7. 6. 2017

Mumie (The Mummy) – Recenze – 40%

Na nové Mumii je nejzajímavější to, že jde o první film z připravovaného „Temného světa“ (Dark Universe) filmového studia Universal Pictures, které zejména ve 30. letech proslulo natáčením hororů, z nichž mnohé se staly kanonickými klasikami světové kinematografie. Záměrem je nyní oprášit všechna monstra z těchto filmů (v plánu na nejbližší roky je ještě Frankenstein, Frankensteinova nevěsta, nový Drákula, Fantom opery, Hrbáč z Notre Dame, Neviditelný muž, Netvor z Černé laguny a kdo ví, co ještě) a sjednotit je všechna do jednoho celistvého fikčního světa.
 
Mumie (The Mummy) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

Protože ostatní studia mají podobně rozmáchlé fikční světy už dávno rozjeté (Disney/Marvel a Warner Bros./DC mají své provázané komiksové adaptace, 20th Century Fox sérii X-Menů a studio Legendary Pictures se nedávno vyrojilo s Godzillou a Kongem), tak se v Universalu zřejmě zalekli, aby nezaostávali. Původně se pokoušeli na trend propletených filmových světů navázat už v roce 2014 s filmem Drákula: Neznámá legenda s Lukem Evansem v hlavní roli, ale ten nejenže se nepovedl a neměl dobré recenze, ale ještě ani nevydělal, takže se ho v Universalu zřejmě rozhodli ignorovat a dělat, jako kdyby nebyl…

Osobně mě láká myšlenka, že by se klasická filmová monstra proháněla v jednom světě (a jednou třeba i v jednom filmu), avšak otázka zní, jestli vůbec půjde tento ambiciózní cíl naplnit. Vznik dalších a dalších filmových restartů je totiž do značné míry v rukách diváckého zájmu, což se projevilo na zmíněném nepodařeném Drákulovi. Není divu, že se svůj připravovaný mega-projekt rozhodli v Universalu odstartovat něčím jiným. Jenže ouha – ona ani ta nová Mumie není nic moc a nezachraňuje ji ani Tom Cruise v hlavní roli.

Dějově Mumie nijak neodpovídá původnímu filmu z roku 1932 a ani v ničem nenavazuje na stejnojmennou trilogii s Brendanem Fraserem (z let 1999, 2001 a 2008). Hrobku s mumií tentokrát objeví v Íráku lstivý zlodějíček a překupník starodávných artefaktů na černém trhu Nick (Tom Cruise) a ctižádostivá archeoložka Jenny (Annabelle Wallis). Při převozu sarkofágu do Londýna s nimi ale spadne letadlo, mumie (Sofia Boutella) se ocitá na svobodě, nabírá sílu a dělá další mumie z náhodných kolemjdoucích. A Nicka prokleje, aby jeho tělo mohla využít jako schránku pro egyptského boha smrti. Takže se všichni pachtí za nějakou dýkou a drahokamem, bez nichž se rituál převtělení neobejde…

Mumie (The Mummy) – Recenze

V zájmu odlišit snímek od Mumií s Fraserem patrně padlo rozhodnutí zcela se oprostit od humoru. Za celou dobu padnou dva upachtěné vtípky od Cruise a dva další (neméně ubohé) od jeho poskoka (jehož existence je záhadou) a to je všechno. Kromě humoru však film zahodil rovnou i jakékoli známky nadhledu, následkem čehož se Mumie bere strašlivě vážně, což nejde úplně ruku v ruce s jejím dementním béčkovým dějem, který by si zasloužil opásat nějakými pravidly:

  • Jak rychle se umí mumie pohybovat? Většinou se šourá, jindy to vypadá, že ovládá teleportaci.
  • Nick přežije pád letadla, protože je díky kletbě nezranitelný/nesmrtelný. Proč se ale posléze chová, jako by o tom nevěděl? A proč by se divák o něj měl bát, když se mu nemůže povětšinou nic stát?
  • Vážně může mumie probouzet i nemumifikované mrtvoly? A proč se jí to daří zrovna u pohřbených křižáckých rytířů, kteří kdysi bojovali proti ní?
  • Proč mumie (ještě zaživa) vyvolává boha smrti, když ten jí pouze dá dýku, a všechno to zabíjení, kvůli němuž ho přivolávala, musí stejně obstarat sama…

Ve vší té serióznosti ještě mnohem víc vyniká demence některých dialogů, z nichž leckteré už jsou nechtěně legrační:

Nick: „Ty jsi zabila svého milence.“
Mumie: „Chtěla jsem mu dát věčný život.“
Nick: „A zabila jsi i svého otce.“
Mumie: „Otce jsem milovala. Chtěla jsem, aby i on miloval mě.“
Nick: „A zavraždila jsi i jeho ženu a jejich dítě.“
Mumie: „Dřív byla taková doba.“

Pak je tu ještě ta věc, že nikdo z hrdinů není ani trochu sympatický, na žádném z nich divákovi ani na vteřinu nezáleží a ani herci svým postavám nedokáží přidat na zajímavosti či charismatu. Postava Jenny je hrozně afektovaná a místy vyloženě nepříjemná a její představitelka Annabelle Wallis je v obličeji neskutečně tuhá, takže v případě jejího výkonu není o čem mluvit. Tom Cruise se zas tváří povětšinou nezúčastněně nebo zmateně. Mezi těmi dvěma by to pravděpodobně mělo jiskřit, ale nejiskří mezi nimi nic, a to ani náznakem. Zdaleka nejlepší roli má Russell Crowe, který v tomto filmu hraje doktora Jekylla (ano, toho doktora Jekylla), jehož úlohou je likvidovat nadpřirozené zlo, takže zřejmě bude v těch připravovaných filmech plnit úlohu pojítka (ve svém archiváři má např. upíří lebku).

Mumie (The Mummy) – Recenze

Děj je přitom docela dobře strukturovaný a režírovaný také není vyloženě špatně – režisér Alex Kurtzman, známý spíš jako scenárista, zvládá přinejmenším akční scény a příběhovou gradaci a občas i vyrukuje s nějakým zajímavým vizuálním nápadem (třeba potápěčskou honičkou s plovoucími mumiemi v zatopené hrobce). Celkově ale jeho filmu chybí šťáva nebo aspoň atmosféra, je hrozně nevýrazný a šedivý (což platí i pro vizuální stránku, až na flashbacky z Egypta) a především nefunguje ani jako horor. Lekačky jsou předvídatelné a napětí abyste hledali lupou. O hrdiny se totiž není proč bát, mumie strašidelné také nejsou (buď jde o legračně nalíčené herce, nebo viditelně digitální triky) a ničivá písečná bouře v ulicích Londýna také nepůsobí hrozivě, protože nevidíme její následky. Kromě toho je film mládeži přístupný, takže natočit horor pravděpodobně ani nebylo záměrem.

Po nezdařilém Drákulovi nezbývá než konstatovat, že ani Mumie není zrovna ideální start pro rozjetí tak obsáhlé franšízy, jaká by měla následovat, avšak přesto bude zajímavé sledovat, s čím dalším v Universal Pictures přijdou. Každopádně je ale výsledek pořád o dost lepší než Mumie: Hrobka dračího císaře.



Žádné komentáře:

Okomentovat