Film The Circle (vzniklý
v koprodukci USA a Spojených arabských emirátů, natočený podle
stejnojmenné knižní předlohy, s Emmou Watson v hlavní roli) je
dystopické drama odehrávající se v nedaleké budoucnosti (nebo možná
v alternativní současnosti) a točící se kolem pozoruhodné internetové firmy.
The Circle je firma vyvíjející nové technologie, mezi něž se řadí sledovací
čipy, miniaturní kamery i rozšířená sociální síť, jejímž primárním zájmem je
naprostá transparentnost jejích uživatelů. Globálním cílem firmy je transparentnost
všech obyvatel v USA a ve světě, včetně vysoce postavených orgánů, aby
mohla být nastolena naprostá demokracie, následovaná vizí světa bez válek,
nemocí, lží a bez tajemství (protože mít před někým tajemství je to samé jako
lhát, což je to samé jako spáchat zločin). Toto se divák ve filmu pomaličku
dozvídá v úvodních čtyřiceti minutách, čekaje na zápletku.
Mae (Emma Watson) je ambiciózní a snaživá, takže když dostane příležitost
pracovat pro společnost The Circle, je to jako splněný sen (představte si, že
byste měli možnost pracovat třeba pro Google nebo tak něco). Práce je dobře
placená, v příjemném, kreativním a klidném prostředí, včetně mnoha zaměstnaneckých
zájmových skupin, víkendových oslav, plně hrazené zdravotní péče a dalších
benefitů. Všichni kolegové jsou usměvaví, přátelští, politicky korektní a
otevření a zakladatel společnosti Bailey (Tom Hanks) je všemi milovaný
pokrokový vizionář a pohodář.
Mae pracuje sice jen na zákaznické podpoře, ale po čase (asi
v polovině filmu) se náhodou dostane do hledáčku Baileymu, který v ní
objeví novátorský potenciál a udělá z ní prvního plně transparentního
člověka na světě – což obnáší neustálé nošení osobní kamery, která neustále
nahrává veřejně dostupný záznam všeho, co Mae ve svém životě prožije, řekne
nebo udělá. Stane se díky tomu známou osobností, leč její rozhodnutí zapojit se
do takového experimentu začne mít negativní důsledky na její rodiče, přátele a
nakonec i na ni samotnou.
Film The Circle natočil a
spolunapsal režisér James Ponsoldt (Kouzlo
přítomného okamžiku), s nímž na scénáři spolupracoval autor románové předlohy
Dave Eggers, ten samý spisovatel, který napsal i knižní předlohu nedávného
snímku Hologram pro krále (kde také
hrál Tom Hanks). The Circle je však
zjevně mnohem komplexnější a složitější materiál, který v podstatě působí
tak, jak by asi působil román 1984,
kdyby v něm George Orwell předpovídal existenci internetu, sociálních sítí
a live streamů. Je v něm představena vize dystopického světa, jenž
satiricky reflektuje současný technologický boom a moderní internetové trendy,
jako jsou Facebook, YouTube, Instagram, Twitch, video Vlogy a podobně (postava
Baileyho je zas zjevně inspirovaná Stevem Jobsem). Zároveň je v něm
popisováno, jak by mohlo lidstvo dopadnout, kdyby se tyto trendy posunuly ještě
o pár kroků dál.
Mnoho technologických vychytávek sice zní prospěšně a užitečně (stovky
skrytých kamer na každém rohu kvůli bezpečnosti, využívání uživatelské komunity
k hledání zločinců na útěku…), leč pointa tkví v tom, že se s nimi
krůček po krůčku omezuje osobní svoboda až do té míry, kdy svoboda i soukromí jednotlivce
zcela zanikají a jsou nahrazeny onou úplnou transparentností, kdy všechno je
veřejně přístupné pro všechny. Tuto myšlenku se film snaží sdělit divákovi
a ukázat, že je to špatně, a že bychom něco takového neměli dopustit.
Nicméně to dělá hrozně povrchně, manipulativně a hloupě, prostřednictvím
nevěrohodných scén a podivně motivované hlavní hrdinky, s níž lze jen
těžko sympatizovat.
