Film režiséra Julia Ševčíka Masaryk
asi netřeba představovat, protože zejména po letošních Českých lvech, kdy
snímek obdržel během slavnostního večera dvanáct ocenění (což je nový rekord),
se o něm psalo tak vydatně, že o něm pravděpodobně vědí už úplně všichni. Je to
mimochodem poprvé v české historii, co se nějakým producentům podařilo
udělat ze samotného předávání filmových cen součást reklamní kampaně na svůj
film ještě před jeho uvedením do distribuce, takže z marketingového hlediska
je to opravdu vítězství. Velká gratulace, bez ironie.
Těch dvanáct cen ale bohužel není nutně známkou nadstandardně kvalitního
filmu, ale spíš známkou toho, že loňský filmový ročník se řadil spíš ke
slabším, následkem čehož se Masaryk
stal jednookým králem mezi slepými, případně toho, že se hlasující akademici
nechali omámit velkolepostí výpravného a drahého koprodukčního filmu (natočeného
ve spolupráci s Německem a Slovenskem) a dali mu přednost před
komornějšími a umělečtějšími snímky typu Já, Olga Hepnarová, Rodinný
film, či Nikdy nejsme sami, které
zůstaly silně upozaděny, byť by si pozornost zasloužily, ale byly nemilosrdně
převálcovány výraznějším soupeřem.
Snad nikdo se též již nemůže mylně domnívat, že by film vyprávěl o Tomáši
Garriquovi Masarykovi. Jeho hlavním hrdinou je totiž jeho syn, Jan Masaryk,
který byl československým diplomatem a politikem. Konkrétně se děj filmu
zaobírá obdobím od roku 1937 do roku 1939, kdy Jan působil jako velvyslanec v Londýně
(než na tento post rezignoval po sepsání Mnichovské dohody). Většina filmu se
nicméně odehrává až po Mnichovské dohodě, kdy se Jan léčí na vlastní žádost v blázinci,
a jeho diplomatické působení je ve filmu zprostředkováno velkým množstvím
flashbacků.
Jan Masaryk vedl coby diplomat v Londýně poměrně rušný společenský
život (ženy, večírky, kokain) a nachomýtl se k řadě diskuzí s důležitými
státníky, ale rozhodně nebyl kdovíjak klíčovou osobou v zásadních historických
událostech dějin Evropy té doby, na nejdůležitějších rozhodnutích se obvykle
nijak nepodílel a především (pochopitelně) nebyl osobně přítomen u většiny jednání
světových velmocí. Jelikož je značná většina filmu vyprávěna z jeho pohledu,
tak o tom, jak se vyvíjí československá politika vůči Německu a dalším zemím, a jak je
na tom Mnichovská dohoda, mu obvykle průběžně musejí sdělovat různé jiné vedlejší
postavy.
Tím se dostáváme k tomu, že život Jana Masaryka zkrátka nebyl v tomto
období nijak zvlášť zajímavý (resp. není zajímavé to, jakým způsobem je jeho
život prezentován v tomto filmu), a tím pádem celý film není příliš
zajímavý, bohužel. V oné dějové linii odehrávající se v sanatoriu,
kde Jan vede psychologicko-filozofické depresivní rozhovory se svým doktorem,
se sice odkrývá jeho tvář nešťastného a osamělého politika, který nebyl schopen
dostát nárokům, které na něj byly jako na syna a pokračovatele slavného
otce-zakladatele vlasti kladeny, ale i to je dost málo.
Mimochodem, celá ta linie z psychiatrické léčebny je zhola vymyšlená (a
dokonce je v mnoha ohledech v rozporu s historickou realitou) a
ve filmu představuje tu méně záživnou část, což budí otázku, proč si autoři scénáře,
když už se rozhodli nedržet se důsledně skutečnosti, nevymysleli něco, co by
dokázalo snímku dodat aspoň trochu náboj a pozoruhodnost. Protože dohánět to
Masarykovými sebedestrukčními výlevy, scénami z hlučných večírků a mimo
jiné nevýslovně křečovitou scénou drogových halucinací, kdy se spoutanému hrdinovi
zjevuje jeho mrtvý bratr lezoucí po stropě, je vážně nedostatečné. Ironicky
jsou nejzajímavější a nejvíce vtahující ty scény, v nichž postava
Masaryka vůbec nevystupuje, a v nichž spřádají plány na budoucnost Evropy
nějací důležitější politici, než byl on. A takových scén není mnoho.
Každopádně by bylo nefér vinit za něco takového Karla Rodena, který
zvládl zahrát hlavní roli vyhořelého a psychicky sesypaného velvyslance naprosto
skvěle, včetně nejdrobnějších nuancí a chvályhodného projevu v cizím jazyce (nejméně
polovina dialogů je v angličtině). Vynikající je i Oldřich Kaiser v roli
prezidenta Beneše (skoro jsem zalitoval, že film není o něm). Pochvalu zaslouží
i režisér Julius Ševčík, který mimo jiné dokázal vtisknout filmu draze
vypadající vizuál využívající naplno potenciál výpravné produkce (zahrnující
třeba i nákladně působící přelety letadel nad vojáky československé
armády), byť snímek tematicky osciluje mezi výpravným historickým velkofilmem o
diplomacii a vysoké politice a komorním psychologickým dramatem o člověku
semletém dějinami a osobní zodpovědností, a ne vždy se takto zvolená stylizace
k výsledku hodí. Výborně funguje i hudba, dodávající mnoha scénám
patřičnou emocionální hloubku (která by tam bez té hudby, obávám se, nebyla).
Přesto však snímek nedokáže dostatečně zaujmout a vtáhnout diváka do sebe na
větší ploše, než v rámci jednotlivých izolovaných scén, protože se
především nemá o co opřít v ději. Nepůsobí nikterak dramaticky, nestaví svého
hrdinu před nutnost aktivně se zapojovat do dění kolem sebe (což pro něj ostatně
ani nebylo možné) a neustálým přeskakováním v čase dělá snímek navíc mírně
nepřehledným (co si z něj odnesou zahraniční diváci, to vážně netuším).
Jako pěst na oko pak působí některé náhodné vedlejší postavy, jež do filmu
náhodně vstupují, aniž by v něm sehrály nějakou zásadnější roli, což se
týká hlavně několika žen – viz postava americké novinářky, s níž se
Masaryk krátce seznámí někdy v polovině filmu, a která tam pak následující
hodinu není a objeví se zas až úplně na konci. Což je dáno buď nesmyslnou
strukturou příběhu ve scénáři, nebo nějakým zbrklým přestříháváním a
vystřihováním některých scén, jiná varianta není možná.
Na své mezinárodní premiéře na festivalu v Berlíně mimochodem Masaryk získal od mnohých světových
recenzentů povětšinou negativní hodnocení, v některých případech dokonce i
překvapivě zdrcující. Je nicméně pochopitelné, že u českého publika se dočká
mnohem přívětivějšího a pozitivnějšího přijetí.
Masaryk je vážný a důstojný film, který jednoznačně
vítězí hlavně z hlediska marketingu a v rámci realizace je
potěšitelným zejména po stránce řemeslného zpracování, hereckých výkonů a snad
i dialogů, ale v celkovém dojmu z něj převládá rozpačitost a nejistota, pro koho
je vlastně určen a co by si z něj měl kdo odnést.
Žádné komentáře:
Okomentovat