Zatím jde
skutečně jen o první dojmy. Plnohodnotných recenzí na většinu z následujících
filmů se ještě dočkáte, řada z nich totiž vstoupí v nadcházejících týdnech
či měsících i do běžné kino distribuce. Některé také budete mít šanci vidět ihned
po skončení festivalu v rámci festivalových ozvěn. Nějaký zásadní must-see
film, na nějž by se zde ve Varech pěly oslavné ódy, a který by bylo nutné vidět
za každou cenu (tak jako loni Toniho Erdmanna
nebo pár let před tím Velkou nádheru),
se tu zatím neobjevil, ale třeba se vyloupne v průběhu nadcházejících dnů.
I tak ale není o kvalitu nouze, v některých případech však i o nekvalitu.
Křižáček
Z druhého filmu
českého režiséra Václava Kadrnky (Osmdesát
dopisů), přítomného v Hlavní soutěžní sekci, by měl radost Andrej
Tarkovskij i Terrence Malick, o tom není pochyb. Příběh zasazený do Středověku
a vyprávějící o cestě otce (Karel Roden) za svým ztraceným synem, který jednoho
dne opustil oblečen do dětského křižáckého brnění svůj domov a vydal se bůhvíkam,
zaujme vizuální stránkou, kamerou a výkonem Rodena, jehož postava v průběhu
filmu přichází o rozum, ale to je tak všechno. Prostý, myšlenkově i obsahově zoufale
prázdný děj, inspirovaný epickou básní Jaroslava Vrchlického, je totiž tak
strašlivě natahovaný a jeho scény jsou tak přehnaně dlouhé, že se prostě není
možné nenudit. Roztáhnout materiál na slabou půlhodinku do trojnásobné délky
není dobrá cesta, filmové umění totiž automaticky nespočívá ve schopnosti
filmařů natočit zvedání a sklápění padacího mostu tak, aby zabralo ve filmu tři
minuty. Dvě třetiny snímku tvoří záběry zachmuřeného Rodena jedoucího na koni a
zbytek obstaraly děti s palmovými ratolestmi. A dialogů je poskrovnu,
protože tahle křižácká komorní road-movie měla vyprávět hlavně obrazem, nicméně
není moc co k vyprávění.
Přízrak
Film, který uvedl
na festivalu jeho režisér David Lowery a herec Casey Affleck, jeden z hlavních
festivalových hostů. On a herečka Rooney Mara hrají manželský pár, který bydlí
v malém domku a vede relativně šťastný život, leč Affleckova postava na
začátku nečekaně zemře a zbytek filmu (až na pár flashbacků) stráví pod prostěradlem a dělá ducha. První polovina
snímku je brutálně nudná (převládají dlouhé statické záběry, v nichž se toho
málo děje, za vše mluví čtyři minuty dlouhá sekvence, v níž Rooney Mara pojídá
koláč a vzlyká u toho) a ta druhá je zas hrozně zmatená a divná, protože se v
ní hodně divoce skáče v čase. Jestli jsem to správně pochopil, tak jedině díky
tomu, že mi to jiná postava ve filmu vysvětlila předem, a to ještě kdo ví
jestli. V celém snímku je asi půltucet geniálních nápadů, každý z nich je ale
využit jen okrajově a následně smeten ze stolu. Je to škoda, silná atmosféra
totiž snímku rozhodně nechybí a jako festivalová bizarnost to funguje, leč z
hlediska filmového se Přízrak zoufale
rozpadá a smysl byste v něm hledali marně.
Druhá strana naděje
Nový film finského režiséra Akiho
Kaurismäkiho (Muž bez minulosti, Le Havre) vypráví najednou dva
propletené příběhy, tak od sebe navzájem odlišné, že to ani nevypadá, že by
bylo možné je propojit. Posuďte sami - na jedné straně vážné drama o syrském
uprchlíkovi, co se snaží získat ve Finsku azyl a hledá svou sestru, která se mu
ztratila kdesi u maďarských hranic, a na straně druhé až groteskně absurdní
komedie o stárnoucím podnikateli, co odejde od své ženy, rozprodá obchod s
košilemi a koupí restauraci čtvrté cenové s odpovídajícím personálem. Kaurismäkimu
se přesto povedlo v poslední třetině filmu oba děje velice přirozeně spojit do
úsměvného a uvědomělého komediálně-dramatického mixu, v němž najdete i
vyjádření k uprchlické krizi, i suché vtipy trhající bránici. Pár drobností je
sice už navíc (třeba postavy tří stereotypních skinheadů), ale to jsou vážně
jen detaily.
