Pátý díl Pirátů z Karibiku dostala
na starost norská režisérská dvojice Joachim Rønning a Espen Sandberg,
kteří po úspěšné kariéře v režírování reklam sice natočili v Norsku dva
zdařilé koprodukční životopisné filmy, leč ještě před tím debutovali v Hollywoodu
s úděsným snímkem Sexy Pistols (k jehož
mizérii přispěl ovšem i Luc Besson coby autor scénáře). Za scénářem Pirátů z Karibiku nyní stál Jeff
Nathanson, který, ačkoli napsal pro Spielberga Chyť mě, když to dokážeš a Terminál,
tak za své scénáře k filmům Křižovatka
smrti 2 a 3 a Nebezpečná rychlost 2: Zásah na sebe
opravdu pyšný být nemůže. Piráti z Karibiku:
Salazarova pomsta byli tím pádem z důvodu přítomnosti tohoto
nevyzpytatelného tria už od začátku stavěni do pozice kvalitativně nejistého
podniku.
Nakonec se ale ukazuje, že tahle sázka se
producentům vyplatila, neb pátí Piráti z Karibiku
jsou nejen podstatně lepší než předchozí díl s podtitulem Na vlnách podivna, ale patrně se dají
očekávat i debaty o tom, zdali nepřekonali některý z dílů úvodní trilogie.
Případně s kterým z dílů se z hlediska kvality nejvíce potkávají.
Podobné debaty budou ovšem silně subjektivní.
Obecně se však dá říct, že nejsilnější jsou
noví Piráti z Karibiku v těch
aspektech, v nichž spočívají ta největší pozitiva celé série – v nákladné
a epicky působící výpravě, v řemeslných schopnostech filmařů, ve
vynikajících digitálních tricích, hudbě Hanse Zimmera (pozor - soundtrack má tentokrát na svědomí Geoff Zanelli) a atmosféře exotických
karibských oblastí prošpikovaných pirátskými loděmi, truhlami s poklady,
podivuhodnými stvořeními a magickými kletbami. Naopak za nedostatek lze snad u
všech filmů v sérii označit děj, který mnohdy doplácel na překombinovanost
a zmatečnost a jeho zápletky působily jako vycucané z prstu. To souvisí i
s tím, že Piráti z Karibiku nejsou
podloženi žádnou mytologií a stojí za nimi jen atrakce z Disneylandu. V tomhle
všem se Salazarova pomsta vzácně
shoduje se svými předchůdci. U ostatních motivů už je to těžší.
Jedním z takových motivů je postava
pirátského kapitána Jacka Sparrowa v podání Johnnyho Deppa, který platil
za ránu na jistotu zejména v prvních třech filmech, kde zodpovědně plnil
úlohu komické vedlejší figurky, upozorňující na sebe malátnými nekontrolovatelnými
pohyby, nepředvídatelností a osobitým vzezřením i dikcí. Po pěti filmech je ale
již možné říct, že se jeho vystupování poněkud omrzelo a není už tak vtipné
jako dřív, hlavně proto, že Johnny Depp v podstatě jen variuje to, co od
něj známe z předchozích dílů, tj. chová se jako účastník klauniády, ale
zároveň překypuje sebedůvěrou a všechno mu až překvapivě vychází. Alespoň ale
filmaři nezopakovali tu samou chybu jako tvůrci čtvrtého dílu, kteří přisoudili
Jacku Sparrowovi post hlavního hrdiny, což je úloha, do které se principiálně
nehodil. V Salazarově pomstě má sice
pořád jednu z nejdůležitějších rolí, ale zároveň to úplně hlavní role
není.
Za hlavního hrdinu je tu totiž mladík Henry Turner
(Brenton Thwaites), syn onoho Willa Turnera, jehož v prvních třech Pirátech z Karibiku hrál Orlando
Bloom. Synek by rád svého otce vysvobodil ze zakletí a tráví proto mnoho let
pátráním po Poseidonovu trojzubci, bájném artefaktu, jehož vlastník by se měl
stát pánem všech moří a oceánů. Během pátrání se osudově setká se studovanou
astronomkou Carinou (Kaya Scodelario), která se snaží rozluštit tajemství
deníku Galilea Galileie, jenž s trojzubcem nějak souvisí.
