Na osm Oscarů (včetně kategorie Nejlepší film) nominovaný snímek Moonlight získal už dříve bezpočet cen, a
to včetně Zlatého glóbu za nejlepší drama. Natočil jej jako svůj druhý celovečerní
film americký režisér a scenárista Barry Jenkins, který na scénáři
spolupracoval s dramatikem Tarellem Alvinem McCraneym, jehož vlastní
divadelní hry, v níž tento černošský spisovatel otiskl mnohé z vlastní
životní zkušenosti, je Moonlight
adaptací.
Zdroj fotek: aerofilms.cz |
Ve filmu tudíž sledujeme ve třech fázích život černošského chlapce, nejprve
období jeho dětství, poté jeho dospívání a nakonec rané dospělosti, kdy v každé
etapě jej hraje jiný herec. Jde o mladíka z chudých poměrů, jehož ovdovělá
matka s ním bydlí v nuzné části Miami a jede v drogách,
zatímco její vyzáblý a málomluvný syn je ve škole outsiderem a otloukánkem,
protože je kromě toho všeho ještě navíc i gay.
Vypadá to jako předem vypočítaná kombinace faktorů zaručujících úspěch u
festivalových porot, leč k takto lacinému zneužívání sociálně
populárních témat se Moonlight
rozhodně nesnižuje, už jen kvůli chytře vystavěnému scénáři, přirozeně
plynoucímu vyprávění a vynikající jemné režii, která ještě ve spolupráci s hereckými
výkony a technickými aspekty (zejména kamera) dělá z filmu nikoli prvoplánovou
černošskou/homosexuální agitku, která by šla na ruku Oscarům, ale univerzálně
funkční a perfektně natočené citlivé drama, které je oceňované zkrátka pro své
mnohé kvality a ne nutně jen pro své téma.
Úplně stranou jdou tím pádem argumenty, že filmem Moonlight se akademici snaží napravit onen fakt, že v loňském roce
nebyl mezi oscarovými kandidáty ani jeden černošský film, protože to jednak může
být pochopitelně i dílem náhody a zároveň se to samé dá říct i o nominovaných
filmech Fences a Skrytá čísla, což jsou také veskrze „černošské“ filmy, a Moonlight z nich rozhodně není
nejhorší. Ještě více stranou jdou názory toho typu, že kdyby film vyprávěl o
běloších, tak by po něm neštěkl pes, protože nejvíc ze všeho je Moonlight podobný Zkrocené hoře, která s ním má kromě gay tématu a pomalého
tempa společné i časté vyprávění obrazem a motiv dvou mužů, kteří k sobě chovají
náklonnost a chtěli by spolu být, ale nemohou. Přičemž Zkrocená hora byla podobně kontroverzní, načež pár Oscarů skutečně
získala.
Pozoruhodné je na filmu i to, jak strhujícím a podmanivým dojmem působí,
přestože jde o snímek založený převážně na emocích a ne na ději, ačkoli i
to málo, co se v něm z hlediska příběhu odehraje, je nesmírně osudové
– viz třeba náhodné přátelství dětského hlavního hrdiny se sympatickým drogovým
dealerem, který je chlapci v podstatě částečnou náhradou za otcovský vzor,
ale zároveň shodou okolností prodává drogy zrovna jeho matce. Herci jsou
dokonale přirození a přesvědčiví, takže i když téměř nemluví, je z každého
jejich nepatrného záchvěvu nebo pohledu ihned jasné, co přesně se v nich odehrává.
Tím, že se někdo na někoho podívá nějakým konkrétním způsobem, se v tomto případě
řekne mnohem víc, než kdyby někdo měl to samé zdlouhavě popisovat.
Kromě toho je Moonlight filmem o
tom, že i když se třeba časem změníme k nepoznání, tak přesto nedokážeme
změnit to, jací jsme uvnitř. Tak jako hlavní hrdina, který pod vizáží drsného
gangstera skrývá citlivou a jemnou duši, zakřiknutou a stísněnou v důsledku
nedostatku lásky a pochopení. To ale samozřejmě není všechno, protože Moonlight
je film mnohovrstevnatý, jeho postavy jsou bohatě prokreslené a veškeré scény po
všech stránkách precizní a procítěné. Nějaká pomyslná třešnička na dortu tu
sice chybí a ke konci se tempo už ředí možná až příliš, ale jinak film skýtá
hluboký zážitek i požitek ze skvělé filmařiny, pro něž je možné jej obecně
vřele doporučit.
Ale Oscara beztak vyhraje La La Land, to je jasný.
UPDATE po Oscarech: Ok, tak ne. Ale skoro to tam bylo.
UPDATE po Oscarech: Ok, tak ne. Ale skoro to tam bylo.
Vyborna recenze, presne vystihuje me pocity. Nechapu, ze na csfd jeste neni v cervenych...
OdpovědětVymazat