Šestý díl akční sci-fi série Resident
Evil, natočené podle stejnojmenné počítačové hry, má podtitul Poslední kapitola, což v sobě nese
jisté zadostiučinění. Na jednu stranu můžeme být rádi, že tahle nepříliš
vydařená filmová řada, jež v sobě sice obsahovala světlejší chvilky, leč
většinou (a zejména pak v poslední době) beztak upadala do podprůměrného
akčního slepence, konečně definitivně končí a další pokračování už skutečně
nebude. Což samozřejmě neznamená, že nás po pár letech nebude čekat restart
série, remake prvního dílu nebo něco podobného.
Na začátku hlavní hrdinka Alice (Milla Jovovich) vysvětlí, co je zač
korporace Umbrella a co stálo za jejím založením, a že svět zastihla apokalypsa
v podobě zombie nákazy, kdyby to třeba někdo zapomněl. Pořád vám to
nepomůže v orientaci mezi vedlejšími postavami a v pochopení, co
jsou zač, případně v kterém z předcházejících dílů se s Alice seznámily,
ale předpokládejme, že do tohohle rozjetého vlaku už žádní noví cestující
naskakovat nebudou, takže nebudeme ztrácet čas vysvětlováním, o co tu celou
dobu jde (navíc si to sám nepamatuju a zejména předchozí dva díly Resident Evil se mi dost pletou mezi
sebou).
Děj je tentokrát o tom, že si umělá inteligence stvořená Umbrellou najednou
vše rozmyslí a rozhodne se Alice pomáhat – poví jí proto o existenci
protilátky, díky níž by mohla za cenu vlastní smrti na poslední chvíli zachránit
svět. Má však jen 48 hodin na to, aby vnikla do přísně střeženého, monstry a
pastmi prošpikovaného podzemního velína zvaného Úl (odkud v prvním díle
unikala), a dotyčnou protilátku získala, přičemž jsou jí v patách po zuby
ozbrojení nepřátelé a armáda zombies.
Na ději je pozoruhodná jedna věc, a sice to, jak se snaží režisér, scenárista
a producent filmu Paul W.S. Anderson ve vlastním scénáři sérii ukončit alespoň
trochu smysluplně, vtisknout jí nějakou pointu a dodat osudovost, což je také
to jediné, co se mu na snímku daří. Závěrečné rozuzlení korunované odhalováním
různých překvapivých zvratů je na filmu vážně tím nejlepším, protože všechno
ostatní je jen tupý videoherní výplach, který je pitomější a hloupější s každou
přibývající minutou, což je završeno finální likvidací hlavního záporáka, jehož
smrt je už tak extrémně dementní, že všechny ty ostatní předcházející nesmysly
působí vedle ní jako jen drobné nedostatky.
Nicméně to jsou nedostatky velké. Težko totiž brát jakkoli vážně film, v němž
se např. jeden ze záporáků rozhodne přebrat od umělé inteligence manuální
ovládání nad bezpečnostními mechanismy svého úkrytu v neproniknutelné pevnosti
se slovy „Já to zvládnu líp“ a pak nechá omylem otevřenou vstupní bránu. Kdyby se
něco takového objevilo v nedávném pokračování xXx, tak se tomu zasměju, protože by bylo jasné, že si z toho tvůrci
dělají legraci. Nicméně Paul W.S. Anderson si zřejmě myslel, že točí nějaký
epický akční velkofilm, který se zapíše do historie, pročež v něm není ani
trocha záměrného humoru nebo nadhledu.
To ale není to hlavní, co by mohlo divákovi vadit – že bude film
přihlouplou akční řezanicí se spoustou absurdních nelogičností v ději, špatně
režírovanou a mizerně napsanou, šlo ostatně tušit předem, protože jistá
zkušenost s předchozími díly série tu už byla a nějaké výrazné zlepšení by
stejně málokdo očekával. Co je ale vyloženě otravné a nesnesitelné, je
epileptický videoklipový střih akčních scén a hororové lekačky, jimiž režisér průběžně
proložil celý film ve své neschopnosti budovat napětí.
Akční sekvence jsou stříhány tak zběsile, že v nich ani téměř nelze
rozeznat, co se v nich děje. Takže když na hrdinku skočí zmutované
monstrum s chapadly, tak není ani pořádně vidět, jak přesně vypadá, jestli
na hrdinku útočí kromě těch chapadel ještě něčím jiným, jak přesně se mu
hrdinka ubrání a jestli je to monstrum skutečně mrtvé, když od něj pak odchází.
Velmi obdobně vypadá ve filmu naprostá většina akce.
Hororové lekačky jsou takové ty nejprimitivnější, u nichž se dá vysledovat,
že když zničehonic ztichne hudba i všechen zvuk, tak můžete počítat s tím,
že se ozve nějaký ohlušující strašidelný zvuk nebo řev, doprovázený mnohdy zjevením
nějaké příšery na plátně a vaším leknutím. Nicméně protože se toto opakuje s železnou
pravidelností, tak se po dvaceti minutách už nelekáte, protože to pokaždé
čekáte předem. A stejně hlasitý zvuk se pochopitelně ozve bez ohledu na to,
jestli na hrdinku vybafne sedmimetrové zmutované monstrum, nebo jestli jí někdo
za zády začne posílat fax.
3D jsem neviděl, ale nedokážu si představit, jak by mohlo fungovat při tak
brutálně rychlém a nepřehledném střihu, a vzhledem k tomu, že 95%
filmu se odehrává v noci nebo v přítmí. Ačkoli to by asi byl už jen
poslední hřebíček do rakve.
Žádné komentáře:
Okomentovat