Akční špionážní thriller Atomic
Blonde: Bez lítosti natočil herec, kaskadér a nyní i režisér David Leitch, dlouholetý
kamarád režiséra Chada Stahelskiho (autora obou dílů Johna Wicka), jemuž David jednak asistoval u režie prvního Johna Wicka a zároveň s ním založil
bojové výcvikové studio, v němž se herci mohou intenzivně připravovat na
akční scény. Zrod Atomic Blonde tak definují
především dva zdroje – zaprvé snaha o natočení dalšího snímku, v němž by
se podobně jako v Johnu Wickovi
zúročil režisérův talent pro vytváření bojových choreografií založených na
fyzické akci, a zadruhé koncem Studené války inspirovaný britský černobílý komiks
s názvem The Coldest City, jehož
je Atomic Blonde volnou adaptací.
Ohodnocení snímku padesáti procenty je pro leckoho v podstatě znamením
pro očekávání průměrného filmu, nicméně jsou tu dvě věci, které jsou opravdu silně
nadprůměrné, čímž pádem představují pro zhlédnutí Atomic Blonde zdaleka nejsilnější motivaci. První z nich je
zhruba desetiminutová scéna z druhé poloviny filmu, natočená bez jediného
střihu, a která se svou intenzitou, filmařskou náročností a dokonale
realistickým a špinavým ztvárněním řadí do zlatého fondu nejdelších filmových
záběrů, kam patří také scéna na pláži z Pokání, úvod Gravitace a
mnohé další, vzpomenete si u ní však i na Potomky
lidí, hongkongské Hard Boiled
nebo indonéský Zátah 2.
Tahle jediná impozantní, komplikovaná a přitom přirozeně natočená scéna představuje
bez debaty nejlepší a nejvýraznější část filmu – hlavní hrdinka v ní bojuje
s řadou protivníků uvnitř několika pater a schodišť vybydlené budovy
pomocí pěstí, kopanců, pistolí a několika improvizovaných zbraní, přičemž se jí
do toho ještě motá jeden postřelený úředník, kterého má za úkol ochránit, na
všech přítomných neustále přibývají pohmožděniny a krvavé skvrny a na
závěr se ty rvačky ještě přesunou ven do ulic, kde vyvrcholí do působivé automobilové
honičky. Jde o výjimečný, nekompromisní a brutální soubojový nářez, který
slouží jako dokonalá ukázka choreografických a režijních schopností Davida
Leitche a také jako jeden z důvodů, proč na film Atomic Blonde: Bez lítosti vyrazit do kina.
Tou druhou silně nadprůměrnou věcí je výkon herečky Charlize Theron v hlavní
roli Lorraine, agentky britské tajné služby MI6, která je povolána do Berlína,
aby zde vypátrala držitele ukradeného seznamu tajných agentů a zároveň odhalila
totožnost dvojitého špiona, spolupracujícího s nepřátelskou stranou.
Charlize Theron se po předloňském Šíleném Maxovi dostala do pozice akční hrdinky, jíž dokázala obdařit naprostou
věrohodností jak co do hereckého projevu, tak i do bojových dovedností, takže
všechny ty pěstní souboje, ohánění se pistolemi a rozdávání kopanců působí v jejím
podání velice přesvědčivě. Herečka nejenže musela projít náročným výcvikem, ale
její role zahrnuje kromě fyzicky náročné akce i lesbickou scénu či nahotu.
Odhodlání Charlize Theron souvisí zřejmě i s tím, že se na snímku podílela
i coby producentka.
Problém už je ale s tím, jak je její postava napsaná. Jako ledově chladná a
nečitelná mrcha, která je naprostou profesionálkou ve svém oboru, ale zároveň
schopnou přetvářky, lží a podrazů. Její chladnost ještě podtrhují šedivá
atmosféra Berlína (v němž je každým dnem očekáván pád Berlínské zdi), její koupele
ve vaně naplněné ledovou vodou i její oblíbený nápoj v podobě vodky s ledem.
