecké nálety,
topící se muži v potápějících se lodích a havárie letadel do moře,
sem tam dojde i k nějaké smrtelné nehodě nebo požáru olejové skvrny. Akce
vypadá dokonale přirozeně a nepočítačově, jako kdyby se natáčelo se skutečnými
letadly a se skutečnými výbuchy a filmaři nechali klesat ke dnu skutečné lodě.
Zásadním rozhodnutím bylo i zcela vynechat jakékoli představování postav,
takže divák zpočátku o žádné z nich neví vůbec nic. To jednak komplikuje jejich
odhadnutí (jeden z vojáků se chová jako německý špeh v přestrojení a
dlouho je to poměrně nejednoznačné), ale zároveň to značně limituje motivy,
jimiž se ve spojitosti s postavami film může zabývat, takže mu nezbývá než
se soustředit výhradně jen na dění na pláži a v okolí, což se ukazuje býti
prospěšným.
Nečekejte tudíž žádné osudové kamarádské vztahy, žádné scény s ženami či
rodinami vojáků a ani náznak romance, čili jakékoli věci, které obvykle ve
spoustě jiných válečných filmů tvoří příběhový základ a zároveň slouží k odpočinku
od válečné vřavy. V Dunkerku je
základem právě ta válečná vřava, v níž díky opuštění od podobných
rozptýlení nedostala šanci ani nostalgie, laciná dojímavost, patos nebo
plamenné hrdinské projevy. Osobní příběhy jednotlivců a dokonce i úhel pohledu
nepřátelské strany jsou záměrně ignorovány. Zůstalo jen čisté válečné peklo, ne
vždy konzistentně zhusta intenzivní (intenzita je naopak průběžně zvyšována a
snižována v pravidelných dávkách), ale v každém ohledu působivé. Tempo
naopak nepoleví ani jednou, film uhání hbitě kupředu a nenechá diváky
vydechnout.
Nedílnou součástí atmosféry filmu a zároveň důležitou složkou určující
stupeň napětí je hudba Hanse Zimmera. Ona to tentokrát ani není moc hudba, spíš
dynamická a rytmická změť zvuků, která vyvolává pocity napětí, nejistoty a
očekávání. Místy evokuje odtikávání budíku na bombě, o níž nevíte, za jak
dlouho vybuchne. Jindy vyvolává pocity čiré hrůzy, třeba když se Kenneth Branagh
zadívá do dáli a k tomu se ozve hudební doprovod, jako kdyby spatřil
mimozemskou flotilu. Je to radikální a úplně jiné než většina současných
soundtracků.
A je na dobro potvrzeno, že nikdo mezi současnou hereckou elitou neumí hrát
očima lépe než Tom Hardy (viz jeho Bane z Temný rytíř povstal), protože i tady mu z obličeje nic víc
vidět není. Ostatně na očích tentokrát záleží víc než jindy, protože u Kennetha
Branagha se v nich zračí autorita a dojetí, u Marka Rylance
neotřesitelnost a odhodlání, u Cilliana Murphyho, coby havarovaného pilota, zas
šílenství a hrůza a posléze lítost.
Je to tak, že filmy Christophera Nolana se pravidelně řadí k nejlepším
filmům roku, přičemž Dunkerk není
výjimkou. Výhoda pro Nolana spočívá v tom, že tentokrát má se svým filmem
lepší šance i v útoku na oscarové nominace. A není to jeho nejlepší film,
ani to není nejlepší válečný film všech dob, jak se můžete jinde dočíst, ale to
neznamená, že to není pořád o několik pater výš než většina ostatní současné filmové
produkce.
P.S. Film byl natáčen na filmový pás se 70 mm kamerami, analogově (z
klasické filmové promítačky) je však promítán jen v pražském IMAXu, kde
jsou na to uzpůsobení. A je to ohromný zážitek, hlavně díky tomu, že naprostá většina
filmu vznikala v IMAX formátu, který si v žádném jiném kině neužijete,
protože scény nebudou v plném rozlišení. Připravte se však na malinkaté
titulky, promítané zvlášť, které jsou navíc mnohdy dost vybledlé, a hlavně na
časté škrábance a nečistoty v obraze, jež jsou místy poněkud rušivé, neb
na sebe nechtěně strhávají pozornost, a to se u digitálních kopií nestane.
Nejhorsi valecnej film co jsem videl,at se jde reziser vyucit k M.Gibson
OdpovědětVymazat