Snímek Padesát odstínů temnoty je
adaptací druhého dílu knižní trilogie, která se nejprve stala fenoménem, ale
dnes už o ni nestojí ani v antikvariátech, kde její nechtěné výtisky
přehrabují vidlemi.
Film Padesát odstínů šedi byl
sice lepší než knižní předloha, ale pořád byl dost hrozný. Padesát odstínů temnoty se již dostalo do kategorie filmu, který je
místy tak špatný, až je díky tomu nechtěně vtipný/sebeparodický. Takových
momentů je ale bohužel dost málo a většina filmu je jen k uzoufání
nudná/nezajímavá.
Předchozí film skončil tím, že hlavní hrdinka, studentka literatury
Anastasia Steel (Dakota Johnson), se s brekem rozešla se svým přítelem, na
BDSM vysazeným miliardářem Christianem Greyem (Jamie Dornan). Druhý díl je o
tom, že se k němu na začátku po nastavení nových podmínek vrátí, on ji pak
v polovině filmu požádá o ruku, ona později jeho žádost přijme a na konci
její rozhodnutí oznámí Christianově rodině. A to je celý děj dvouhodinového filmu.
Místy se sice zdá, že budou pro děj nějakým způsobem důležité postavy chlípného
šéfa v Anastasiině nové práci a dvou bývalých Christianových milenek,
které se postupně začnou v příběhu vyskytovat, ale ty jsou tam výhradně od
toho, aby sem tam dělaly dusno, a jiný smysl jejich existence nemá, přičemž pro
děj obecně jsou zcela postradatelné. Je nicméně možné, že budou svou
přítomností hrát nějakou zásadní úlohu ve třetím a závěrečném filmu (který
dorazí do kin za rok), ale spíš bych se vsázel, že ne.
Přísahám, že libovolný díl televizní Rosamunde
Pilcher má zajímavější námět a více strhující zápletku než Padesát odstínů temnoty, jejichž líně
pomalé tempo a minimum děje je ještě více rozřeďováno početnými záběry na
smutnou/zamyšlenou hlavní hrdinku, jak někde sedí nebo jde po ulici, případně
záběry zachycujícími luxusní/snobsky dekadentní životní styl Christiana a jeho
rodiny, a které už tak dost utahaný a příběhově utlumený film ještě více
umrtvují. V Rosamunde Pilcher
sice nejsou tak dobře nasvícené a nasnímané sexuální scény a nahota, nicméně
v celém filmu se souloží jen čtyřikrát a rozkroky obou hrdinů opět zůstaly
zahalené (zato jejich nahých hrudníků si užijete dost).
Režijně je snímek zvládnutý celkem slušně po řemeslné stránce, byť je
natočen bez jakéhokoli tempa, dynamiky a třeba jen náznaku dramatičnosti (až na
jeden moment, v němž hraje roli pistole). Co z něj ale dělá pekelný
zážitek, jsou dialogy, které na rozdíl od Padesáti odstínů šedi napsal převážně televizní scenárista Niall Leonard,
který je zároveň manželem spisovatelky E.L. James, autorky knižní předlohy. Ten
se tudíž asi musel držet toho, co jeho žena napsala, následkem čehož jsou
dialogy ve filmu povětšinou neuvěřitelně strašné až směšné a řada scén je
opravdu napsaná tak katastrofálně, že se u nich dá zvráceně bavit. Jistou roli
v tom hraje také to, že se film od začátku do konce bere hrozně vážně,
nemá v sobě ani špetku nadhledu nebo záměrného humoru a příliš nesklouzává
do žánru dementně-komediálního soft-porna, do něhož by v nejlepším případě
sklouzávat měl, ale řadí se spíš do kategorie béčkových, mírně erotických
amerických thrillerů z devadesátých let.
Třeba scéna, v níž se s Christianem zřítí jeho soukromá
helikoptéra, načež Anastasia a zbytek jeho rodiny s obavami nejhoršího
sledují televizní vysílání, kde se v jednu chvíli ozve, že Christian Grey
je zřejmě živ a zdráv, a o vteřinu
později Christian rozrazí dveře, oznamujíc, že o sobě nemohl dát vědět
dřív, protože ztratil telefon, je skutečně důsledkem pisatelské neschopnosti
(údajně to v knize probíhá stejně) a ve filmu působí vyloženě parodicky. U pasáže,
v níž si Christian rtěnkou pomalovává místa na hrudi, kterých se Anastasia
nemůže dotýkat, a má u toho výraz absolutního fyzického utrpení, jako kdyby si to
do té hrudi nechával vytetovat, je také dost těžké zadržovat smích.
