Na nové Mumii je nejzajímavější
to, že jde o první film z připravovaného „Temného světa“ (Dark Universe)
filmového studia Universal Pictures, které zejména ve 30. letech proslulo
natáčením hororů, z nichž mnohé se staly kanonickými klasikami světové
kinematografie. Záměrem je nyní oprášit všechna monstra z těchto filmů (v
plánu na nejbližší roky je ještě Frankenstein,
Frankensteinova nevěsta, nový Drákula, Fantom opery, Hrbáč z Notre
Dame, Neviditelný muž, Netvor z Černé laguny a kdo ví, co
ještě) a sjednotit je všechna do jednoho celistvého fikčního světa.
Protože ostatní studia mají podobně rozmáchlé fikční světy už dávno rozjeté
(Disney/Marvel a Warner Bros./DC mají své provázané komiksové adaptace, 20th
Century Fox sérii X-Menů a studio
Legendary Pictures se nedávno vyrojilo s Godzillou a Kongem), tak
se v Universalu zřejmě zalekli, aby nezaostávali. Původně se pokoušeli na
trend propletených filmových světů navázat už v roce 2014 s filmem Drákula: Neznámá legenda s Lukem Evansem
v hlavní roli, ale ten nejenže se nepovedl a neměl dobré recenze, ale
ještě ani nevydělal, takže se ho v Universalu zřejmě rozhodli ignorovat a
dělat, jako kdyby nebyl…
Osobně mě láká myšlenka, že by se klasická filmová monstra proháněla v jednom
světě (a jednou třeba i v jednom filmu), avšak otázka zní, jestli
vůbec půjde tento ambiciózní cíl naplnit. Vznik dalších a dalších filmových restartů
je totiž do značné míry v rukách diváckého zájmu, což se projevilo na
zmíněném nepodařeném Drákulovi. Není divu,
že se svůj připravovaný mega-projekt rozhodli v Universalu odstartovat něčím
jiným. Jenže ouha – ona ani ta nová Mumie
není nic moc a nezachraňuje ji ani Tom Cruise v hlavní roli.
Dějově Mumie nijak neodpovídá
původnímu filmu z roku 1932 a ani v ničem nenavazuje na stejnojmennou
trilogii s Brendanem Fraserem (z let 1999, 2001 a 2008). Hrobku s mumií
tentokrát objeví v Íráku lstivý zlodějíček a překupník starodávných
artefaktů na černém trhu Nick (Tom Cruise) a ctižádostivá archeoložka Jenny (Annabelle
Wallis). Při převozu sarkofágu do Londýna s nimi ale spadne letadlo, mumie
(Sofia Boutella) se ocitá na svobodě, nabírá sílu a dělá další mumie z náhodných
kolemjdoucích. A Nicka prokleje, aby jeho tělo mohla využít jako schránku pro
egyptského boha smrti. Takže se všichni pachtí za nějakou dýkou a drahokamem,
bez nichž se rituál převtělení neobejde…
V zájmu odlišit snímek od Mumií
s Fraserem patrně padlo rozhodnutí zcela se oprostit od humoru. Za celou
dobu padnou dva upachtěné vtípky od Cruise a dva další (neméně ubohé) od jeho
poskoka (jehož existence je záhadou) a to je všechno. Kromě humoru však film
zahodil rovnou i jakékoli známky nadhledu, následkem čehož se Mumie bere strašlivě vážně, což nejde
úplně ruku v ruce s jejím dementním béčkovým dějem, který by si
zasloužil opásat nějakými pravidly:
- Jak rychle se umí mumie pohybovat? Většinou se šourá, jindy to vypadá, že ovládá teleportaci.
- Nick přežije pád letadla, protože je díky kletbě nezranitelný/nesmrtelný. Proč se ale posléze chová, jako by o tom nevěděl? A proč by se divák o něj měl bát, když se mu nemůže povětšinou nic stát?
- Vážně může mumie probouzet i nemumifikované mrtvoly? A proč se jí to daří zrovna u pohřbených křižáckých rytířů, kteří kdysi bojovali proti ní?
- Proč mumie (ještě zaživa) vyvolává boha
smrti, když ten jí pouze dá dýku, a všechno to zabíjení, kvůli němuž ho
přivolávala, musí stejně obstarat sama…
Ve vší té serióznosti ještě mnohem víc vyniká demence některých dialogů, z nichž
leckteré už jsou nechtěně legrační:
Nick: „Ty jsi zabila svého milence.“
Mumie: „Chtěla jsem mu dát věčný život.“
Nick: „A zabila jsi i svého otce.“
Mumie: „Otce jsem milovala. Chtěla jsem, aby i on miloval mě.“
Nick: „A zavraždila jsi i jeho ženu a jejich dítě.“
Mumie: „Dřív byla taková doba.“
Pak je tu ještě ta věc, že nikdo z hrdinů není ani trochu sympatický,
na žádném z nich divákovi ani na vteřinu nezáleží a ani herci svým
postavám nedokáží přidat na zajímavosti či charismatu. Postava Jenny je hrozně afektovaná
a místy vyloženě nepříjemná a její představitelka Annabelle Wallis je v obličeji
neskutečně tuhá, takže v případě jejího výkonu není o čem mluvit. Tom Cruise
se zas tváří povětšinou nezúčastněně nebo zmateně. Mezi těmi dvěma by to
pravděpodobně mělo jiskřit, ale nejiskří mezi nimi nic, a to ani náznakem. Zdaleka
nejlepší roli má Russell Crowe, který v tomto filmu hraje doktora Jekylla
(ano, toho doktora Jekylla), jehož úlohou je likvidovat nadpřirozené zlo, takže
zřejmě bude v těch připravovaných filmech plnit úlohu pojítka (ve svém
archiváři má např. upíří lebku).
Děj je přitom docela dobře strukturovaný a režírovaný také není vyloženě
špatně – režisér Alex Kurtzman, známý spíš jako scenárista, zvládá přinejmenším
akční scény a příběhovou gradaci a občas i vyrukuje s nějakým zajímavým
vizuálním nápadem (třeba potápěčskou honičkou s plovoucími mumiemi v zatopené
hrobce). Celkově ale jeho filmu chybí šťáva nebo aspoň atmosféra, je hrozně
nevýrazný a šedivý (což platí i pro vizuální stránku, až na flashbacky z Egypta)
a především nefunguje ani jako horor. Lekačky jsou předvídatelné a napětí
abyste hledali lupou. O hrdiny se totiž není proč bát, mumie strašidelné také
nejsou (buď jde o legračně nalíčené herce, nebo viditelně digitální triky) a ničivá
písečná bouře v ulicích Londýna také nepůsobí hrozivě, protože nevidíme její
následky. Kromě toho je film mládeži přístupný, takže natočit horor pravděpodobně
ani nebylo záměrem.
Po nezdařilém Drákulovi nezbývá
než konstatovat, že ani Mumie není
zrovna ideální start pro rozjetí tak obsáhlé franšízy, jaká by měla následovat,
avšak přesto bude zajímavé sledovat, s čím dalším v Universal Pictures
přijdou. Každopádně je ale výsledek pořád o dost lepší než Mumie: Hrobka dračího císaře.
Žádné komentáře:
Okomentovat