Stránky

31. 1. 2017

Místo u moře (Manchester by the Sea) – Recenze – 80%

Na šest Oscarů nominované drama Místo u moře (včetně kategorií Nejlepší film, Nejlepší režie a Nejlepší původní scénář) je o chlapíkovi jménem Lee Chandler (Casey Affleck), jehož na začátku vidíme, jak se svým bratrem a jeho malým synem Patrickem chytá na jejich lodi ryby a je šťastný. A je to zároveň poslední místo filmu, v němž je šťastný. Poté se totiž děj posune o několik let dopředu, kdy je Lee zachmuřený, rozvedený, dělá za mizerné peníze mizernou práci domovníka a táhne se za ním stín čehosi strašného z jeho minulosti.

Jako by toho nebylo málo, tak jeho bratr zemře na srdeční zástavu a Lee by podle závěti měl dělat nyní již šestnáctiletému Patrickovi poručníka (jeho matka alkoholička je totiž bůhvíkde). Lee si ale odmítá kohokoli připustit k tělu, nese si v sobě jakési obrovské trauma a všeobjímající deprese zasněženého Bostonu a chladné garsonky situaci moc nezlepšuje. Film pak vypráví nejen o nesnadném zařizování pohřbu, ale hlavně o tom, jestli Lee bude nakonec schopen před někým pookřát a jestli si spolu se svým synovcem k sobě opět dokáží najít cestu.
 
Místo u moře (Manchester by the Sea) – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

29. 1. 2017

Ceny české filmové kritiky za rok 2016 - Výsledky


Rodinný film - vítěz v kategorii Nejlepší film


NEJLEPŠÍ FILM
                Já, Olga Hepnarová
                Lichožrouti
    Rodinný film

NEJLEPŠÍ DOKUMENTÁRNÍ FILM
                FC Roma
                Normální autistický film
                Zkáza krásou
               
NEJLEPŠÍ REŽIE
                Tomáš Weinreb, Petr Kazda (Já, Olga Hepnarová)
                Petr Václav (Nikdy nejsme sami)
                Olmo Omerzu (Rodinný film)

28. 1. 2017

Zakladatel (The Founder) – Recenze - 70%

Drama Zakladatel vypráví o muži jménem Ray Kroc (Michael Keaton), který se zasloužil o vybudování sítě restaurací McDonald´s do její současné podoby. A první, co asi každého napadne, je, že to bude pravděpodobně strašlivá propaganda McDonald´s. Ve skutečnosti je to ale asi stejná propaganda jako dokument Super Size Me, tudíž vám tento fastfoodový řetězec spíš znechutí.

Zakladatel (The Founder) – Recenze

25. 1. 2017

Resident Evil: Poslední kapitola (Resident Evil: The Final Chapter) – Recenze – 20%

Šestý díl akční sci-fi série Resident Evil, natočené podle stejnojmenné počítačové hry, má podtitul Poslední kapitola, což v sobě nese jisté zadostiučinění. Na jednu stranu můžeme být rádi, že tahle nepříliš vydařená filmová řada, jež v sobě sice obsahovala světlejší chvilky, leč většinou (a zejména pak v poslední době) beztak upadala do podprůměrného akčního slepence, konečně definitivně končí a další pokračování už skutečně nebude. Což samozřejmě neznamená, že nás po pár letech nebude čekat restart série, remake prvního dílu nebo něco podobného.

Na začátku hlavní hrdinka Alice (Milla Jovovich) vysvětlí, co je zač korporace Umbrella a co stálo za jejím založením, a že svět zastihla apokalypsa v podobě zombie nákazy, kdyby to třeba někdo zapomněl. Pořád vám to nepomůže v orientaci mezi vedlejšími postavami a v pochopení, co jsou zač, případně v kterém z předcházejících dílů se s Alice seznámily, ale předpokládejme, že do tohohle rozjetého vlaku už žádní noví cestující naskakovat nebudou, takže nebudeme ztrácet čas vysvětlováním, o co tu celou dobu jde (navíc si to sám nepamatuju a zejména předchozí dva díly Resident Evil se mi dost pletou mezi sebou).
 
Resident Evil: Poslední kapitola (Resident Evil: The Final Chapter) – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz

24. 1. 2017

Psí poslání (A Dog´s Purpose) – Recenze – 70%

Americký rodinný film Psí poslání natočil původem švédský režisér Lasse Hallström, který má za sebou třeba Pravidla moštárny nebo Čokoládu, ale také Hačikó s Richardem Gerem, což je také film točící se kolem psa, který sice nešel u nás v kinech, ale je moc fajn (pokud se tedy rádi dojímáte a pláčete u toho). U Psího poslání možná taky sem tam uroníte slzu, ale naštěstí to nehrozí až v takové míře jako u Hačikó a zároveň ta snaha filmařů dojmout a rozplakat diváka není tak lacině vydírající a útrpná jako třeba v Marley a já.
 
