Assassin´s Creed, filmová adaptace stejnojmenné série videoher,
aspiruje na nejsložitější a nejchaotičtější snímek roku. Marion Cotillard
ve vedlejší roli se snaží zákonitosti jeho děje vysvětlovat napříč celým
filmem, což zabírá odhadem okolo pětadvaceti minut, ale výsledkem je stejně
naprosto nepochopitelný a dokonale nesmyslný žvást, který v podstatě
kombinuje Prince z Persie, Lovce pokladů, Matrix a španělskou inkvizici.
Přibližně.
V původní populární sérii počítačových her se hráč vžívá do postavy assassina,
člena jakéhosi řádu elitních zabijáků, kteří jsou zároveň ninjové, ovládají
parkour (urbanistická akrobacie, přeskakování překážek, lezení po zdech a
běhání po střechách), ctí jakýsi vlastní mravní kód a bojují proti
utiskování, tu ve starém Londýně, tu během Francouzské revoluce a
v různých jiných historických epochách po všech koutech světa (ve filmu je
to Španělsko na konci 15. století).
Děj filmu se nicméně odehrává v současnosti a jeho hlavním hrdinou je
vězeň jménem Callum Lynch, odsouzený k smrti za vraždu (Michael
Fassbender). Namísto usmrcení je však pouze uspán (a prohlášen za mrtvého) a
probudí se ve speciálním výzkumném ústavu v Madridu, jemuž šéfují
ambiciózní vědkyně (Marion Cotillard) a její vlivný otec (Jeremy Irons). Ti
věří, že násilí je nemoc, předávaná mezi generacemi geneticky, a že ji lze vymýtit.
K tomu by měl podstatně přispět pradávný artefakt nazývaný Jablko Ráje, jež
se ztratil někdy během bojů assassinů s templáři a španělskou inkvizicí v 15.
století. Callum a další vězni (také vrazi) v tom celém hrají role
pokusných králíků, kteří jsou pomocí složitého přístroje s obřím mechanickým
ramenem vnášeni do vzpomínek svých prapředků - assassinů, žijících ve Španělsku
v roce 1492, v nichž se snaží Jablko Ráje lokalizovat.
Předně je třeba říct, že film vypadá po řemeslné stránce výborně. Triky,
kamera, akční scény, vizuální koncept, protichůdná prostředí chirurgicky
čistého ocelového komplexu a zaprášeného historického Španělska, kontrast vězeňského
motivu a častokrát opakovaného záběru na letícího orla – symbol svobody, kostýmy,
kaskadéři, bojové scény a jejich choreografie, hudba… To všechno výrazně napomáhá
označení snímku za poměrně dost zábavnou videoherně filmovou záležitost, u níž
se mnoho míst vybízejících k nudě nenabízí. Ale zároveň hrozí, že si u něj
od samého kroucení ukroutíte hlavu.
Jednak je celá ta zápletka pekelně složitá a dementní (teď odhlížím od
toho, že celé to vyvolávání vzpomínek a honba za nějakým starodávným předmětem
nedávají smysl, protože v tomto ohledu smysl ani očekávat nelze), přičemž nezodpovězená
otázka „Jak by měl nějaký několik set let starý artefakt osvobodit lidstvo od
násilí?“ představuje ten zdaleka nejmenší problém. Zároveň však Assassin´s Creed obsahuje zásadní
nedostatky ve vyprávění, v práci s postavami a ve vyznění, které ho srážejí
na kolena.
Především není jasné, komu by měl divák vlastně fandit. Buď partičce nesympatických
vrahů, nebo nějakým o nic sympatičtějším pracovníkům ústavu, kteří evidentně
neříkají svým chovancům celou pravdu, zatímco ve vzduchu je neustále cítit
atmosféra jakéhosi tajného spiknutí na obou stranách mříží. Ostatně, v průběhu
celého filmu lze jen velmi těžko poznat, kdo je hodný, kdo je zlý, kdo kope za
jaký tým a kterému z těch týmů svými činy pomůže či uškodí. Za hodné jsou
tu pravděpodobně assassini a jejich potomci, protože ti druzí, tj. templáři, by
rádi omezovali lidskou svobodu, což je podle logiky filmu horší než zabíjení.