Jediný, kdo jim v pátrání může pomoci,
je z nějakého důvodu právě Jack Sparrow. Ten ale zrovna vyměnil svůj
kompas za láhev rumu a zapomněl, že tím kompasem držel v šachu nemrtvou a
prokletou posádku španělského kapitána Salazara (Javier Bardem), který zasvětil
svůj život zabíjení pirátů, a nyní, konečně osvobozen z věčného stínu, se
vydává po krku i Jacku Sparrowovi. Přimíchá se k tomu i pirátský kapitán
Barbossa (Geoffrey Rush), jenž uzavře se Salazarem dohodu – když ho nechá žít,
pomůže mu s dopadením Jacka (Salazar totiž z nějakého důvodu nesmí
vstoupit na pevninu). A aby toho nebylo málo, tak po nich všech jde ještě
anglická flotila, ale ta se objevuje jen sporadicky a spíš okrajově
přicmrndává.
Z výše řečeného je vidět, že tvůrci
filmu opět spletli páté přes deváté ve snaze dostat na plátno co nejvíc starých
známých a k tomu i několik nových postav a nechat je všechny hnát se za
trojzubcem. Výsledný guláš je tak sice poměrně zábavný, ale mnohdy nedává smysl
– logika motivací některých postav k různým jejich činům jde někdy
skutečně hodně mimo, některé dějové zvraty a zákonitosti fiktivního nadpřirozeného
pirátského světa se snad ani jakkoli rozumně vysvětlit nedají a i finále, v němž
je trojzubec skutečně nalezen, je spíš zklamáním.
U Poseidonova trojzubce totiž nikdy není
řečeno, co všechno se s ním dá dělat a co už ne, takže to nikdo z hrdinů
do poslední chvíle neví. V závěru to ale vypadá, jako by ani tvůrci sami
nevěděli, co by si měli s nalezeným artefaktem počít, tudíž handrkování a
přetahování postav o něj připomíná cvičení v dadaistické neobratnosti.
Za celou dobu není nijak vysvětleno, co a jak
Carina čte v Galileově deníku (kromě shrnujícího tvrzení, že to souvisí s hvězdnou
oblohou), a proč by zrovna Galileův deník měl nějak souviset s Poseidonem.
Kromě toho její „logické“ vývody a interpretace jedné básničky jsou natolik divoké
a náhodné, že to připomíná podobně neuchopitelné pátrání Roberta Langdona z filmových
adaptací Dana Browna. Příběhových nedostatků je přitom velká hromada, tohle je
jen zlomek z nich.
Při tom všem se však filmu nedají upřít
řemeslné schopnosti jeho tvůrců, nápaditost, zábavnost a celkem slušné herecké výkony většiny
představitelů (hlavně Bardem a Rush jsou skutečně lahůdkoví, zatímco představitelé Henryho a Cariny tvoří poněkud mdlý a nezajímavý pár). Akčních scén není
nijak zvlášť moc, ale film celkově nabízí od začátku do konce jen minimum
pomalejších míst a spíš se v něm neustále něco děje, takže nedostatkem
akce příliš trpět nelze. Horší už je, že nejlepší akční scénu si film odbude hned
na začátku a žádnou následující ji už nepřekoná, což je další známka
nevyužitého potenciálu závěru, který si vyloženě říkal o velkolepé finále, leč
dostavilo se jen napůl uspokojivé a nedostatečně vygradované rozuzlení,
následované samoúčelnou a nevěrohodnou Deus ex machinou sloužící k laciné potěše
fanoušků.
Výhoda Pirátů z Karibiku nicméně
je, že na silném příběhu nikdy nestáli, a byť i tak jde o kotvu, která je
částečně táhne dolů, tak jim lze ledajaké přešlapy v tomto teritoriu odpustit.
V první řadě jde totiž o zábavu, jakou by měl letní filmový blockbuster
nabídnout v co největším rozměru, a to se v případě Salazarovy pomsty víceméně daří.
Romantická linie mezi Henrym a Carinou je vkusná a nevadící, Jack Sparrow už
není k popukání, ale vtipný pořád celkem je, film ujíždí kupředu v rychlém
a pravidelném tempu a coby zábavnímu produktu na objednávku na něm nelze nalézt
nic moc, co by se mu dalo vytknout. Dokud se nezačnete vrtat ve spleti jeho
dějových zákrut a hledat v nich nějaký vnitřní smysl.
P.S.: Oficiální americký název filmu je sice Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales, leč ve filmu
samotném se na začátku objeví podtitul Salazar´s
revenge, což je zřejmě alternativní název pro uvedení v Evropě nebo
tak něco.
P.S. 2: Po závěrečných titulcích následuje ještě malý bonus.
Žádné komentáře:
Okomentovat