Psí poslání (A Dog´s Purpose) – Recenze
Zdroj fotek: freeman-ent.cz

Nominace na Ceny Akademie Oscar 2017

Nejlepší film

Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Fences
FENCES
Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny
HACKSAW RIDGE: ZROZENÍ HRDINY

Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Hell or High Water
HELL OR HIGH WATER
Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - La La Land
LA LA LAND

Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Lion
LION
Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Místo u moře
MÍSTO U MOŘE

Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Moonlight
MOONLIGHT
Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Příchozí
PŘÍCHOZÍ

Oscarová nominace na nejlepší film 2017 - Skrytá čísla
SKRYTÁ ČÍSLA

Nejlepší režie
                Damien Chazelle (La La Land)
                Mel Gibson (Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny)
                Barry Jenkins (Moonlight)
                Kenneth Lonergan (Místo u moře)
                Denis Villeneuve (Příchozí)

23. 1. 2017

Spojenci (Allied) – Recenze – 60%

V roce 1942 se v Casablance setkávají Kanaďan Max (Brad Pitt) a Francouzka Marianne (Marion Cotillard), agenti britské tajné služby (asi), kteří se dosud nikdy v životě neviděli, ale mají předstírat, že jsou manželé, aby se mohli vetřít na soukromý společenský večírek a spáchat na něm atentát na nacistického důstojníka. A zamilují se do sebe.

No a to je asi všechno, co jde z děje prozradit. K onomu atentátu dojde totiž asi po čtyřiceti minutách a film je ve skutečnosti o něčem jiném, ale projeví se to až někdy v jeho polovině po odhalení jistého zásadního dějového zvratu. Ten je sice vyzrazen v upoutávkách, ale stejně bych nerad obíral o překvapení ty, kteří jeho podstatu neznají. Nevědět o filmu nic je ta lepší varianta, protože se alespoň můžete nechat překvapovat vývojem příběhu, zatímco když onen zvrat znáte předem, tak se pro vás první polovina filmu změní v čekání na to, až k němu dojde.
 
Spojenci (Allied) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

19. 1. 2017

xXx: Návrat Xandera Cage (xXx: The Return of Xander Cage) – Recenze – 80%

Akční film xXx, natočený v roce 2002 s Vinem Dieselem v hlavní roli, byl zábavný, i když často ona zábavnost vyplývala i z faktu, že se natáčel z velké části v České republice, tudíž v něm nezničitelný agent a adrenalinový závislák Xander Cage s krycím jménem xXx běhal po Karlově mostě, létal s hydroplánem po Vltavě a podobně. O tři roky mladší pokračování s podtitulem Nová dimenze už nebylo tak zábavné, mimo jiné proto, že zmizel onen pražský element a Diesela v titulní roli vystřídal o dost méně cool herec a rapper Ice Cube. Nyní se však po patnácti letech Vin Diesel vrací! (I když ne do Prahy.)

xXx: Návrat Xandera Cage (xXx: The Return of Xander Cage) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

18. 1. 2017

Divoké vlny 2 (Surf´s Up 2: WaveMania) – Recenze – 20%

Animované Divoké vlny z roku 2007 fungovaly hned na dvou úrovních – jako animovaná taškařice o surfujících tučňácích pro děti, ale i jako variace na sportovní dramata poněkud serióznějšího ražení, zábavná i pro dospělé, mimo jiné díky sofistikované dokumentární stylizaci. Pokračování s názvem Divoké vlny 2 však představuje kvalitativní propad o několik úrovní níž.

Především jde o film, který byl v USA vydán rovnou na DVD, nicméně u nás jde z nějakého důvodu do kin. Byl evidentně podstatně lacinější než jeho předchůdce, pracovali na něm o dost méně schopní tvůrci, z hlediska animace působí ve srovnání se současnou konkurencí výrazně zaostale a je cílen vyloženě už jen na děti, a to ještě na děti předškolní, případně navštěvující nanejvýš první nebo druhou třídu základní školy.

Divoké vlny 2 (Surf´s Up 2: WaveMania) – Recenze
Zdroj fotek: bontonfilm.cz

Český lev 2017 - Nominace

Čeští lvi se budou slavnostně předávat 4. března. Do té doby budou ještě vyhlášeny nominace v rámci televizní tvorby, jimž se ceny předávaly v loňském roce poprvé (seznam bude doplněn - doplněno 20.2.). Pozoruhodný je častý výskyt nominací pro snímek Anthropoid, který se sice natáčel u nás a hraje v něm řada českých herců, leč většina štábu byla zahraniční, a pro životopisný film Masaryk, který půjde do kin sice až letos v březnu, nicméně do nominací mohl být zařazen díky tomu, že si premiéru, následovanou několika velmi limitovanými představeními, odbyl už loni koncem prosince. Podobné důvody naopak vedly k tomu, že ani o jednom z těchto filmů se nakonec nehlasovalo při udílení nominací na Cenách české filmové kritiky, které se budou předávat již 28. ledna.