Mae totiž není žádná silná individuální osobnost, která by se rozhodla
proti firmě a jejím zvráceným praktikám vzepřít, ale naopak se nejprve stane
jednou z davu (jednou ze zmanipulovaných ovcí) a nakonec se postaví do
čela toho stáda a sama začne přicházet na nové inovativní způsoby, jak lidskou
svobodu a právo na soukromí ještě více omezit. Jak pak má divák s takovou
postavou vůbec sympatizovat? Na konci sice dojde k nějaké revoltě, ale to
je opravdu dost pozdě (vyloženě tři minuty před závěrečnými titulky) a závěr
filmu je mimo to strašlivě uspěchaný a v každém případě neuspokojivý.
Příliš tomu ani nepomáhá herecký projev Emmy Watson, která působí nevýrazně
a jakoby neměla pořádně co hrát, což je dáno především tím, jak je její postava
napsaná – jako důvěřivá a narcistní naivka, jejíž ambice a snaha o
seberealizaci jí z hlavy dokonale vypudily jakékoli náznaky kritického
myšlení. Když se např. dozví, že ve firmě se vyrábějí i speciální čipy na
hlídání dětí, které se těm dětem implantují do kostí, tak se sice zprvu rozesměje
nad tak absurdním nápadem, ale pak to okamžitě přijme a jde dál.
Podobně nemastný a neslaný je i Ellar Coltrane (Chlapectví) v roli Maeina kamaráda, který se marně snaží
jejich přátelství posunout na intimnější úroveň. Za nejlepší lze nakonec ještě
považovat Toma Hankse, který nepředvádí víc než očekávatelný standard, a
nedávno zesnulého Billa Paxtona, jenž ztvárnil jako svou poslední filmovou roli
otce hlavní hrdinky, trpícího roztroušenou sklerózou. Ani to ale není žádná
sláva, což vede k pochybnostem o tom, jak vede režisér James Ponsoldt své
herce.
Neuspokojivý je ostatně i děj. První hodinu se v podstatě jen
seznamujete s hlavní hrdinkou, jejím zázemím a především s jejím
pracovním prostředím, aniž by však došlo k čemukoli, co by šlo považovat
za příběh (s výjimkou neurčitého naznačení, že šéfové firmy nemají úplně čestné
záměry). K nějakým zvratům a zásadnějším událostem začne pořádně docházet
až v poslední pětině filmu. Zdá se, že hlavní zápletka do té doby opravdu
spočívá v tom, že si hlavní hrdinka připne na klopu videokameru…. A opět
za to může to, že Mae skoro po celou dobu nepodniká nic podvratného, jen se zaslepeně
veze po proudu. Film to bohužel degraduje ze společensko-technologické satiry
do povážlivě mělké a fádní exkurze po high-tech kancelářích titulní firmy a
přilehlých pozemcích.
Do nebe volající hloupost řady scén pak spočívá např. v tom, že máme
věřit, že když se hlavní hrdinka převrátí s kajakem uprostřed noci na
hustě zamlženém jezeře (nebo kde), tak ji do pěti sekund najde helikoptéra a
zachrání ji před utonutím. Jen proto, že dvacet vteřin předtím projela kolem
náhodné kamery, na jejíž záznam se zrovna shodou okolností díval náhodný
pozorovatel tuleňů (v té mlze). Nebo že by někoho takový incident skutečně mohl
inspirovat k dobrovolnému nepřetržitému nošení kamery, aby s ní mohl
živě vysílat svůj každodenní všední život celému světu (kromě přestávek na
toaletu). Nebo že by někoho sledování takového vysílání mohlo zajímat.
Vážně není nic špatného na tom, poukázat se vztyčeným prstem a s trochou
varování na to, jak snadno lze manipulovat lidmi pod záminkou technologického
pokroku a oslnit je všemožnými elektronickými a internetovými vymoženostmi do
té míry, až se celí poblouznění rádi a bez námitek vzdají svých práv a vydají
se do náruče Velkého bratra. Proč ne. Ale je třeba na to poukazovat chytře, a The Circle není chytrý film. Je povrchní
a příběhově vyprázdněný a jen se tváří inteligentně, leč ve skutečnosti je
plochý a stejně manipulativní jako to, před čím se snaží varovat.
Žádné komentáře:
Okomentovat