V Padesáti odstínech šedi
byl alespoň trochu zajímavý onen vztah nesmělé, naivní a „morálně čisté“
hrdinky se sexuálně zkušeným hřebcem, který by ji rád vlastnil, zatímco ona by
ho chtěla převychovat na romantického prince. Sice to vůbec nefungovalo, ale
bylo to alespoň něco. V Padesáti odstínech temnoty k tomu
převychování již zřejmě došlo, protože Christian Grey je tu za něžného milence,
co se akorát párkrát vytasí s nějakým vzrušujícím nápadem a sem tam
se zachová až příliš majetnicky, nicméně tentokrát je to spíš Anastasia, která
je v otázkách sexu iniciativní. Už na tom zkrátka není zajímavé nic, vyjma
toho, že jedna Christianova bývalá milenka je patrně vyučená zámečnice.
Zlepšení oproti Padesáti odstínům
šedi lze pozorovat pouze v tom, že Dakota Johnson o něco lépe vystihla
po uši zamilovanou holku, co neustále vrhá lačné a láskyplné pohledy, hlavně tedy
co se výrazů tváře týče, takže její láska/vášeň/nadrženost vyznívá podstatně věrohodněji
a uvěřitelněji (zatímco Jamie Dornan je pořád herecké dřevo). Jinak je ale Padesát odstínů temnoty v mnoha
ohledech velmi podobných svému předchůdci, což je možná dobrá zpráva pro
všechny, kterým se Padesát odstínů šedi
líbilo, ačkoli ani na to není možné úplně spoléhat. Jediné světlo na konci
tunelu tak lze spatřovat v tom, že závěrečný díl díkybohu nebude rozdělen
na dvě části.
Ahoj, hele porad ctu negativni recenze a i na tuto vyplacal autor dost (nechapave) energie, ale doporucuju nejdriv zajit na film a pak teprve cist kritiky.
OdpovědětVymazatDluzno dodat, autorem teto kritiky je mentalitou chlap, co je produktem moderni doby, nutne potrebuje sama prekvapeni, wow efekty, zvraty, umele namontovanou srandu, a akce a strilecka je proste minimum. Estrogenu a pokory je v nem pomalu.
Film je primarne urcen totiz zenam, ma uplne jinou hloubku mysleni, momenty, kterych si namysleny znudeny kritik nevsimne, proto jeho emocionalni zivot asi za moc nestoji.
Film doporucuju opravdu nejdriv videt a s otevrenou hlavou, necist frigidni kritiky ��
Naprosto souhlasím ;)
VymazatMusím s kritiky nesouhlasit. Děje tam na jednu stranu není přiliš, ale dost na to, aby z toho byl dobrý film. Mně se film velmi líbil a opravdu se těším na pokračování. Vždyť i samotný konec, kdy Christian pomyslně mizí z fotografie rodiny, naznačuje, že Jack Hyde pravděpodobně po něm v příštím díle půjde. Je možné, že se mílým, ale i kdyby, tak rozhodně film nehodnotím záporně. Je zajímavý, a jen ten, kdo ho dokáže pochopit, kdo ho dokáže prožít a vcítit se do něj, tak podává kladné hodnocení. Některé pasáže, které se tady popisují nudně, prázdně nebo ubohé, tak jsou ve skutečnosti promyšlené a procítěné. Ten, kdo chce a pochopí, tak si tuto podívanou velmi užije.
OdpovědětVymazatNevím, proč o tom filmu píšete tak negativně. Někomu se ten film třeba líbí, a taky tu jsou lidi, co film ještě neviděli, jsou na něj zvědaví a těší se na něj. A jen tu příjde nějaký člověk, co si o sobě myslí jakej je nejlepší, všechno ví, všechno zná a ve všem má pravdu??!! Docela hnus....
OdpovědětVymazat