NEJLEPŠÍ FILM
                Anthropoid
                Já, Olga Hepnarová
                Masaryk
                Rodinný film
                Učitelka

NEJLEPŠÍ REŽIE
                Jan Hřebejk (Učitelka)
                Julius Ševčík (Masaryk)
                Olmo Omerzu (Rodinný film)
                Sean Ellis (Anthropoid)
                Tomáš Weinreb, Petr Kazda (Já, Olga Hepnarová)

12. 1. 2017

Rozpolcený (Split) – Recenze – 60%

Tři zhruba osmnáctileté dívky odjíždějí z narozeninové oslavy jedné z nich, když v tom do jejich auta ještě na parkovišti nastoupí neznámý muž (James McAvoy) a bleskově je uspí uspávacím sprejem. Poté se děvčata probudí až v zajetí v malém kamrlíku se dvěma postelemi a koupelnou, nevěda, co s nimi má jejich věznitel v úmyslu.

Od jejich marných pokusů o únik je pak průběžně přeskakováno do scén, v nichž ten samý věznitel dochází na jakási terapeutická sezení k psycholožce (Betty Buckley), z nichž vyplyne, že dotyčný trpí poruchou rozdvojené osobnosti. Až na to, že namísto dvou různých identit jich v jeho vědomí sídlí rovnou třiadvacet. Dvacet jich je hodných a tři jsou zlé. A ty zlé chtějí ty tři dívky obětovat coby potravu pro jakési „monstrum“, což je možná něco nadpřirozeného, možná další identita, ale možná také nic takového neexistuje.
 
Rozpolcený (Split) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

10. 1. 2017

Proč právě on? (Why Him?) – Recenze – 60%

Americkou komedii Proč právě on? natočil a spolunapsal John Hamburg, mimo jiné scenárista série Fotr je lotr, což je signifikantní, protože zápletka filmu Proč právě on? je dost podobná – také v ní jde o konflikt dvou mužů, potenciálního tchána a zetě. Akorát že tentokrát je to ten mladší, kdo se chová nestandardně.

Výchozí situace je jasná. Otec rodiny Flemingových (Bryan Cranston) je důstojný a vážný muž ze staré školy, co se snaží udržet nad vodou svou krachující tiskařskou firmu. Má tolerantní manželku, dospívajícího syna, co by měl kráčet v jeho šlépějích, a dospělou dceru (Zoey Deutch), která všechny pozve na Vánoce do domu svého přítele Lairda, aby je s ním seznámila. Vtip je v tom, že Laird (James Franco) je sice nehorázně bohatý vývojář herních aplikací, ale chybí mu jakákoli sociální inteligence, takže se vůbec neumí chovat, kleje hůř než ten nejotrlejší dlaždič a jeho svérázný životní styl také stojí za to.
 
Proč právě on? (Why Him?) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

8. 1. 2017

Pod rouškou noci (Live by Night) – Recenze – 50%

Americké gangsterské drama se odehrává v první polovině minulého století a vypráví příběh Joea Coughlina, Američana s irskými kořeny, který bojoval v první světové válce ve Francii a po návratu domů se v Bostonu stal zlodějíčkem a bankovním lupičem, načež šel na tři roky do vězení. Poté se dal do služeb italské mafie, pro niž dělal prostředníka ve snaze ovládnout na Floridě trh s kubánským rumem, zatímco sám stoupal po mafiánském žebříčku výš a výš.

Pod rouškou noci je film Bena Afflecka, který film režíroval, produkoval, napsal k němu scénář a obsadil sám sebe do hlavní role. Scénář adaptoval z knižní předlohy spisovatele Dennise Lehana, podle jehož jiného románu natočil už snímek Gone Baby Gone, a zjevně šlo z jeho strany částečně o srdeční záležitost a částečně o snahu dosáhnout s filmem takového úspěchu, jakého se dočkal jeho předchozí film Argo, jenž překvapivě zazářil před čtyřmi lety mimo jiné i na Oscarech. Což je tentokrát bohužel snaha marná.

Pod rouškou noci (Live by Night) – Recenze

5. 1. 2017

Velká čínská zeď (The Great Wall) – Recenze – 30%

Velká čínská zeď je velkou koprodukcí USA a Číny, vzniklou evidentně za účelem masového oslovení diváků v obou zemích a vydělání spousty peněz. Hrají v ní hvězdy americké i čínské a natočil ji jeden z předních čínských režisérů Yimou Zhang (Hrdina, Klan létajících dýk). Její děj se odehrává na Velké čínské zdi někdy před tisícem let a její hrdinové na ní brání Čínu před nájezdy Mongolů obřích monster, která se tam začala objevovat někdy před dalšími tisíci lety po pádu velkého zeleného meteoritu.