Svět podle Daliborka
Dokument Víta Klusáka (Český sen, Dobrý řidič Smetana) se věnuje postavě Dalibora, autentického
neonacisty z Prostějova, a budí nejrůznější reakce a vybízí k mnoha diskuzím.
Není to dokument, který by skrze postavu Dalibora komentoval neonacistickou komunitu
obecně, na to je totiž Dalibor až příliš unikátní, takže se s ním a s jeho
názory dost pravděpodobně neztotožní ani neonacisté, ani kdokoli jiný.
Daliborovi a jeho činům je snadné se smát, ale je v tom smíchu i nemálo soucitu
a snad i lítosti, přičemž není možné ukázat si na něj prstem a označit jej za
náckovskou xenofobní svini, která by zasloužila zkopat. Kromě Daliborových
nenávistných a rasistických hesel a jeho ujeté video-produkce totiž snímek
odhaluje i mnoho informací z jeho soukromí, poukazujících na to, o čem tento
film je ve velké míře doopravdy - o zamindrákovaných a vnitřně nešťastných
lidech, kteří nejsou spokojeni se svým životem, se svou prací a se svým
zázemím, ale zoufale chtějí někam patřit, a tak se nebrání uchýlit i ke skupinkám
zastávajícím názory poněkud extrémnější. Názory, které obvykle získali z
"alternativních" online médií a od jiných, podobně smýšlejících
jedinců, existenčně závislých na televizi a sociálních sítích jako na jediné
dostupné formě zábavy. A takových lidí je v české a slovenské společnosti
patrně hodně, akorát že Dalibor mezi nimi vyčuhuje tak moc, že je díky němu
sledování filmu nejen výjimečným náhledem do jistého výseku společnosti, ale
zároveň je to místy nehorázná sranda. Co scéna, to perla, ale také mrazení v
zádech.
Happy End
Nový film režiséra Michaela Hanekeho
(Bílá stuha, Funny Games). Z diváckého hlediska jde o nesmírně náročnou
podívanou, hlavně proto, že Haneke se zřejmě rozhodl vyžívat se ve výpustkách,
takže spoustě scénám schválně chybí kontext a je jim zpětně dodáván až o
desítky minut později. Typické je, že třeba vidíte, jak někdo někomu píše
email, ale nevíte kdo a nevíte komu. Nebo že někdo dostane na sídlišti přes
hubu, ale nevidíte od koho a nevíte proč a následně to rozkrýváte v průběhu
celého filmu. Že se nějaká postava pokusila o sebevraždu, zasnoubila se, nebo
je mrtvá, se dozvíte vždy zprostředkovaně až z druhé ruky, dávno poté, co k té
události došlo. Provázanost s filmem Láska tu je, ale v podstatě není důležitá
a ani nemusíte ten film vidět. Každopádně ale tahle vypravěčsky komplikovaná
skládanka, vyžadující mimořádnou diváckou pozornost, nepřináší z hlediska
obsahu nic než náhled do osobních pohnutek a tragédií jedné bohaté buržoazní
rodinky a nic víc, což je škoda.
Odnikud
Na filmu režiséra Fatiha Akina (Proti zdi, Na druhé straně) zaujala v Cannes hlavně herečka Diane Kruger,
která obdržela cenu za svůj výkon ženy, jíž zemře při výbuchu bomby manžel i
malý synek, a která je při následném soudu konfrontována s potenciálními atentátníky.
Odnikud je režijně a herecky zcela precizní dílo, odsuzující
rasovou nenávist tentokrát prostřednictvím motivu pravicového terorismu. Příběh
je mírně manipulativní a v závěru trochu uspěchaný a tím pádem ne úplně
uspokojující, leč všechno do té doby je promyšlené a napsané skvěle. Silné téma
je zužitkováno v napínavém, emotivním a bravurně gradovaném ději, přičemž Diane
Kruger to táhne vážně skvěle. Ne že by na tohle téma nevzniklo už mnoho jiných
filmů, ale ono je to jedno, důležitá je kvalita.
