Chris (Daniel Kaluuya) je zhruba sedmadvacetiletý černoch, který již
několik měsíců chodí s podobně starou dívkou Rose (Allison Williams),
která je ale běloška. Zrovna mají jet na víkend k jejím rodičům, aby jim
byl Chris konečně představen, aniž by však doposud tušili, že jejich dcera
chodí s černochem. Chris je z toho trochu nervózní, leč Rose ho ubezpečí,
že její rodiče nejsou žádní rasisti. Důvodů k nervozitě by se však přeci
jen pár našlo…
Od začátku návštěvy v jejich přepychovém odlehlém sídle je totiž
zjevné, že TADY NĚCO ZÁSADNĚ NEHRAJE. Je to tím, že oba bohatí manželé jsou
vstřícní a přátelští až moc, a že až příliš dávají najevo svou nestrannost vůči
černochům? Může za to fakt, že jejich služebná a zahradník jsou taky
černoši, a že se chovají nějak divně? Je to tím, že v ten samý víkend
dochází shodou okolností k obřímu rodinnému srazu, což pro Chrise znamená
hromadu dalších bělochů, mezi nimiž se bude cítit nepatřičně? Nebo je to
návrhem Rosiiny matky, profesionální psycholožky, že Chrisovi pomůže vyléčit
jeho návyk na kouření pomocí hypnózy?
Snímek Uteč natočil a napsal Jordan
Peele, původem televizní komik a komediální herec (nedávno se např. podílel na
scénáři k akční komedii Keanu – Kočičí
gangsterka, kde si i zahrál hlavní roli), který tímto snímkem ukazuje,
že v něm dřímá svěží a nevídaný filmařský potenciál. Uteč je z malé části vztahová komedie/satira, ale především jde
o thriller s mysteriózní atmosférou a řadou hororových prvků, který buduje
napětí poměrně originálním využíváním motivu rasových předsudků a rasismu
obecně.
Ještě snad nikdy jsem neviděl film, který by tak úspěšně vyvolával pocity
děsu a paranoie jen na základě toho, že se hlavní hrdina ocitá v prostředí,
které se k němu sice navenek chová přátelsky a s úsměvem, ale ve
skutečnosti tím jen zakrývá cosi shnilého a zlého ve svém nitru, a ještě aby to
nějak souviselo s barvou pleti. K rasismu jako takovému se přitom
snímek vyloženě nevyjadřuje, jen ho používá jako jeden z prostředků na
budování nervózní atmosféry. Není to tím pádem nějaké hluboce významové dílo,
které by stálo za to rozebírat, ale chytrá, důvtipně vymyšlená a dobře natočená
napínavá zábava, která může v určitém typu publika značně rezonovat
(zejména v Američanech).
Jordan Peele přitom vyniká hlavně v navozování situací, ve vedení
herců (mnozí z nich mají o dost složitější úlohu, než to na první
pohled vypadá) a ve zmíněném vytváření atmosféry pomalu se stupňující
nervozity. Přesto snímek působí zejména ve druhé polovině poněkud nedopečeně – ona
atmosféra totiž po čase namísto gradace jen stagnuje a divák je sice udržován v pocitu
nejistoty, ale aniž by se dlouho dozvěděl něco nového, a to až do finále, které
je naopak uspěchané, překombinované a část z něj lze velmi snadno
odhadnout předem.
Přesto se filmu Uteč nedá upřít neotřelost,
filmařská zručnost jeho tvůrců i inteligentní nápaditost, kvůli nimž se vyplatí
jej vidět. Jen ta závěrečná pointa není až tak sofistikovaná jako zbytek filmu,
je až moc složitá a kromě několika odpovědí přináší i další otázky, na něž ale
odpověď již neposkytne.
Žádné komentáře:
Okomentovat