Velká čínská zeď (The Great Wall) – Recenze
Zdroj fotek: cinemart.cz

4. 1. 2017

Paterson – Recenze – 90%

Paterson (Adam Driver) je mladý řidič autobusu a příležitostný amatérský básník, co jezdí ve městě Paterson (ano, to město se jmenuje stejně jako on a skutečně existuje) pokaždé tu samou trasu. I každý jeho den vypadá na pohled téměř identicky. Ráno se probudí vedle milující manželky, nasnídá se, jde do práce, po práci jde domů, vyvenčí psa, zajde do oblíbené hospůdky na jedno pivo a pak se vrátí domů k ženě a jde spát. To, co se ze začátku může jevit jako nudný snímek plný repetitivní rutiny, je však ve skutečnosti jeden z nejpozitivnějších a nejpovzbudivějších filmů za poslední měsíce.

Paterson – Recenze

2. 1. 2017

La La Land – Recenze – 80%

Už první scéna, v níž jsme po mnoho minut a bez jediného střihu svědky toho, jak se úmorná dopravní zácpa mění v roztančené taneční číslo, v němž se řidiči a řidičky za zimního kalifornského vedra míhají ve složité choreografii, tančí mezi stojícími vozy a vybíjejí si frustraci veselým zpěvem o svých snech, zatímco kamera kolem nich tančí balet, napovídá, že La La Land bude něco výjimečného.

Výjimečný je i jeho režisér a scenárista, jednatřicetiletý Američan Damien Chazelle, který natočil hudební drama Whiplash. To se stalo po zásluze jedním z nejlepších filmů předloňského roku, topilo se v neutuchající chvále a zavířilo i oscarovými nominacemi, díky čemuž si Damien udělal jméno a mohl se dostat k natáčení produkčně mnohem náročnějšího projektu, jehož scénář psal už před delší dobou. Výsledek jednak potvrzuje jeho pozici evidentně nesmírně talentovaného, schopného a originálního filmaře a zároveň je asi nejlepší poctou muzikálům z období klasického Hollywoodu, jaká kdy vznikla.
 
La La Land – Recenze
Zdroj fotek: freeman-ent.cz

1. 1. 2017

Co nás naučily filmy v kinech za rok 2016

Vážení čtenáři a přátelé filmu,
další rok je za námi, tudíž by byla na místě jeho rekapitulace. Protože se toho ale událo hodně a článků na podobné téma naleznete dost i jinde, tak jako obvykle zmiňuji jen pár skutečně výjimečných snímků, které opravdu stojí za to, a připojuji tradiční přehled ponaučení, jež bylo možné si z kin v roce 2016 odnést.


TOP 15 filmů (seřazených podle toho, jak šly do kin, v odkazu s procenty naleznete jejich recenzi):

  • Osm hrozných (80%) - Mistrovsky vyprávěný western. Velkolepý a podmanivý.
  • Sázka na nejistotu (90%) - Nejmrazivější a nejsvižnější komedie o hypotékách vůbec.
  • Revenant Zmrtvýchvstání (80%) - Skvěle nasnímaný DiCaprio plazící se za Oscarem.
  • Saulův syn (90%) - Nejintenzivnější drama z koncentráku, jaké jste kdy viděli.
  • Spotlight (100%) - Drama o nutnosti existence investigativní novinařiny.
  • Kniha džunglí (80%) - Nejlepší rodinný film roku, nejlepší digitální svět od Avatara.
  • Správní chlapi (80%) - Velmi příjemné, retro krimikomediální překvapení.
  • Realita (90%) - Působivě spletitá hra s divákem, která nelze rozplést.
  • V zajetí démonů 2 (80%) - Nejlepší horor roku.
  • Sebevražedný oddíl (90%) - Nejlepší popcornovka roku.
  • Komorná (80%) - Sebevědomý exotický thriller, ujetý, složitý a plný tabu.
  • Buchty a klobásy (90%) - Animák výhradně pro hodně otrlé dospělé. Třeskutě vtipný.
  • Toni Erdmann (100%) - Skvělá komedie a zásadní evropské drama v jednom.
  • Hacksaw Ridge: Zrození hrdiny (80%) - Hrdinský válečný film ze staré školy.
  • Příchozí (90%) - Sci-fi o komunikaci s mimozemšťany, inteligentní a procítěné.


Ponaučení, jež jsme si z kin odnesli (sestaveno za přispění filmového nadšence Jana Hauera):