Rocco je francouzským dokumentem o muži jménem Rocco
Siffredi, což je italská mezinárodní pornohvězda (natočil přes 1500 filmů pro
dospělé), a možná i o pornoprůmyslu jako takovém. A není to jen vábnička pro
ty, co chtějí vidět na plátně sex, erotiku a prasárničky – Rocco je uměleckou a intimní zpovědí
plnou hlubokých myšlenek (a hlubokých zásunů), plně srovnatelnou s
dokumenty z nedávné doby typu Amy
nebo Ronaldo.
Pochopitelně jde o film nepřístupný do osmnácti let. Nahých lidí,
odhalených hrudníků i rozkroků si v něm sice užijete, ale ve srovnání
s pornem není Rocco ani náhodou
tak explicitní (např. ani jednou neukáže jedinou penetraci, byť se několik scén
odehrává během souložení) a obecně se soustředí spíš na detaily obličejů než na
detaily přirození.
Přestože Rocco je celovečerním debutem
dvojice režisérů, tak jde o nesmírně vyzrálý počin, který je natáčen nápaditě a
poskládán dohromady velmi smysluplně. Jeho většina se odehrává během různých
činností (ne nutně během natáčení porna), při nichž je Rocco (nebo někdo jiný)
konfrontován s různými jinými lidmi a mluví s nimi, a pokud je v té
scéně náhodou sám a mlčí, tak je to doprovázeno nějakým vyprávěním. Žádné
mluvící hlavy a hlavně žádná nudná vata – všechny dialogy jsou velmi věcné, otevřené, přímé a upřímné, a tím
pádem neskutečně zajímavé.
Kromě Rocca se často dostane ke slovu i jeho kameraman/autor
námětů/bratranec, další lidé z branže a řada pornohereček (ať už
dvacetiletých nováčků nebo dvakrát tak starých „legend“), ale svou troškou do
mlýna přispějí i Roccova manželka a jejich dva synové. Rocco v dokumentu mluví
otevřeně o své minulosti, rodině, matce, mrtvém bratrovi i o své závislosti na
sexu – kariéru chtěl ukončit už v roce 2004 kvůli dětem, pak se ale v roce
2009 vrátil na scénu a druhý odchod si naplánoval na rok 2015 (v padesáti
letech, natáčení jeho „oficiálně posledního“ filmu je věnován závěr snímku),
nicméně odejít opět nedokázal a dodnes točí dál…
Kromě toho je ve filmu samozřejmě také dostatek scén z natáčení porna,
avšak zejména z příprav a po skončení natáčení, čímž je divákovi umožněno
nahlédnout do zákulisí. A není to žádná idylka – pokud se někdo ještě naivně
domníval, že natáčení porna je prací snů, tak zde se jeho iluze roztříští
definitivně – je to tvrdá branže, v níž je nutné mít úplně vyšinutý
sexuální apetit (viz zpověď herečky, která je prý schopna dosáhnout orgasmu jen
při brutálním bičování), a v níž mužům musí stát na povel a ženy musí být
schopné podstoupit ledacos („když neděláš anál, tak máš šanci na zaměstnání
mizivou“).
To ale neznamená, že nedojde na legrační scény z natáčení, kdy se
kameramanovi třeba povede natočit vynikající film, ale pak zjistí, že po celý
úvod do obrazu zasahovala clona kamery a je tím pádem nutné začátek zopakovat, načež
herečky začnou látat své roztrhané oblečení. Nebo když je potřeba vyřešit
dilema, jak naložit s herečkou, která má ošklivé zuby, protože když se jí
dá do pusy roubík, tak nebude moct dělat orál. Zní to ujetě, ale ve filmu jsou
podobné problémy podávány jako zcela běžné, a místy je to skutečně vtipné.
Zároveň je vidět, jak Rocco, který má zaslouženou pověst sexuálního hrubiána, o
své herečky pečuje, a jak je v kolektivu oblíbený jako charismatická
a přátelská osoba, ne jako hvězda s velkým přirozením.
Je potřeba zopakovat, že Rocco je upřímným a nemanipulativním filmem, v němž
se všichni jeho protagonisté vyjadřují otevřeně a neskutečně věcně, což je
ohromně příjemné a z informačního hlediska přinejmenším pozoruhodné. Tvůrci
ve filmu zachycují mnoho témat vyjadřujících se ke stylu života, k sexu obecně
i k pornoherectví jako k povolání a k problémům, které s sebou
nese, a pornobranži postihují v celé šíři, od hlupoučkých naivních
začátečnic, co si vážně myslí, že budou herečkami, až po duchovně vyzrálé
a inteligentní pornoherečky, které mají v životě i v názorech velice
jasno (akorát pornoherce poněkud opomíjejí). Demytizují obraz Rocca Siffediho
odhalováním jeho soukromí a jeho vlastích útrap a těžkostí, ale zároveň tím
nesmývají jeho pověst hřebce, který se o status hvězdy ve svém oboru opravdu
zasloužil.
Pochopitelně na film půjdou hlavně zvědavci, ale vážně stojí za doporučení
i jako zajímavý studijní materiál, pod jehož lechtivou nálepkou se skrývá dokument
plný námětů na zamyšlení.
Žádné komentáře:
Okomentovat