Série Rychle a zběsile má konečně
víc dílů než Policejní akademie, a
přestože opět došlo ke změně režiséra (snímek tentokrát natočil Felix Gary Grey,
režisér Ctihodného občana a Straight Outta Compton), tak na výsledku
to příliš znát není, tudíž i toto pokračování se nese na vlně "děláme
popcornovou zábavu, na logiku kašleme", samozřejmě podle očekávání.
Více než u předchozích dílů se však na filmu podepisuje jistá únava
materiálu, pramenící z toho, že ti samí hrdinové pořád jezdí v luxusních
autech a dělají šílené a ztřeštěné kaskadérské kousky, přičemž scenáristé se
pokaždé snaží přijít s něčím novým a trumfnout to staré (do minulého dílu vymysleli
přeskakování autem z mrakodrapu na mrakodrap, tady se to snaží strčit do
kapsy mimo jiné konvojem vozů naháněných po zamrzlém moři sovětskou ponorkou).
Vzájemná podobnost několika posledních dílů série má nicméně za následek to, že
u leckterých scén si divák po čase jen s námahou vzpomene, z kterého filmu
konkrétně pocházejí. Lze se obávat, že i scény z osmičky se pár měsíců po
zhlédnutí stanou v divácké paměti promíchanými a zaměnitelnými s obdobnými
scénami zejména z šestky a sedmičky.
Co funguje v Rychle a zběsile 8
výborně, je základní záplatka – Dominic (Vin Diesel) je tentokrát nucen
spolupracovat s kyberteroristkou a superhackerkou Cipher (Charlize Theron) a
obrátit se kvůli tomu zády ke své ženě a zbytku svého týmu, jehož členové se
snaží ho dopadnout a přijít na to, co ho to najednou tak popadlo. Na scénu se
tak vracejí zejména Dwayne Johnson a Michelle Rodriguez, ale i Jason Statham a
řada dalších, aby spolupracovali a hnali se (konečně) proti důstojnému
protivníkovi – tomu nejlepšímu z vlastních řad. Dieselova postava přitom
není vnímána jako záporná, přinejmenším od chvíle, kdy je odhalena její
motivace, s níž se zároveň projeví i zlá a psychopatická podstata toho
pravého nepřítele, zákeřné Cipher.
Akční scény jsou pochopitelně velice zábavné a řemeslně snímku nelze
přinejmenším z tohoto ohledu nic vytknout – honiček, výbuchů a motoristické
destrukce je tu nepočítaně a je to skvělá podívaná. Herecká sestava má své
postavy již dávno v malíčku a svým přednesem dokáže dodat osudovost a
dramatičnost i sebedebilnějším dialogům.
Zábava přesto místy vázne, a to
zejména kvůli přestřelené délce – dementní příběh zkrátka více než dvě hodiny
utáhnout nedokáže – a kvůli nedostatečně kvalitním vtipům, o dost méně vydařeným než v minulých dílech. Hašteření mezi
Johnsonem a Stathamem ještě ujde, ale naprostá většina pokusů o humor a
improvizované hlášky komického dua Tyrese Gibson & Ludacris je hrozně chtěná a nefungující, a má to
bohužel sestupnou tendenci. Zdaleka nejméně vtipný je však s přehledem Scott
Eastwood, jehož postava "legračního" asistenta agenta tajné vládní agentury (Kurt Russell)
je vyloženě zbytečná a pro dění ve filmu nepřínosná.
Zajímavé je, že ačkoli místy si tvůrci (a postavy ve filmu s nimi) sami utahují
z naprosté nelogičnosti a přihlouplosti všech těch honiček, dělají si
legraci z klišé a berou celý film s nadhledem, tak série Rychle a zběsile ani v osmém dílu
(i když ty první byly ještě relativně realistické) pořád není překlopena do
žánru sebeparodie a stále se snaží brát sama sebe aspoň trochu vážně (v rámci
možností), přestože akce je v ní s každým dílem absurdnější a
ujetější. Na rozdíl třeba od xXx: Návratu Xandera Cage, jehož tvůrci na jakoukoli vážnost od začátku rezignovali, což
snímku z hlediska zábavnosti jedině prospělo. V Rychle a zběsile 8 si i přes výrazně přestřelenou akci máme myslet,
že se hraje o něco reálného, a že v sázce jsou skutečné lidské životy, což
kontraproduktivně zeslabuje možnost užít si naplno scény typu "hrdina vyhrává
závod a na cílové pásce vyskakuje za jízdy z hořícího auta jedoucího
pozpátku".
Jinými slovy, film Rychle a zběsile 8
je pořád dobrá popcornová zábava, technicky navíc v perfektní formě, leč
pár měsíců po zhlédnutí bude většina z něj v paměti diváků stejně splývat
s pětkou, šestkou i sedmičkou. A to samé čeká další díly, pokud se jejich tvůrcům
nepodaří přijít s něčím, čím by zajistili, že budou vyčuhovat z řady.
Žádné komentáře:
Okomentovat