Hlavním hrdinou českého filmu Pohádky
pro Emu je svobodný padesátník Petr (Ondřej Vetchý), pracující
v Londýně na imigračním oddělení. Jednoho dne obdrží telefonát
z Čech, že jakási žena, se kterou se před lety znal, měla vážnou dopravní
nehodu a Petra uvedla coby otce své osmileté dcery Emy, o níž Petr neměl ani
tušení. Vydá se tudíž do Čech a ubytuje se v hotelu, kde se stane Eminým
opatrovníkem do doby, než se její maminka uzdraví. Ta ale v nemocnici
zemře a Petr se následně rozhodne holčičku vzít do své péče nastálo, aby se
nedostala do rukou sociálky. Není si ale jistý, zda je skutečně jejím otcem,
navíc aby vůbec měl ve sporu o opatrovnictví nějakou šanci, musí si
v Čechách co nejrychleji najít nevěstu.
Takže Petra (experta na odhalování fingovaných svateb za účelem získání
státního občanství), který je zahnán do situace, kdy se sám potřebuje dopustit
sňatkového podvodu, dají následné události dohromady s hotelovou recepční
Marií (Aňa Geislerová), jež se po několika odmítnutích nakonec uvolí oběma
pomoci a před sociální pracovnicí (Vilma Cibulková) předstírat, že žije
s Petrem v dlouhodobém vztahu, a že Ema bude vyrůstat v úplné
rodině. A kupodivu to i docela funguje, na to, že jde teprve o druhý film
režiséra a scenáristy Rudolfa Havlíka, jehož debut Zejtra napořád byl dost nepodařený a nesympatický paskvil.
Částečně se totiž povedlo zaprvé zaonačit důvody, proč by měla Marie
nezištně pomáhat neznámému muži s dítětem a riskovat vlastní bezúhonnost,
a proč by se chtěl Petr, žijící trvale v zahraničí, najednou vrátit do
rodné země kvůli starání se o malou holku, kterou zná týden (a do testů
DNA se mu bůhvíproč nechce), a zadruhé zjednodušit celou tu problematiku
falešných svateb a obelhávání úřadů, aby se v ní divák neztratil. A
povedlo se i vytvořit uvěřitelnou romantickou linii mezi oběma hrdiny, kteří
mezi sebou ve všem tom předstírání postupně naleznou opravdové city, čemuž
výrazně pomohly herecké výkony obou protagonistů.
Jak Ondřeji Vetchému, tak Anně Geislerové se totiž daří udělat ze svých
postav automatické sympaťáky, kteří prožívají emoce a dramatické situace realisticky
a věrohodně. Petr je racionální muž, co se nikdy nepotřebovat zaobírat city, a jak
se jim postupem času učí porozumět, tak se to odráží na pohádkách, jež vypráví
Emě před spaním, a které nabírají na kvalitě a postupně ztrácí na neohrabanosti.
Marie je zas trochu zoufalá a nešťastná žena, kterou už nebaví být něčí milenkou,
a ačkoli plánování falešné minulosti a sňatku na oko není úplně to, co si
představovala, tak jí to alespoň rozptyluje od předchozího nápadníka, kterého
se jí nedaří zbavit. Překvapivě snesitelná a přirozená je i devítiletá Ema
Švábenská v roli Emy.
Avšak ještě než k té romanci dojde, mají Pohádky pro Emu našlápnuto k žánru sociálního dramatu,
v němž se zračí trpkosti potenciálního otce, co bojuje s byrokracií a
s úřady, aby mu mohla být svěřena do péče potenciální dcera, a klidně by
to celé mohlo fungovat jako hořkosladký příběh o absurdním boji jedince proti
systému, který by pak třeba i mohl mít festivalové ambice. Touto cestou se však
snímek nevydal, sociální podtext téměř zatlačil a raději upřednostnil
důraz na romantiku a sladkobolné dojímání, takže výsledek cílí spíš na diváky,
kteří u podobných filmů snadno jihnou, a které nalákají známá jména, romantická
zápletka, jímavý motiv opatrovnictví roztomilé holčičky a vzhledem k tomu,
že děj se odehrává během adventu, tak i vánoční atmosféra a záběry zářícího stromu
na Staroměstském náměstí.
I tak jsou ale Pohádky pro Emu
velmi slušně ošetřeny scénáristicky i režijně, mají celkem tempo, dost se toho
v nich odehraje a rozumně nakládají s množstvím motivů v nich
obsažených. Jediné, co se do nich nehodí vůbec, je zjevná snaha směřovat film
více do polohy komedie. Jako by nestačilo, že humor vytváří už Ondřej Vetchý
pomocí slovního humoru i legračním reagováním na situace, na něž jeho
postava není zvyklá, tak jsou do děje uměle zanášeny komediální vsuvky typu „hrdinové
jsou nuceni dělat mikulášskou besídku a Vetchému začne hořet kostým“, „Geislerová
padá na lyžích do závěje“ nebo „v hotelu uteče křeček“, které působí jako pěst
na oko a zbytečná vata.
Poněkud přehnané je i zacházení s postavou sociální pracovnice jako s jakýmsi
zosobněním čirého zla, které by měl divák z celé své duše nenávidět, když
dotyčná v podstatě jen dělá svou práci, nesnaží se hrdinům nijak házet
klacky pod nohy a naopak jim pomáhá, akorát jí jde o to, aby se dodržoval
zákon. Odměnou jí jsou však hromy a blesky, protože „to je ta zlá paní, co chce
dát takřka osiřelé dítě do děcáku“. Vilmě Cibulkové tak scénář příliš nenahrává,
s vedlejší rolí se ale poprala zručně, stejně jako např. Marek Taclík, Anna
Polívková či Oldřich Vlach, který stráví na plátně ani ne dvě minuty, má však
na svědomí nejdojemnější scénu filmu.
Co je Pohádkám pro Emu ještě možné
vyčíst, je až příliš okatá snaha zalíbit se a dojímat. Zároveň jim to ale nelze
mít tak úplně za zlé, protože emocionálně snímek funguje opravdu nadstandardně
dobře, jak by asi správně fungovat měl, a mezi současnou českou komerční
tvorbou se řadí do výrazného nadprůměru, takže divácký úspěch mu lze přát
s čistým svědomím.
Žádné komentáře:
Okomentovat