Je to velký kontrast ve srovnání se zabijákem Johnem Wickem v podání Keanu
Reevese, jehož hnacím motorem je uvěřitelně vybudovaný motiv pomsty, a k tomu
jde o postavu dodržující jakýsi profesní etický kodex, zatímco Lorraine nectí
nic a nikoho a působí hrozně odtažitě a nelidsky, takže se jí na rozdíl od
Johna Wicka takřka nedá fandit. Ono ani není moc proč, když jí jde kromě jakýchsi
zamlžených osobních cílů jen o zadržení nějakých stereotypních kompromitujících
materiálů, po nichž se ve filmu pachtí dvě třetiny postav, a které rozhodně u
diváků nevyvolávají dojem, že by jim mělo na jejich úspěšném nalezení nějak
záležet.
Ono jde možná o to, jak je napsaný celý film, jehož zdaleka nejslabší
složkou je bohužel děj a jeho vyprávění. Příběh je strašlivě komplikovaný
a překombinovaný, založený na víceúrovňové špionážní hře na kočku a myš, v níž
až do naprostého konce nevíte, kdo všechno dělal na někoho podraz, kdo hrál na
dvě a kdo na tři strany a kdo to po celou dobu pekl s kým a proč a za čími
zády. I na tom konci, když už jsou všechny karty odkryty, byste ale
pravděpodobně rádi ocenili přítomnost někoho, kdo by vám to celé ještě jednou
zrekapituloval a podrobně vysvětlil, abyste si mohli být jisti, že jste to
pochopili správně.
Už tak dost složitě vystavěný film je ještě navíc celý orámován scénami
odehrávajícími se několik dní poté, v nichž je Lorraine vyslýchána svými
nadřízenými (Toby Jones a John Goodman) a všechno ostatní jsou tím pádem
flashbacky do minulosti. Celá tahle linie působí poněkud zbytečně, protože
dějově film příliš neobohacuje, pouze mu vypravěčsky narušuje rytmus, ještě
více jej komplikuje a slouží jen k dovysvětlování některých příběhových
nuancí. A vzhledem k tomu, že hlavní hrdinka se zřejmě dožila konce,
ztrácí řada potenciálně napínavých scén mnohé ze své intenzity, protože se není
proč o Lorraine bát.
Pozoruhodný a z mého pohledu nepříliš vydařený záměr byl proložit celý
film cool písničkami z osmdesátých let a zařadit je jako doprovod i k akčním
scénám. Za nevydařené toto rozhodnutí považuji proto, že se ty písničky svou častou
rozverností mnohdy k těm scénám zoufale nehodí, znevažují veškeré syrové
vyznění špinavé a veskrze neokázalé akce a ubírají jim na působivosti, neb
pak vypadají skoro jako něco z Kick-Ass
nebo z nějaké parodie na akční filmy. Je to pochopitelně subjektivní,
ale těžko brát vážně scénu, v níž drsný sovětský mafián umlátí do bezvědomí
nevinného mladíka, když k tomu hraje TOHLE.
Všehovšudy tak máte v celém filmu jednu naprosto brilantní dlouhou akční
sekvenci a řadu dalších, byť o poznání méně zapamatovatelných bojových scén, a
výborný (spíš fyzický než herecký) výkon představitelky hlavní role. Všechno to
ale znatelně sráží scénář, zmatené a nerytmické vyprávění zbytečně
překomplikovaného děje s překvapivými pointami na druhou a na třetí a s hned
několika konci a nejednotným úhlem pohledu, kdy snímek střídá perspektivu
hlavní hrdinky s perspektivou jiné vedlejší postavy, jejího berlínského
kontaktu v podání Jamese McAvoye (a okrajově i jednoho sovětského
zabijáka). To dělá z Atomic Blonde:
Bez lítosti značně nevyrovnanou záležitost, která slouží Davidu Leitchovi jako
vstupenka do světa akčních režisérů a Charlize Theron jako vizitka jejího
přerodu v moderní akční hrdinku, nicméně samotný zážitek ze sledování
filmu je v tomto případě značně rozporuplný.
Žádné komentáře:
Okomentovat