Western
Hit letošních Cannes od producentů Toniho Erdmanna, leč stylově jde o něco
zcela odlišného. V příběhu-nepříběhu o tom, jak se parta německých dělníků
snaží navázat vztahy s bulharskými obyvateli vesnice, v jejíž blízkosti
pracují, se dá najít mnoho myšlenek a témat, děj nicméně chybí a jde spíš o
sled scének, jak si lidé jsou schopni i bez znalosti jazyka porozumět, případně
si vjet do vlasů. Pomalu plynoucí charakterová studie mnoha postav na pozadí
bulharského venkova je inteligentně režírovaná a zdařile obsazená přirozenými
neherci, leč zároveň dokonale nevzrušivá, nedramatická, nevtahující a
nevyprávějící nic konkrétního, co by vám dokázalo utkvět v paměti.
Měsíc Jupitera
Na první pohled další film o
imigrantech, leč nezvykle zpracovaný jako science fiction – jeden z uprchlíků
totiž na maďarských hranicích získá po svém postřelení schopnost levitace a po
zbytek filmu je doprovázen cynickým doktorem, co se jeho nadání rozhodne
využít k vydělávání peněz, leč oba pronásleduje policejní komisař a
imigračního oddělení. Po technické stránce je maďarský Měsíc Jupitera naprostou výhrou, výborně řemeslně zpracovanou, s
dokonalou kamerou i výtvarnou stylizací, kombinující americké kriminálky ze
sedmdesátých let i moderní sci-fi ala Kronika,
Potomci lidí či Inception, ale přitom po celou dobu nezastře svůj maďarský původ.
Skvělý úvod s razií na ilegální imigranty, několik vynikajících akčních/utíkacích
scén a pozoruhodný námět však nedokáží zakrýt nedotaženost příběhu, který se
motá v kruhu a nedomyšlených zvratech a k nakousnutému sociálnímu komentáři o
uprchlické krizi ještě poněkud zbytečně míchá náboženské analogie. I tak jde
ale o další ukázku toho, jak nehorázně na vzestupu maďarská kinematografie v
posledních letech je.
Chibula
Snímek režiséra
George Ovashviliho, který v roce 2014 vyhrál ve Varech Hlavní soutěž
s filmem Kukuřičný ostrov. Po tomto oceňovaném a na metafory bohatém podobenství však
Ovašvili přichází s něčím až překvapivě prázdným, co postrádá jak promyšlenější
děj, tak obrazovou preciznost. Příběh o prvním demokraticky zvoleném gruzínském
prezidentovi, jenž byl kvůli válečnému konfliktu nucen skrývat se ve vlastní
zemi a zemřel za neobjasněných okolností, se točí v neustálém kruhu - pan
prezident a jeho kohorta se toulají a ukrývají po zasněžené a zablácené Gruzii,
jednou za čtvrt hodiny se schovají u někoho doma, vyslechnou si jeho názor na
prezidentovu osobu a po pár dnech jsou buď uctivě vyhoštěni, nebo nuceni úkryt
z důvodu prozrazení opustit, a zase jdou o pár kilometrů dál k dalšímu stavení.
Není to ani politické, ani náladotvorné, ani metaforické, je to jen nuda, ve
které se překvapivě víc zpívá, než mluví (a ne, nezpívá se tam hodně). Plusy
spočívají v hereckých výkonech a v záběrech na přírodu.
Arytmie
Po Křižáčkovi a Chibule
další snímek z Hlavní soutěže, tentokrát ruské drama o mladém manželském
páru doktorů – on je pohodlný a lenivý lékař jezdící se sanitkou a ona je komplikovaná
doktorka u akutních případů, která neví, co chce, ale je přesvědčená, že určitě
chce rozvod. Měla to být patrně vztahová studie, ale v tomto ohledu Arytmie spíš jen klouže po povrchu a více
než partnerské problémy ústředního páru v ní zaujmou každodenní strasti
doktorů, potýkajících se s hypochondry, komplikovanými případy, nerealistickými
požadavky nového vedení i s hystericky překroucenými stížnostmi nespokojených
"klientů". Žádné velké emoce nebo zvraty, děj nicméně ubíhá plynule a
ve slušném tempu, téma je to zajímavé a dotýká se mnoha pozoruhodných otázek,
témat a motivů, z nichž je ovšem v závěru uzavřeno jen pár.
Další komentáře budou následovat,
těšit se můžete na první dojmy z filmů Baby
Driver (akční komedie od Edgara Wrighta), Jmenuji se Heath Ledger (dokument o tragicky zesnulém herci) či Listopad (černobílý fantaskní film založený
na estonském folkloru) a později i na plnohodnotné recenze k leckterým výše
jmenovaným a mnoha dalším snímkům.
Žádné komentáře:
Okomentovat