Už první scéna, v níž jsme po mnoho minut a bez jediného střihu svědky
toho, jak se úmorná dopravní zácpa mění v roztančené taneční číslo, v němž
se řidiči a řidičky za zimního kalifornského vedra míhají ve složité
choreografii, tančí mezi stojícími vozy a vybíjejí si frustraci veselým zpěvem
o svých snech, zatímco kamera kolem nich tančí balet, napovídá, že La La Land bude něco výjimečného.
Výjimečný je i jeho režisér a scenárista, jednatřicetiletý Američan Damien
Chazelle, který natočil hudební drama Whiplash.
To se stalo po zásluze jedním z nejlepších filmů předloňského roku, topilo
se v neutuchající chvále a zavířilo i oscarovými nominacemi, díky čemuž si
Damien udělal jméno a mohl se dostat k natáčení produkčně mnohem
náročnějšího projektu, jehož scénář psal už před delší dobou. Výsledek jednak
potvrzuje jeho pozici evidentně nesmírně talentovaného, schopného a originálního
filmaře a zároveň je asi nejlepší poctou muzikálům z období klasického
Hollywoodu, jaká kdy vznikla.
La La Land je muzikál o snílcích, které velebí a podporuje je
v jejich snech, protože kde by byl svět bez nich. Je to muzikál o Los Angeles
(zkratka L.A. je zároveň citoslovcem zpěvu), kde se sny mění ve skutečnost, a
kde je snílkem snad úplně každý. Je to muzikál plný emocí, energie a výrazných
filmařských prostředků, odkazů na staré filmy a starou dobu, plný pastelových
barev a retro šatiček. A je to muzikál o lásce.
Oba hlavní hrdinové, Sebastian a Mia, se náhodou střetnou už v té úvodní
dopravní zácpě a od té doby na sebe narážejí opakovaně, přičemž pokaždé mezi
nimi jiskra přeskočí o něco zřetelněji. Hrají je Ryan Gosling a Emma Stone, kteří
si už ve filmech Bláznivá, zatracená
láska a Gangster Squad – Lovci mafie
vyzkoušeli, že jim to v páru perfektně ladí.
Jejich postavy skvěle reprezentují motiv koexistence starého a nového
světa, jenž se prolíná celým filmem. Sebastian jezdí ve starém kabrioletu s dřevěnou
palubní deskou a po večerech si přivydělává jako pianista, má rád starý jazz a
sní o vlastním hudebním klubu. Mia pracuje jako servírka, řídí moderní vůz,
obsluhuje moderní zákazníky a sní o kariéře herečky. To vše ve světě mírně
stylizované a trošičku idealizované současnosti, v níž sice existují mobilní
telefony, ale zároveň je možné zajít do kina na Rebela bez příčiny, promítaného z filmového pásu.
Děj je rozdělený do pěti částí pojmenovaných po ročních obdobích, čímž je tak
trochu předem naznačováno, jak se bude vztah hlavních hrdinů vyvíjet. S tím
se pojí výtka, že zápletka filmu je přeci jen trochu fádní, neb jde skutečně
jen o to, jestli ti dva nakonec zůstanou i přes jisté peripetie spolu a zdali
se dočkají naplnění svých snů, či nikoli. V jednoduchosti je sice krása, ale
v tomhle případě stojí za důvodem, proč není děj filmu a osud postav tak
dokonale vtahující a dramaticky strhující jako osud bubeníka ve Whiplashi a proč lze mluvit o 127
minutách La La Landu jako o příliš
dlouhé stopáži, v níž se poněkud ředí celkové nadšení z jinak úžasného
řemeslného zpracování.
To, jakým způsobem je La La Land
natočený, už totiž fádní rozhodně není. Od začátku snímek najíždí do svižného
tempa filmařské exhibice, v níž se přirozeně mísí výborná výtvarná stránka
s hudební složkou a kameramansko-střihačským uměním. Tančící a zpívající
postavy jsou zabírány při komplikovaných kamerových jízdách a v sofistikovaných
záběrech, mnohdy citujících známá filmová díla klasického Hollywoodu od West Side Story po Zpívání v dešti. Damien se vyžívá ve stříhání filmu na hudbu (v
čemž vynikal už Whiplash, z něhož si
režisér ponechal i J.K. Simmonse v epizodní roličce) a v emotivních či
jinak působivých střihových montážích. Režíruje skvěle a konzistentně, výborně
vede herce a obecně jeho snaha o revitalizaci filmového muzikálu připomíná
snahu Sebastiana o záchranu jazzu.
Filmový muzikál je totiž několik posledních desítek let opomíjeným a
skomírajícím žánrem, podobně jako třeba western, o němž se dokonce v 80. letech
tvrdilo, že už je dávno mrtvý. Pak ale přišli Kevin Costner s Tancem s vlky a Clint Eastwood s Nesmiřitelnými a ovládli se svými filmovými
díly pokladny kin i Oscary, čímž vyhrabali žánr westernu z předčasného hrobu
a oživili jej. No a Damien Chazelle teď udělal s La La Landem podobnou službu muzikálům, podobnou revoluci.
Protože většina muzikálů z posledních let je buď adaptací staré
divadelní klasiky (Bídníci) nebo
adaptací nové divadelní klasiky (Sweeney
Todd, Čarovný les) nebo jde o
pokus slepit známé písničky nějaké populární kapely do sjednocujícího filmového
vyprávění (Mamma Mia! – ABBA, Across the Universe – The Beatles). Ale
takhle žánrově čisté a přitom výrazné, úspěšné a po všech stránkách povedené bylo
naposledy Moulin Rouge. Možná snad krom
některých Disneyovek, jež si zachovaly muzikálové ražení i po letech.
La La Land je zkrátka vdechnutím nového života do muzikálu
se vším všady. Texty písní jsou skvělé, byť od nich není radno očekávat
zapamatovatelné melodie, které byste si mohli ještě dlouho prozpěvovat (a české
titulky na mnoha místech škobrtají a dopouštějí se i celé řady nepřesností v
překladu). Hudba Justina Hurwitze, bývalého Damienova spolužáka, je také
vynikající a zaujme zejména sjednocujícím dojemným klavírním motivem, který
tematizuje hlavní hrdiny jako osudově spjatý zamilovaný pár a plní zásadní
funkci v nastolování emocí. Emma Stone a Ryan Gosling možná nejsou
nejlepší zpěváci a tanečníci, ale o to jsou opravdovější a sympatičtější.
Není přitom nutno se bát, že si film neužijete, když se nevyznáte ve staré
americké kinematografii. To je jen bonus, díky němuž můžou znalci a pamětníci
plesat radostí. Tou můžou ale klidně plesat i ostatní, neboť La La Land je srozumitelný, dojemný a
funkční univerzálně. Je působivým romantickým filmem se spoustou pozoruhodných
drobností a vychytávek, postmoderním vyznáním lásky k žánru a živým důkazem
toho, že muzikál ještě rozhodně mrtev není.
Tak precizně vycizelovaný k naprosté dokonalosti jako Whiplash La La Land sice není, ale mnoho nechybělo. Ve čtvrtém dějství z pěti
poněkud ztrácí tah a úplný konec, byť završený velmi hezkou střihovou sekvencí,
není úplně uspokojující, snad kvůli jistému podílu trpkosti, jež po sobě zanechává.
A ano, ten příběh je otřepaný a tisíckrát viděný, leč natočený fantasticky. Jednoznačné
doporučení.
Žádné komentáře:
Okomentovat