Americké sci-fi Život se zabývá
šesticí astronautů (mimo jiné Rebecca Ferguson, Jake Gyllenhaal a Ryan
Reynolds), kteří se vracejí ve vesmírné lodi z Marsu zpátky na Zem a vezou
si s sebou živou buňku, jež se jim podařilo na rudé planetě nalézt. Během
jejího zkoumání (zatímco plavidlo obíhá kolem Země) se ale buňka začne vyvíjet
a růst, až z ní vyroste zabijácký organismus, co začne jít svým
objevitelům tvrdě po krku…
Snímek, co začíná jako ambiciózní a výpravná triková podívaná ve stylu Gravitace, se tudíž po nějaké půlhodině
překlopí do o něco béčkovější variace na Vetřelce,
v níž mimozemšťan z Marsu doroste v zubatou chobotnici a začne
postupně zabíjet členy posádky, takže výsledkem je naháněčka po vesmírné lodi,
příjemně brutální a krvavá (film je mládeži nepřípustný, což je jedině dobře).
Onen vraždící organismus je atraktivně vymyšlený (celé jeho tělo tvoří
výhradně jen svaly a nervy), některé futuristické vymoženosti kosmického korábu
taktéž a triky jsou prvotřídní. Ze začátku to dokonce ještě vypadá na
sofistikovanou a chytrou podívanou (včetně pár narážek na jiná sci-fi), kdy
jsou jednotliví hrdinové představeni coby inteligentní a racionálně uvažující
profesionálové ve svém oboru, ctí bezpečnostní protokoly a nechovají se jako
idioti. I přes pomalejší rozjezd je zdařile budováno napětí a divák čeká, co se
bude dít.
Postupem času se ale hrdinové začnou chovat čím dál tím přihloupleji, takže
příliš riskují, dělají unáhlená rozhodnutí a vůbec jejich chování
nekoresponduje s tím, co by od nich člověk jako od naprostých profesionálů
očekával. Namísto toho se z nich vyklube tuctová sebranka vědců, u nichž
ani není poznat, jak moc je pro ně prioritní zabránit za každou cenu tomu, aby
se ten mimozemšťan dostal na Zemi, když většinu času věnují zejména záchraně
sebe navzájem (a lezou přitom třeba do míst, kde rozhodně není bezpečno). Zároveň
některé zvraty působí až příliš uspěchaně a některé zas tak moc závisí na
náhodě, až je to místy vážně jako pěst na oko (a na logiku).
Díky režisérovi Danielu Espinosovi (Dítě číslo 44), jeho štábu a štědrému rozpočtu jde nicméně přesto o velice zábavný
film, na který se moc hezky dívá, je napínavý, po technické stránce naprosto bezchybný
(včetně padnoucí hudby, elegantní kamery a nápaditých hrátek s krví ve
stavu bez tíže), a jehož postavy ztvárnili zkušení a dobří herci (což je také
důležité, protože vám díky tomu snadno přirostou k srdci a víc se o ně pak
bojíte), díky čemuž mu lze ledajaký přešlap víceméně odpustit. Ve výsledku ale
není ani zdaleka tak epochální jako obrazově vybroušená a do poslední vteřiny
neskutečně dramatická Gravitace, ani
tak děsivě plíživý a nadčasový jako bravurní Vetřelec. Ale je to působivý a lehce stravitelný mix obojího.
Celkově Život rozhodně stojí za
vidění coby nadprůměrné sci-fi s pozoruhodným vraždícím mimozemšťanem, v němž
dojde i na pár originálních nápadů a ne úplně standardních, v některých případech
až vynalézavých a neotřelých scén. Každopádně by ale snímku pomohlo víc
zapracovat na ději a na chování postav, protože jak snaha tvůrců zapudit představu,
že točí béčko, a obalit jej ambicemi a drahotou, tak i vážný tón a minimum humoru
(scenáristé Zombielandu a Deadpoola se asi museli hodně snažit
nedělat fóry) filmu rozhodně sluší. A sluší mu i poselství, že rýpat se v mimozemských
organismech nemusí být úplně moudrým tahem, korunované úderným závěrem.
Hned první odstavec:
OdpovědětVymazat"kteří se vracejí ve vesmírné lodi z Marsu zpátky na Zem"
a "zatímco plavidlo obíhá kolem Země".
Hlavní hrdinové se nikam nevracejí, ale jsou posádkou Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Co se vrací je sonda se vzorky materiálu z povrchu Marsu.
Aha, já to pochopil tak, že oni ty vzorky vezou. Pak tam přece řeší, že se ten organismus nesmí dostat na Zem, a proto kolem ní krouží, navíc se jeden člen posádky už těší na brzké shledání s rodinou. Takže ty vzorky cestovaly zvlášť? Díky za info každopádně.
OdpovědětVymazat