Ještě hůř jsou na tom motivace postav. Ani trochu není patrné, kdo má co v plánu,
proč dělá to, co dělá, čeho tím chce dosáhnout a k čemu by mu to mělo být.
Herci to nemají šanci zachránit, protože jsou nuceni odříkávat stupidní dialogy
prošpikované symbolickými slogany, vědeckou hatmatilkou, případně i templářskými
a protitemplářskými hesly a citáty, za čímž se herecké výkony dokonale
schovají, následkem čehož naprostá většina postav postrádá jakoukoli osobnost a
osobitost. Michael Fassbender alespoň přetéká charismatem, ale ostatním, byť
vynikajícím hercům, scénář nedává příležitost se předvést.
Zajímavý prvek do snímku zanáší akorát postava režiséra, původem Australana
Justina Kurzela, který natočil v roce 2015 adaptaci Macbetha, též s Fassbenderem v hlavní roli. Z něj si
vypůjčil nejen oranžové zabarvení akčních scén, odehrávajících se v ostrých
slunečních paprscích a za věčného kouřového oparu, ale i vlastní tvůrčí ambici
a umělecký cit. Film rozhodně skvěle pracuje se symboly, s motivy převzatými
z původní série her i s videoherní tematikou obecně a je na něm znát,
že byl natáčen s péčí, a že na něm Kurzelovi dost záleželo. Dotyčný se v něm
dokonce dopustil řady sympaticky odvážných rozhodnutí (dialogy z dobového Španělska
byly ponechány ve španělštině). O to víc ale zamrzí, že výsledkem je pitomost,
kterou nelze brát ani na okamžik vážně, byť ona sama se bere vážně až příliš.
Ale pokud jste oddaní fanoušci AC her, tak je klidně možné, že se vaše
hodnocení bude pohybovat někde mezi osmdesáti a sto procenty.
Je evidentní, že autor těchto řádků nezná ani zbla příběh, na kterém je celý film vystavěn, tedy originální hry od Ubisoftu, serii AC (e.t.c.). Poměřovat něco co neznám je opravdu snadné, ale je lepší si svou nevědomost nechat pro sebe. Celý film vznikl především díky předloze AC od Ubisoftu, tudíž je zhola bezpředmětné očekávat něco jiného. A mystika her je opravdu určena těm, kteří jistou nadsázku chápou jinak, než tupá slova někoho, kterému zřejmě hry neříkají zhola nic ...
OdpovědětVymazatA aby nebyla mýlka, není mi 15, ani 25, dokonce ani 40, což je jistě škoda, ale nemusím tak alespoň čelit útoku, že jsem teenager, který od herní předlohy očekává veledílo.
Já znám příběhy všech her ze série a myslím si, že autor článku má pravdu. Jakožto nadšený fanoušek herní série jsem se těšila na filmové zpracování a z kina jsem odcházela značně zmatená, co že jsem to vlastně viděla. Ano zpracování bylo na pohled pěkné, ale příběh byl absolutně rozvrkočený a zmatený. Závěrečný souboj byl až příliš jednoduchý. Nevím no, čekala jsem víc na to, že si Ubisoft svou vlajkovou loď tolik střežil, že ji nezaprodal jiným studiím. A také už nejsem žádná teenager.
Vymazatpřiklaním se k Aylin Assassin Creed je myslim tak trošku o něčem jinem... něž je v tomto filmu pojato... Fajn jako neznalec co nevi o ničem... beru pěknyý film... Jako hrač Assassina creed ... a milujicí Black Flag ... nechapu... Vezměme DOOM 3 film totalní pecka super autentika... vše dle hry... Spisovatel co napsal Pana prstenů... film šupa prostě neměl chybu... Nevím ale prý film Assassin creed ma byt podle mé milované hry ASSASSIN CREED 4 BLACK FLAG... Ale pokud to tak ma být pak pan režiser neviděl hru natož aby ji vůbec hral... s filmu jsem rozčarován... je oki co se filmu akce at... týká,ale není to Ass.Creed!
OdpovědětVymazat