Na šest Oscarů nominované drama Místo
u moře (včetně kategorií Nejlepší film, Nejlepší režie a Nejlepší původní
scénář) je o chlapíkovi jménem Lee Chandler (Casey Affleck), jehož na začátku
vidíme, jak se svým bratrem a jeho malým synem Patrickem chytá na jejich lodi
ryby a je šťastný. A je to zároveň poslední místo filmu, v němž je
šťastný. Poté se totiž děj posune o několik let dopředu, kdy je Lee zachmuřený,
rozvedený, dělá za mizerné peníze mizernou práci domovníka a táhne se za ním
stín čehosi strašného z jeho minulosti.
Jako by toho nebylo málo, tak jeho bratr zemře na srdeční zástavu a Lee by
podle závěti měl dělat nyní již šestnáctiletému Patrickovi poručníka (jeho
matka alkoholička je totiž bůhvíkde). Lee si ale odmítá kohokoli připustit k tělu,
nese si v sobě jakési obrovské trauma a všeobjímající deprese
zasněženého Bostonu a chladné garsonky situaci moc nezlepšuje. Film pak vypráví
nejen o nesnadném zařizování pohřbu, ale hlavně o tom, jestli Lee bude nakonec schopen
před někým pookřát a jestli si spolu se svým synovcem k sobě opět dokáží
najít cestu.
Místo u moře je zároveň filmem, u nějž se všechny potenciální problémy
a těžkosti diváků scvrkávají do malicherných drobností, protože jde skutečně o
Drama s velkým D, v němž se zračí zákeřnost života a lidského osudu
se všemi nepříjemnostmi, a v němž se neblahé tušení postupně mění v šok
souběžně s postupným odhalováním toho, co se hlavnímu hrdinovi přihodilo,
že ho to tak strašlivě změnilo. A také je to film hodně o truchlení a o tom,
jak je těžké truchlit, tudíž ho nelze moc doporučit těm, které třeba v nedávné
době také postihlo úmrtí v rodině. Ale jinak za doporučení rozhodně stojí.
Natočil a napsal jej totiž americký nezávislý filmař Kenneth Lonnergan,
který např. spolunapsal Gangy New Yorku
a natočil drama Na mě se můžeš spolehnout
(a film Margaret, který ale jinde než
ve Varech k vidění nebyl), a který svůj už tak dost chytrý scénář
vynalézavě vystavěl na nelineárním vyprávění, které počítá s inteligentním,
soustředěným a pozorným divákem, jemuž netřeba nic polopaticky vysvětlovat,
předpokládaje, že si dokáže všechny informace vyčíst a srovnat sám.
Ve filmu je tudíž celá řada flashbacků, kdy se přítomnost a minulost prolnou
třeba i poměrně rychle, ale pokaždé je zcela evidentní, že se díváme na něco z minulosti.
Je to natočené tak průzračně čistě a s natolik sebevědomou neomylností, až
je to s podivem. Tento způsob vyprávění jednak slouží k zajímavější gradaci
příběhu a jednak k tomu, že se téměř vždy nejprve dozvíme něčí reakci na
něco a až poté je odhalena příčina té reakce. Je to chytré a nápadité a
pokaždé nám to o hrdinech poodhalí něco nového.
K tomu je navíc Místo u moře
skutečně strhující, což je u nezávislých dramat tohoto typu relativně vzácné. Je
plné silných emocí i drobných nuancí, jež se promítají hlavně v hereckých výkonech,
kdy úplně stačí, aby se někdo na někoho podíval, a hned je jasné, jaká obrovská
dramata se odehrávají v jeho nitru. V tomto ohledu září zejména vynikající
Casey Affleck, ale i Michelle Williams v roli jeho bývalé manželky a Lucas
Hedges coby Patrick, jehož postava zanáší do snímku i trochu spásného (byť povětšinou
hodně černého) humoru na vyvážení.
Na druhou stranu, některé dějové linky věnující se více Patrickovi, jehož zdaleka
největší problém (kromě mrtvého otce, který musí být do jara uložen v mrazáku,
protože ve zmrzlé zemi nelze vykopat hrob) tkví v tom, že má dvě
přítelkyně, z nichž s jednou už spí a s druhou by spát chtěl, ale
brání mu v tom její dotěrná matka, opravdu nejsou moc zajímavé ani zábavné
a film spíš jen zbytečně prodlužují a nepříjemně ředí jeho děj zejména v průběhu
zhruba jeho třetí čtvrtiny. Je jasné, že Patrickova relativní mladická bezstarostnost
má tvořit jakýsi kontrast k Leeovi, ocitajícímu se totálně na dně, leč jeho milostným
avantýrám je přeci jen věnováno až příliš mnoho času na úkor celkového tempa a intenzivnějšího
požitku z dramatičtějších událostí.
V každém případě však Lonnergan mistrovsky pracuje s úspornými dialogy,
s drobnými detaily podtrhujícími výraznost i těch momentů, které sice
působí všedně, ale i tak si je snadno zapamatujete, i s kamerou. Výborně
vede herce, cíleně používá smutnou hudbu (především tklivé smyčce a varhany) a
sype z rukávu promyšleně zkomponované komorní drama o velikosti a
průraznosti antické tragédie, aniž by přitom sklouzával k patetičnosti. Místo u moře není lehké sledovat, ale
zážitek je to velký. Bravo.
Žádné komentáře:
Okomentovat